Full version: "Kråk-Per"
zaaritha
Har en kråka som vant sej vid att få kattmat o bröd
varje dag!
Vet ej--om det är en karl eller ett fruntimmer.........
Men--nu börjar den bli så orädd att den sitter kvar i äppleträdet 2 m från
där jag slänger maten!
Intressant!
Jag hade en tam kaja--som barn, kråkfåglar är intelligenta!
Myosotis
Så trevligt! Jag hade en tam råka en gång, han var mycket smartare än jag.
zaaritha
giggle.gif bravo.gif yes.gif
Krakan
Jag har haft en tam kråka som bodde i min trädgård, men på nätterna sov han i en av dom stora tallarna i närheten. Han fick kattmat och lite annat smått och gott att äta. Han blev handtam på cirka 2 veckor och brukade sitta tätt intill mig på bron. Han brukade sitta och pillra på mina händer och jag kommer ihåg hur varm hans näbb var. När jag jobbade satt han oftast och väntade på grinden. Han brukade snurra runt runt av glädje när han såg mig på håll när jag kom hem. Tyvärr försvann han från en dag till en annan. Jag har ingen aning om vad som hände och jag saknar honom fortfarande. Man känner sig "utvald" av att få en sådan vän. Nu förstår ni nog varför mitt "namn" är Krakan. Det verkar som om jag har "tumme" med fåglar, trots att jag är allergisk. Hjälpbehövande fåglar kommer ofta hit men det är så svårt att veta hur man kan hjälpa dom tyvärr.
Krakan smile.gif
Myosotis
Vilken underbar upplevelse! Fåglar är meningen med livet, jag skulle inte kunna leva utan dem. Just känslan av varm näbb som du beskriver... såå mysigt! wub.gif
Jag hade en tam ladusvala en gång som bara ville vara hos mig. Svalor är inte särskilt smarta, det var väldigt enkelt: hos alla andra - bli stressad, hos mig - slappna av. Trots att han hade fel på vingen hopp-flög han upp på min hand, det var där han trivdes bäst. En gång somnade jag liggandes på rygg med svalan tryggt sovande i min hand; vaknade sen av att han försiktigt pickade mig i handen för att tala om att det var matdags. Den fågeln var nog den största kärleken i mitt liv, trots att jag hade älskade undulater samtidigt. Min tama höna är nog också på samma nivå, men hon har ju sin flock.
Det är ju inte klokt, jag försökte just räkna tillbaka, det måsta vara 18 år!! sen svalan dog, och jag blir fortfarande gråtfärdig när jag tänker på honom.
Fågelvägen
En kråkunge landade hos oss förra sommaren. Den kunde inte flyga och inte kunde den säga kraa heller, den sa bara "fntt", som en nysning ungefär. Vi blev rätt tagna av att den gång på gång klättrade upp på en sandhög och försökte flyga, trillade på näbben och envist klättrade upp igen.
Så vi matade den några dagar, mest gröt med lite ostbitar i. Den gömde små godbitar under stenarna i våra eviga stenbyggen. Vanligen kom kråkföräldrarna och åt upp vad som blivit över - det var inga särskilt smarta gömställen.
Jag ställde upp en stege och en planka för att ge kråkan en bättre startbana än sandhögen. Kråkan fattade direkt, klättrade upp längs plankan och övade flygning flitigt dag efter dag. I början landade den på marken eller i närmaste buskage, men småningom lyckades den komma upp på elkablar eller tallgrenar. Varje morgon var vi glada att möta den - varken uggla eller katt hade fått tag i den! Efter ett par veckor klarade den sig själv.
I förrgår upptäckte vi ett kråkbo i toppen av vår närmaste dubbeltall. Två kråkor håller på och bygger. Antagligen kommer de att blöta upp sina osympatiska matbitar i fågelbadet (det har gjorts förr) men jag tycker ändå det känns trevligt ifall det är Vår Kråka som bestämt sig för att bo här. Ingen stor poet förstås, men "en bekant till oss" (Ferlin). smile.gif
Krakan
Ja vad typiskt att kråkorna tvättar maten i vatten. Dom som håller till här runt omkring gör så i mitt fågelbad. laugh.gif
Jag känner igen det där med att gömma mat också. Det gjorde min Kraken. Men skatorna brukade tjuvtitta så dom visste precis var den fanns.

zaaritha
Visst är de underbara!
Utom--när de väsnas vid 04-tiden på morron!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon