Full version: Kattskrämmor
jozack
Jag tycker inte att katter är skadedjur men blir dom för många så (11 st på dom 2 närmaste grannarna) då blir det skit överallt. Dom skiter i växthuset i rabatterna och grönsakslandet . Har inga djur själv så det känns lite trist att det är våran tomt som är deras kattlåda.Har någon provat kattskrämmorna som finns på marknaden (dom med ljud) funkar det ? Vilket märke? Var köper man?
kisse70
http://shop.easyplant.se/kattskrack

Hej! Jag läste ditt inlägg och blev helt bestört. Nej nej nej du får INTE ha nåt med ljud, för det kan grannens katter höra ända hem. Såna högfrekventa ljud skadar öronen på alla andra djur också, typ möss och annat. De är ju en form av nyttodjur, och de bör man ha en liten mängd av i trädgården också. Eventuella möss kan ju flytta, men det kan orsaka att katterna blir tokiga. De klarar inte såna höga frekvenser, det är hjärnterror... Du får ju inte skada grannens katter även fast de är mega-irriterande... Kolla in länken jag skickar med. Det funkar, för såna blommor har jag. Det är mycket bättre att lägga krut och pengar på några plantor som inte stör nån. Bara katterna som undviker dom. På våren när du ska ta fram krukorna igen, så kan du säkert dela plantorna och få flera att ställa ut. Plantorna är ju vackra och dekorativa också, och det bästa alternativet... Vore kul att höra vad du tycker om dessa plantor. Hemma hos oss älskar vi dom... Men det gör inte grannens katter här... Hälsningar Ewa

quote name='jozack' date='03-05-2008, 09:00' post='832253']
Jag tycker inte att katter är skadedjur men blir dom för många så (11 st på dom 2 närmaste grannarna) då blir det skit överallt. Dom skiter i växthuset i rabatterna och grönsakslandet . Har inga djur själv så det känns lite trist att det är våran tomt som är deras kattlåda.Har någon provat kattskrämmorna som finns på marknaden (dom med ljud) funkar det ? Vilket märke? Var köper man?
[/quote]
Bassam
Jag vill skicka till två alternativ:
1- "kattbort" som kan köpa från zoo affär eller stora affären. De är sprayer.
2- Blomspruta med vatten de kan också borta katter.
Lycka till. H: Bassam
Snigelhatare

CITAT
Nej nej nej du får INTE ha nåt med ljud, för det kan grannens katter höra ända hem.

Det beror väl på hur långt borta katterna bor.

Finns det hundskrämma också som håller borta lösspringande hundar?
Anki V
Blomspruta fungerar tyvärr inte. Katterna är inte ett dugg rädd vare sig för mig eller blomsprutan….endast kombinationen blomspruta + Anki får dom att undvika mig och min altan…..tillfälligt

Jag har också funderat på ”kattskrämma” det finns tydligen någon som går på batterier och har rörelsecensor. Den bör man kunna ”skärma av” så att grannkatten ska kunna gå hem.

Jag säger som trådskaparen…..Generellt har jag inget emot katter men just nu är det faktiskt ganska jobbigt här.

På bottenvåningen i ”mitt hus” finns 8 lägenheter och i de lägenheterna finns det 9 katter som springer lösa + kattor från närliggande hus. Gissningsvis så är det ett 15-tal katter här.

Rabatter har jag ”fredat” genom att stoppa ner tätt, tätt med vassa trägrillspett. Det hjälper hyggligt och så fort växtligheten kommit igång och täkt all naken jord så bryr de sig inte om rabatterna.

Mitt stora problem är att de smiter in hos mig.
I stort sett varje dag hittar jag någon katt inne i min lägenhet…Det har till och med hänt att jag stängt in en katt när jag åkte bort. Den gången var jag bara ute över dagen men vad händer om jag åker till stugan en vecka och av misstag stängt in en katt?

När jag tog upp problemet med en av kattägarna (4 kattor) fick jag rådet att lämna toadörren öppen och locket uppfält när jag rester bort så den stackars katten kan komma åt vatten. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon