kikalt
Hej!

Jag undrar om ni har lust att hjälpa även mig med vilka buskar/blommor vi har i trädgården?

1. Dom här finns i en del av våra spireabuskar. Vad är det? Har dom kommit dit av misstag tror ni eller är det plan(t)erat så? Har sett en del häckar längs gatorna i stan som också har dessa som sticker upp lite hur som helst.
[attachment=17688:DSC02170.jpg]

2. Vad är det här för buskaktigt, som växer bland våra andra spireor? Det finns en liknande på andra sidan förrådet, men den är mer rödaktig. Kanske för att den ena växer i sol och den andra i skugga? Eller så är det olika växter.
[attachment=17689:DSC02173.jpg]

3. Är detta samma som ovanstående? Den här har taggig stjälk.
[attachment=17690:DSC02174.jpg]

4. Vad har vi för blommor framför vår klematis?
[attachment=17691:DSC02172.jpg]

Tacksam för all hjälp jag kan få! smile.gif
Limeblossom
Den första ser ut som en vanlig lönn tycker jag....
kikalt
Tack för svaret! Då får vi fundera på vad vi ska göra med lönnarna då, om man ska ta bort dom genast eller vänta lite. Antar att dom är där via självsådd, för inte sätter man väl lönn själv i en liten rabatt? Det är väl ändå stora träd? Usch, jag känner mig verkligen som en nybörjare i trädgården!
Bettis
CITAT (Limeblossom @ 03-05-2008, 20:23) *
Den första ser ut som en vanlig lönn tycker jag....

Det tycker jag också att det ser ut som, men fotona är lite dåliga så det är svårt att se vad det kan vara, kan du ta lite mera närbilder så man ser tex bladen.
glassica
På bild nr 4 tycker jag det ser ut som om det är "Gulltörel"!!!
http://cartinafinland.fi/kuvapankki/sv/pic...ullt%F6rel.html

/// Jessica
kikalt
Bettis: vår kamera är tyvärr trasig och går därför inte bra att ta närbilder med. Så småningom ska vi köpa systemkamera, så då får jag kanske göra ett nytt försök med bättre bilder. Det syns kanske bättre senare också när bladen kommit upp mer, så alla som kan det här med trädgård får mer att gå på. smile.gif

glassica: japp, det är definitivt Gulltörtel som på bilden. smile.gif Den mittersta blir rosa, men det kanske är en variant?
-----------------
Undrar fortfarnade om det där med lönnen, visst är det ett träd? *vågar knappt fråga igen* Inte finns den som söt liten buske? Vissts borde vi göra oss av med lönn som finns i buskagen i våra små rabatter?
*Stintan*
På första bilden är det absolut lönnar. Dom är självsådda och du bör ta bort dom så fort du kan för dom får eländiga röter. Det ser ut som om det redan växt en större som är kapad i busken också. Vad 2 och 3 är går inte att se men det kan ju också vara något självsått.
fenix
De små självsådda lönnarna ska definitivt bort ur buskarna, Ju för desto bättre och lättare. Lönnar tar för sig på bekostnad av andra.

Nr 3 skulle kunna vara en askplanta. Ta bort, står alldeles för nära väggen.
kikalt
Tack snälla för svaren! Den där stora som är kapad är just lönnen. Ska genast ta bort dom ur båda buskrabatterna.

Den där som växer upp bredvid förrådet verkar även finnas på andra sidan förrådet. Kna mycker väl vara ask, det finns stora såna på andra sidan nästa radhuslänga och fröna tar sig ju en bit. Jag ska ta bort allt okänt nu, som kan roffa åt sig på andras bekostnad eller sprida röta och elände.

Tack för hjälpen! smile.gif
zaaritha
1=lönn
2=syre´n
3=?
4=törel
kikalt
zaaritha: ja, det var en kompis här som föreslog just syrén på tvåan, så det stämmer säkert. Då ska den också bort! Nu kvarstår bara mysteriet med nummer tre och så den där långa röda som jag inte har fotat och frågat om än. wink.gif Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon