mogge92
03-05-2008, 15:08
Hejsan! Nu sitter jag och funderar på mitt lilla växthus och den kommande sommaren, jag har kommit fram till att jag på något sätt måste sänka temperaturen där inne, det blir på tok för varmt! Jag köpte förra året sådana dära automatiska fönsteröppnare som öppnas när det blir visst varmt, men det hjälpte inte så mycket:( vad kan jag mer göra för att sänka temperaturen? tacksam för alla svar
hej!
ja, själv brukar jag "hänga för" delar av växthuset med ett gammalt broderat överkast... detta är mkt "luftigt" och släpper igenm lagom med ljus..
men ibland räcker inte det och då brukar jag ta bort några av takfönstren och låter dem vara av hela sommaren... då blir det mkt bra cirkulation...
sen brukar jag också dusha mina växter ofta med den sprayflaska....
lycka till
Limoncella
03-05-2008, 22:54
Jag håller med - bästa sättet är blockera lite av solens strålar samt låta luften cirkulera genom takfönster eller dylikt. För mig som gärna flyttar ut både frösådder (paprika, chili, basilika, persilja osv) och mina citrusar så tidigt jag kan så är nu problemen omvända mot vårvinterns kyla. Du kan exempelvis testa att skärma av del av instrålningen - mycket eller lite beroende på materialval med papp eller ett gammalt lakan.
Tidigt på säsongen har jag en frostvakt på 200W som klarar att hålla över nollan trots utetemperatur på -5. På sommaren har jag öppna dörrar och skärmar med ett gammalt lakan - jag har en maxtemp just nu på knappa 30 grader vilket mina växter gillar. enda nackdelen är man måste ha daglig tillsyn och stänga till vid risk för nattfrost.
Lycka till!
Lady Hamilton
04-05-2008, 12:02
Och jag använder mig av en fläkt som både startar när det är för kallt (ger värme) och för varmt (cirkulerar luften så det blir svalare) Samtidigt har jag fönster (automatiska fönster öppnare) och dörrar öppna
Har man problem med att fåglar/katter/andra 'oönskade djur' kan man hänga för ett blått "bär nät" som man trätt ett PVC-rör som är fylld med sand eller dyl.i nerkanten, och fäster nätet på ovan sidan dörren på något smart sätt
mogge92
04-05-2008, 13:29
Är det någon speciell slags fläkt du har hamilton?
Lady Hamilton
04-05-2008, 17:19
Tropic 2000W från Willab
mogge92
04-05-2008, 17:26
Aha, jag tackar så mycket hamilton! Ska genast se över om jag kan investera i en sådan
Rosmarin
06-05-2008, 11:45
I medelhavsländerna vitmålar man fönsterrutorna för att skydda mot solen men bevara ljuset i växthuset. Du kan ju testa med t.ex "snöspray" som man använder till att dekorera med till jul... ? Den är relativt lätt att tvätta bort sedan när den inte behövs längre!
ingrids
06-05-2008, 11:52
Annars finns det skuggpasta för växthus som regnar bort av sig själv i slutet av säsongen.
Rosmarin
07-05-2008, 14:07
CITAT (ingrids @ 06-05-2008, 12:52)

Annars finns det skuggpasta för växthus som regnar bort av sig själv i slutet av säsongen.
Det verkar ju smart!!!
Christina i Småland
07-05-2008, 21:04
Något som är bra med skuggpasta, är att den blir mer genomskinlig när den blir våt, dvs när det regnar. Då blir ju ljusförlusten inte så stor.
Lady Hamilton
07-05-2008, 21:11
Kalk o filmjölk kan man måla på utsidan (inte på insidan då blir det bara mögel) också Men nackdelen är att det lätt försvinner vid regn
Jag brukar plocka ur ett par rutor på motsatt gavel mot dörren, har samma problem som dej Mogge, mitt takfönster räcker inte på långa vägar.
Skuggväv har jag hängandes med hjälp av klädnypor längs med hela ena sidan, rullar upp och ned efter behov.
Riktigt heta sommardagar häller jag vatten på golvet (stenplattor) för att på så sätt kyla ner stengolvet och få in lite fukt och svalka i växthuset.
Tror nog att det allra bästa är en fläkt, som ex L Hamilton har....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.