Full version: Kattskrämmor
jozack
Jag tycker inte att katter är skadedjur men blir dom för många så (11 st på dom 2 närmaste grannarna) då blir det skit överallt. Dom skiter i växthuset i rabatterna och grönsakslandet . Har inga djur själv så det känns lite trist att det är våran tomt som är deras kattlåda.Har någon provat kattskrämmorna som finns på marknaden (dom med ljud) funkar det ? Vilket märke? Var köper man?
Discogiraffen
Har fått samma problem fast i mina pallkragar... Jag tror man kan köpa kattskrämmorna på stormarknader, t ex Coop, om det är sådana där elektriska du menar. Själv är jag inte så sugen på att käka kattpissade morötter... ranting.gif Finns det växter som kan skrämma bort katterna?
Millan69
CITAT (Discogiraffen @ 18-05-2008, 09:02) *
Har fått samma problem fast i mina pallkragar... Jag tror man kan köpa kattskrämmorna på stormarknader, t ex Coop, om det är sådana där elektriska du menar. Själv är jag inte så sugen på att käka kattpissade morötter... ranting.gif Finns det växter som kan skrämma bort katterna?

De flesta katter skyr citrusdoft så att lägga ut citronskivor i rabatter och pallkragar är ett tips. Tyvärr finns det en och annan kisse med knäpp smak. Jag har en som äter apelsin med god aptit men det är mkt ovanligt.
Har även sett någon manick som kopplas på trädgårdsslangen och som sprutar vatten när ett djur går för nära. Borde fungera eftersom inte många kissar gillar att bli blöta.
Millan
Whiskuchi
Det finns en produkt som heter Ssscat, den är visserligen för inomhusbruk men kanske funkar ute också, åtminstone sommartid?

http://www.akvarieshopen.com/multivet-ssscat-p-4138.html
Discogiraffen
Såg just en annons till höger från www.motavack.se Där verkar de har grejor för att skrämma både det ena och det andra...
Nivestaahl
Hej!

Läste i något trädgårdsmagasin, eller om det var här på något forum på Odla, om en "ny" växt som skrämmer iväg katter från rabatter o likn. Hade själv tänkt o testa den i år för o slippa ha min katt grävandes i krukorna på balkongen. Nu kommer ja då dock inte på va växten heter, men lite sökande på internet eller likn så ska det nog gå att hitta igen.
Fågelvägen
Det finns en annan tråd om detta i avd. Husdjur Katten sabbar i landen. Där finns många knep.
(Hoppas länken funkar.)
Edit: Nähä, länken gick visst bara till avdelningen...
Chivvie
Något som fungerar (om växterna tål det) så är det att hålla jorden fuktig på gränsen till blöt. Katter gillar inte att gräva i våt jord, som fastnar på tassarna. tongue.gif
Whiskuchi
Rörelsesensor till vattenslangen
embees
CITAT (Chivvie @ 25-05-2008, 15:26) *
Något som fungerar (om växterna tål det) så är det att hålla jorden fuktig på gränsen till blöt. Katter gillar inte att gräva i våt jord, som fastnar på tassarna. tongue.gif

Vad tycker växterna om det? Eller det är vattenväxter? giggle.gif giggle.gif giggle.gif
dessi
Hej!
Köp en flaska geranium (eterisk olja) på apoteket eller hälsokost affären. Blanda några droppar geranium med vatten i en spray flaska. Spraya på de ställen där katten/katterna brukar vara så försvinner dom nog. Man måste upprepa sprayningen flera gånger. Katten lär sig var det luktar illa och undviker sådana platser. Jag har själv testat både på trappan och runt bilen, då vi bodde i radhus där det fanns många katter,och det fungerade. Grannarna undra om vi hade parfymerat bilen då det alltid doftade så gott runt den giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon