kryddan
Är det någon vänlig själ som har tips på en marktäckare som har vita blommar eller silvriga blad och som trivs i en mestadels solig och ganska torr rabatt??? Jag har redan lammöron, men skulle vilja ha något annat som komplement - finns det backtimjan i vitt tro???

rolleyes.gif
stina
Silverarv?
Ingo
Trampnarv?
kryddan
Silverarv växer det redan lite varstans i trädgården och den blir lite för spretig tycker jag, - men jag ska försöka leta rätt på någon bild på trampnarv rolleyes.gif
Ingo
Gör bildsökning på Sagina Subulata hos www.google.com.
(Hm, jag gjorde det och vet inte om den ser så kul ut...en rätt diskret liten sak!?)
Kajsa
Backtimjan finns i vitt "Albus" heter den, blommar juni-juli.

Kattfot "Tomentosa" silvergrå med vita blommor på våren.

Mossflox "White Delight" stora vita blommor på våren.

Bergnarv "Arenaria montana" blommar maj-sept.
Alla gillar sol.
Cilla
Ja, backtimjan finns i vitt. Vitblommande lavendel finns också.

Narv av olika slag är mycket låga små växter för att plantera mellan stenplattor, i stennaturtrappor, i sanden mellan gatstenar, på ställen där det bara är tunn jord eller sand. Det är diskreta små, mycket söta blomster som blommar hela sommaren och sprider sig tålmodigt på de mest oländiga ställen - trots att man trampar på dem. Överallt där man försökt få back-, grå eller kryptimjan att vilja växa och misslyckas pga torka, trampande och hetta kan man lyckas med narvarterna.

Om narv, gåsört och ett par andra riktigt tåliga, låga växter fanns i frö kunde alla gräsmattor omedelbart bytas ut till skötselfria, tramptåliga blommattor.

Trampnarv

Stennarv

Sylnarv

Gåsört
kryddan
Tack snälla, nu har jag flera uppslag - gäller bara att få tag på dem också, mitt lokala Hortus var inte så välutrustat.... unsure.gif
Betty
Varför inte Dianthus deltoides albiflorus - vit Backnejlika.
kryddan
Hm, ja, den var fin - men inte just där. Ska lägga den på minnet till någon annan rabatt. rolleyes.gif Sitter just och dräglar över zetas katalog..... det blir väl att ta mod till sig och köra tvärs över Stockholm. Om bilkörning tycker jag inte sad.gif
Cilla
Zetas är värt att köra till. Där kan man äta gott också. Stick dit en vardag om du kan och njut av lagom mycket folk på restaurangen. Och tag en rejält bunt pengar med... smile.gif

Åker man kommunalt kan man unna sig ett glas vin till den goda maten bland alla roliga utställningsväxter.
kryddan
unsure.gif Hm, ja, jag är ju sjukskriven för stress just nu så det kanske kan vara en lagom övning i att orka med pressande situationer att åka en vardag. Kanske ska ta svärmor med som stöd också för säkerhets skull!! (Hon har dessutom en dämpande inverkan på köpivern eftersom hon tycker allt är dyrt rolleyes.gif )
Ingis
En växt som jag tycker är underbar heter sandmalört som är en låg mycket silvrig marktäckare för soliga lägen.
Hälsningar Ingis
Cilla
Hittade en härligt bildsajt när jag slog upp sandmalörten - BILDARKIV

Perfekt för den som vill ha uppslag till torra ställen och stenpartier.

Sandmalört, Artemisia stelleriana, dfinns avbildad här liskom en annan frodig malört, Artemisia schmidtiana 'Nana'.
evalina
Varför inte Myskmadra eller vitpytta?
Evalina i Boliden rolleyes.gif
Hannele

Silverarv är torktålig, nästan vit hela året.
kryddan
Fantastisk länk Cilla! laugh.gif Ja, sandmalört kanske vore något..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon