Blev förvånad, Holken var ju bebodd. Vilken fågel kan det va
5 013.JPG
5 004.JPG
Bettis
03-05-2008, 17:19
Gud så gulligt vet tyvärr inte vilken fågel det är, om du inte får svar idag så svarar säker Olle dig i morgon han är väldigt duktig på det mesta även fåglar
Myosotis
03-05-2008, 21:00
Det ser ut att vara talgoxe. Normalt antal ägg är 8 - 13, ibland upp till 15, så förmodligen är inte kullen fulltalig än.
svennis
03-05-2008, 22:15
Tack! Har fått förslag på Trädgårdssångare i Rosforumet, verkar säker. Talgoxar har jag gott om. Blåmesen hade kommit in idag, dörren stod öppen så den hittade ut igen.
5 003.JPG
Myosotis
04-05-2008, 21:39
Trädgårdssångaren har inte kommit än och häckar aldrig i holkar. Helt uteslutet.
Lars-Olof Arvids
05-05-2008, 11:04
Tack Bettis! Jag håller med om att äggen och boet ser ut som talgoxe. Den lägger först ett ganska tjockt lager mossa och bygger själva bobalen av hår och fjädrar. Ibland kan ockaså garn, papper och liknande ingå. Äggen är 1,5-2 cm långa, ovala, vita med brunröda, ganska stora fläckar. Trädgårdssångaren bygger ett bo av gräs, oftast i ett hallonsnår men ibland i andra buskar. Aldrig i holkar. Äggen är grönvita med bruna fläckar, som inte alls är så väl avgränsade som talgoxens utan mera skyigt sammanflytande.
Olle
svennis
05-05-2008, 16:52
Hej Olle, idag flög det ut en Taloxe. Bra Hade hoppats på något ovanligare kanske. De skall nog klara sig där Igår vid Gåsahalsen, Rönneå gör en sväng, var det ett gäng Stegliz
Lars-Olof Arvids
06-05-2008, 07:39
Vad kul! Steglitser är inte så vanliga och nästan exotiskt färggranna. De gillar tistlar och kardborrar, som de ofta plockar frön ur på vintern. Jag har också sett att de kommer fram till fågelbord, dock inte hos mig än.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.