Full version: Liljor.
Limeblossom

Hej!

Var på marknad idag och köpte liljelökar i påse. Dom har börjat gro och det som grott är grönt redan.
Nu undrar jag....sätter jag ner dom djupt ändå eller ska jag ha det gröna över jord? Då kommer lökarna inte speciellt djupt....Hjälp!
Mvh Annica
Anki V
Jag skulle nog ändå plantera löken 2-3 gånger djupare än lökens diameter. Har du nog ”lucker” jord så kommer löken att söka sig ner till rätt planteringsdjup av sig själv.

Bli inte orolig om det inte blir något i år…..
Jag har planterat lökar flera ggr som jag fått vänta både två och tre år på vilket betyder, i alla fall hos mig att då har jag glömt bort hur jag tänkt och satt något annat ovanpå. Rätt som det är så kommer det upp en lilja mitt i någon perenn wacko.gif

Men du är säkert mycket mer strukturerad än jag och har en långsiktig plan för din trädgård. flirting.gif

/Anki
Limeblossom
Strukturerad??? Jag? Neej.....smile.gif
Bassam
Hej
Jag vill säga att du kan plantera de nu men tänker först på väldränera plats också jord (ler jord +grovsand + mull), och grop ska blir 2 till 3 gångar större än lök, det enda riska kan man tänka på frosten,
I alla fall kan man plantera liljor hela året
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon