Full version: Tacksam för hjälp
LottaLotta
Jag har för första gången bestämt mig för att odla själv till sommaren, men detta visade sig lättare sagt än gjort. Vore därför tacksam för råd ifrån er lite mer erfarna smile.gif .

Mina något "dumma" frågor:

* I fröpåsarna är det ju ca en miljon frön. Ska man så flera på samma ställe, för det kan ju inte vara meningen att man ska sätta 1/kruka? Jag har köpt luktärt, underblomma, penséer, morötter och petunier.

* Det stod att man skulle sätta plast över petuniorna, ska plasten sitta kvar tills det har börjat gro? Är jag alldeles för sent ute med detta?

Det kanske ska nämnas att jag ska ha allting i krukor på balkong sedan.

Kan någon kanske även tipsa om någon blomma som trivs bra i skugga?

Tacksam för all hjälp! blomma.gif
rosita
Jag brukar så i typ glasslådor med såjord och när fröna grott och det har kommit minst 2 "riktiga" blad (förutom de 2 första), så planterar jag om dem en och en i krukor. Vissa blommor, som t ex lobelia, sår jag ca 5-10 frön direkt i små krukor.

Plasten är till för att hålla jorden fuktig, jag brukar ta av den när fröna grott.

Lycka till!
Fenja
Busk- eller slingerkrasse går bra i skugga och hinner komma upp om du sår nu. Omskola dem en och en, härda av dem ordentligt och lämna dem inte ute innan risken för nattfrost är över. Tänk på att de behöver gott omplats och att inte ha fler än 2-3 plantor i minst en 10 literkruka, när du sätter dem i det kärl de ska vara i över sommaren.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Morotsfröerna bör du direktså i den krukan du tänkt ha dem de vill inte omplanteras då störs roten. Så glest tänk på hur stora morötterna blir.

Luktärter är lite kinkiga när det gäller balkongodling de vill odlas i stora djupa kärl de brukar inte trivas i alltför små byttor hellst ska de ha ett jorddjup på åtminstone 30-40cm.
LottaLotta
Tack så mycket för svaren! thanks.gif

Buskkrasse och såjord är nu inhandlat smile.gif.

Morötterna sätter jag alltså direkt i vanlig jord och inte såjord?

Rekommenderar ni att ha plast över alla plantor? På fröpåsarna stod det endast att man skulle ha plast på petunia, men på såjordpåsen stod det att man skulle sätta det över allt man sådde. g.gif

Tack igen! Nu ska jag sätta igång! biggrin.gif
Kim i det gröna
Du kan ha bara lite såjord överst till morötterna. Tänk på att de också vill ha rejält djup liksom luktärterna! Det är ju roten vi äter, och den växer ju nedåt! Och om du ger dem gödsel, tänk på att bara ha i sådant som du tycker är OK och naturligt, t ex kravmärkt gödsel, gräs eller annat grönt, eftersom jag antar att du vill äta dem sedan...
Lycka till, morötter är roligt att odla tycker jag! Hoppas du får samma upplevelse!
LottaLotta
Morötterna har jag satt i stora hinkar, så jag hoppas att det räcker. Ska ha i åtanke att använda mig av ekologiskt gödsel smile.gif.

Luktärterna har redan börjat växa rätt fint, ska jag sätta en planta/kruka sen? Det har redan kommit säkert 10 små plantor så jag har nog inte plats för alla dock.

Hur lång tid tror ni att det kan ta för petunia, penséer och underblomma att gro? Det har gått ca en vecka sen jag satte dem.

Ha en bra dag! rose.gif
cecland
Tror att min penséer grodde på ca en vecka. Men jag hade dom under lysrör.
Dom andra har jag ingen aning om...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon