Hej på Er!!!
Kan någon hjälpa mig, är inte så duktig på detta med blommor. Jag har en Hortensia som var blå i blommorna. Nu är den grön och ser helt frisk ut med fina blad. Idag har jag varit och köpt "Färga mig blå", men undrar nu om blommorna går tillbaka till blått eller om det är för sent? SKulle kanske ha vattnat med Aluminiumsulfat tidigare när de började skiftade? Och om den nu byter färg hur lång tid brukar det ta?
Hoppas någon kan hjälpa mig
Hälsningar
Carro
Hej !
Har hört att det beror på surhetsgraden i jorden vilken färg Hortensian får. Är det en krukhortensia ? Har du planterat den i annan jord ?
Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
03-05-2008, 20:59
Många hortensior ändrar färg efter odlingsförhållandena.
Lågt pH = blåare blommor
Högt pH = rosa blommor
Mycket järn i vattnet eller jorden = grönaktiga blommor
(även åldern på blommorna kan nog spela in ofta tycker jag att de drar åt det lite grönare hållet då de har varit utslagna ett tag)
Hej på Er!!
JA det är en krukhortensia och har inte planterat den i annan jord. Den står i den jorden jag köpte blomman i.Vet om det där gällande PH:t i jorden, det var därför jag vattnade med "Färga mig blå". Men det kan nog stämma att den dragit sig mot det gröna hållet, blommorna har stått länge. Men det ser ut som det kommer nya blåa små knoppar som ser lite torra ut ner i mellan de gröna större blommorna.Vet ej om de kommer att slå ut.
Men då kanske de "gamla" gröna blommorna inte slår om till blå igen, trots vattning med "färga mig blå horstensia medel"?
Tacksam för svaren =)
Lena i Torslanda
04-05-2008, 15:56
De blir gröntonade när de är "färdigblommade" om man så säger. Inget kan ge dem färgen tillbaka.
Tack Lena!!
Då vet jag!!
det är Magnolia ympat så den är blommor som ser nu från moder. Magnolian som ympad med moder försvann.
Eller några grenar från moder kommer och bär gröna rosor.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.