Soffipropp
03-05-2008, 11:45
Hjälp!!
_Överallt_ på min tomt växer det nässlor, och inte bara nån enstaka utan stora områden. Jag har försökt gräva upp rötterna, men insåg efter att jag grävt i 15 timmar och inte fått bort hälften av nässlorna att det är omöjligt.
Hur funkar Roundup? jag har hört att det är farligt för det som växer runtomkring, men om jag använder en tops el liknande o bara smetar på brännässlorna borde det ju inte vara någon större fara? Börjar tro att det är sista utvägen tyvärr.
Och hur gör man nässelgödning? Kastar i (obesprutade såklart) nässlor i en hink med vatten och låter det stå ett par dagar?
Fågelvägen
03-05-2008, 18:46
"Och hur gör man nässelgödning? Kastar i (obesprutade såklart) nässlor i en hink med vatten och låter det stå ett par dagar?" Ja, ungefär så. Här finns en artikel
om hur man använder nässlor som gödning. När man späder ut nässelvattnet kan man ha "svagt té" som tumregel.
Nässelsoppa är en annan konstruktiv användning av dina fiender.
Eva B zon 5
09-05-2008, 15:07
När jag var liten minns jag att det växte mycket nässlor på vår tomt, överallt så att säga, det är nämligen en skogstomt. Min mor strödde då ut grovsalt på dom alldeles nyuppkommna nässelbladen. Dom försvann, och rötterna med. Detta gjorde hon så fort hon såg att bladen börja titta upp ur jorden. Har inte prövat det själv, nässlorna är borta nu. Kanske det är någon annan som vet om det är ett effektivt sätt att ta död på oönskat ogräs. I så fall kanske de funkar på kirskål också? Bara undrar.
Mvh
Eva B zon 5
Kilmister
10-05-2008, 02:30
Gräsklippare är svaret på båda dessa grödor.
Trägen vinner heter det ju.
Tar man nässlorna innan de sätter frön så har man tusen miljarders bättre chans nästa år.
Skruttis
10-05-2008, 07:12
Har själv tagit till Roundup för att utrota nässlor och det funkade jättebra.
Tog en liten pensel och penslade på bladen.
Inget av det runt omkring tog någon som helst skada.
Lycka till
pollyboll
18-05-2008, 08:17
Många gånger växer nässlor på lite knixiga ställen, i kanter och ibland
inne i områden som man inte bara kan spruta ner utan att fördärva andra växter.
Jag brukar "dra" nässlor två gånger varje år-då blir dom försvagade och minskar
betydligt i antal.
Gummihandskar och stövlar på. Dra ända nerifrån rotbasen, du får upp en rättså stor bit av roten då.
Efter något år ser du resultat!!
Karrolina
18-05-2008, 12:58
Jag har täckt med presenning en säsong. Funkade också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.