*kotten
03-05-2008, 10:19
På min uteplats har jag ett träplank som skyddar mot vinden som jag skulle vilja pryda med en vacker klematis. Platsen har sol största delen av dagen. Jag bor i södra delen av Dalsland (Högsäter). Eftersom planket är mörkt laserat hade jag tänkt mig en vit klematis, gärna lättodlad och härdig, eftersom jag inte är så flink på det här med växter, ännu! Men intresset finns.
Något tips?
Bengt i Särö
05-05-2008, 20:15
Hej Kotten.
Köp en Chlematis Vit ALBA sä blir du nöjd.
Hälsningar
Bengt i Särö
NinaVästerplana
05-05-2008, 20:40
Hej kotten!
Dalsland är vackert... o en klematis som skulle göra sig mot ditt plank är Summer Snow, en vitalba som Bengt i Särö föreslog. Du kan kolla in den på följande adress o söka på s så hittar du den.
http://www.clematis.hull.ac.uk/mvh ninah
Ezereht
06-05-2008, 10:06
är det en klematis som är "frisk" ? Jag är på jakt efter en klematis typ sam samma, men jag vill helst inte behöva bespruta en massa.
NinaVästerplana
06-05-2008, 22:49
Jag har en kompis som har den planterad ungefär som kotten tänkt sig o jag kan aldrig tänka mig att hon nånsin har sprutat nåt på den! Däremot går hon, ganska hårdhänt, på den varje vår o sliter av en massa för att den inte ska bli för stor.
Den är underbar o blommar hela sommaren tills frosten kommer.
mvh ninah
*kotten
09-05-2008, 22:13
Jag tackar så hjärtligt för era bra tips. Jag har kikat på de ni rekomenderar och de låter ju onekligen lämpliga, men en Valge Damm blev vad jag köpte. Kanske en aningens förhastat, det är ju så svårt att stå emot när man väl är på plansskolan för att bara "kika lite". Ändå kommer man hem med ett antal nya plantor. Hm, nu har jag i alla fall planterat den enligt alla konstens alla regler och hoppas på att den blir ett bra val.
Är det någon som har erfaranehet av den?
Trevlig trädgårdshelg!
Ezereht
12-05-2008, 15:25
Jag fick valge daam rekommenderad mig en gång. Så förhoppningsvis är det en trevlig klematis. Har inte sett den här ännu på plantskolan, håller utkik efter den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.