sammy78
03-05-2008, 16:56
Hej !
Behöver eran hjälp !!
Jag har ett helt "tomt" utrymme på båda sidorna av våran trappa (vid ingång till huset)!
Jag vill plantera någon buske eller liknande där .. men har stora problem att välja vad !!
Vill gärna att växten ska dofta gott och inte växa sig över 2 meter !
Skulle bli såååå glad om ni kanske kunde ge några förslag/tips !!
Jemahe-Zon5
04-05-2008, 18:06
Schersmin borde vara ett alternativ. Och vackra rosor finns det ju gott om, men de är solälskare de flesta av vad jag förstått. Då beror det ju på vilket väderstreck vi talar om. Själv är jag omåttligt förtjust i Bukettapeln, Malus Sergentii, men den doftar inte... Kanske gör du som jag och kombinerar Bukettapeln med en vitblommande, doftande ros. Planterade den kombinationen ifjol och väntar med spänning på att få se resultatet:)
Jemahe
Lilla Sibirien
04-05-2008, 18:36
God doft har olika doftolvon, såsom viburnum juddiii höjd 1-2 m härdig zon 4, blommar normalt i
maj zon 3-4, skall inte klippas, har ett rundat växtsätt men växtsättet är ganska glest och man
skall vara försiktig med att plantera för många på ett och samma ställe, de doftar för mycket.
Välj något annat ( jag tycker att olvon får vara i en samplantering där den får stå för doften under
maj månad, räcker med ett ex).
Schersmin, är definitivt ett val och här finns det många olika sorter att välja mellan. De gamla hederliga schersminerna blommar i juli och bra gör du om du tar bort gamla (grova grenar, med jämna mellanrum) schersminen behöver beskäras (stubbas) ibland, kan ta ca 10 år. Jag tycker om dess överhängade växtsätt och det är definitivt en växt som är värd att odla.
Det finns också mera lågväxande schersminer, såsom, Philadelphus X polyanthus "Mont Blanc" 1-2 m, härdig zon 5, näringsrik jord, sol till halvskugga.
Små oansenliga blommar som ger ifrån sig otrolig doft, busken isäg är inte speciellt tillltalade. Själv har jag inte lagt märke till att den doftar så gott som det skrivs om den, men det kan bero på att den är för "ny" på växtplatsen.
Doftar gott gör: Doftolvon, Schersmin, kaprifol..........................
och sen vill jag ha hjälp av er andra
Ginst tycker jag är fin och dom doftar gott.