Corpse
Tänkte att jag skulle starta en tråd där man kan lägga upp lite bilder på sina chili- (och paprika-) plantor. Eftersom detta är min första chiliodlarsäsong så är jag lite nyfiken på hur det går för andras plantor. Jag sådde mina piri piris i slutet av mars och dom har stått hela våren i ett söderfönster utan extraljus och -värme. Men jag tycker att dom klarat sig ganska bra ändå. Nästa år ska jag börja odla lite mer seriöst smile.gif Jag sådde några habaneroplantor några veckor efter piri pirin och där händer inte särskilt mycket, fast dom har iofs börjat leva upp lite bättre den senast veckan smile.gif

Piri piri 1 maj -08 Blomknoppar på en av mina två piri piris. Åtminstone tror jag att det är det.

Piri piri 1 maj -08 Stoltheten i min (lilla) samling. Piri piri tror jag att det är. Jag tog fröer från en frukt som jag köpt på ICA Maxi i en förpackning med lite olika sorter.

apisen
Trevligt initiativ! dina plantor ser ju fina ut!

Planterade mina i omgångar under februari, så de har hunnit växa till sig lite redan.
Har Några Naga Morich och PI 260560 i hydro, och lite annat smått och gott i jord.
Hydron har extraljus i form av en 250W MH och lite CFL. Resten har nu bara ljuset på fönsterbrädan, även om de fick lite hjälp när det var lite mörkare utomhus.

Här är hydroplantorna. Naga'n växer i hörnet, är ganska stor redan, men är skymd på bilden, även om den tittar fram lite smile.gif
Colaflaskan ger en hum om storleken.

Här har vi några Lemon drop's , CGN 22871, Champions, Starfish, två små Nagas mm

Här har vi en av de första Podsen som växt till sig.

Hoppas på en varm vår så de kan få flytta ut i solen snart smile.gif
chilihead
CITAT (apisen @ 04-05-2008, 00:49) *
Trevligt initiativ! dina plantor ser ju fina ut!

Planterade mina i omgångar under februari, så de har hunnit växa till sig lite redan.
Har Några Naga Morich och PI 260560 i hydro, och lite annat smått och gott i jord.
Hydron har extraljus i form av en 250W MH och lite CFL. Resten har nu bara ljuset på fönsterbrädan, även om de fick lite hjälp när det var lite mörkare utomhus.

Här är hydroplantorna. Naga'n växer i hörnet, är ganska stor redan, men är skymd på bilden, även om den tittar fram lite smile.gif
Colaflaskan ger en hum om storleken.

Här har vi några Lemon drop's , CGN 22871, Champions, Starfish, två små Nagas mm

Här har vi en av de första Podsen som växt till sig.

Hoppas på en varm vår så de kan få flytta ut i solen snart smile.gif

WoW! Den där hydro-nagan är helt sjuk vacker och groteskt stor! Kommer den att få flytta utomhus i hydro?
apisen
CITAT (chilihead @ 04-05-2008, 19:20) *
WoW! Den där hydro-nagan är helt sjuk vacker och groteskt stor! Kommer den att få flytta utomhus i hydro?

Tackar! Japp, hydron ska ut i sommar är det tänkt. Har inget växthus dock, så får se hur jag löser det med ev. regnskydd osv.

Jo, men som sagt, Nagan syns knappt på bilden, den tittar bara fram med några grenar. shy.gif
Det stora "shabraket" till vänster på bilden är en PI 260560. Bara så det inte uppstår nåt missförstånd!

Försökte ta en bild på nagan i hörnet, men lyckades bara få med en liten del av den..

DragonLady
Här är mina Chili, ´Cayenne Long Slim´ och Paprika, ´California Wonder´ shy.gif
chilihead
CITAT (apisen @ 05-05-2008, 01:17) *
Tackar! Japp, hydron ska ut i sommar är det tänkt. Har inget växthus dock, så får se hur jag löser det med ev. regnskydd osv.

Jo, men som sagt, Nagan syns knappt på bilden, den tittar bara fram med några grenar. shy.gif
Det stora "shabraket" till vänster på bilden är en PI 260560. Bara så det inte uppstår nåt missförstånd!

Försökte ta en bild på nagan i hörnet, men lyckades bara få med en liten del av den..

Ok, PI 260560 är kanske inte riktigt lika het wink.gif men fortfarande var det en grym planta. Nagan ser riktigt hurtig ut. Du vill inte byta bort en pod i höst kanske?

Jag ska som du köra hydro utomhus i sommar. Jag tänkte kör 4 eller 6 plantor av sorter jag inte bestämt ännu, i en 60 liters behållare. Har funderingar på växthus för det, men kommer nog köra det oskyddat mot altanräcket. Funderar på doppvärmare i vattnet under juni och hösten eller tror du man klarar det utan?
apisen
CITAT (DragonLady @ 05-05-2008, 12:08) *
Här är mina Chili, ´Cayenne Long Slim´ och Paprika, ´California Wonder´ shy.gif

Fina plantor, och redan flera frukter på g smile.gif När satte du fröna?

CITAT (chilihead @ 06-05-2008, 15:39) *
Ok, PI 260560 är kanske inte riktigt lika het wink.gif men fortfarande var det en grym planta. Nagan ser riktigt hurtig ut. Du vill inte byta bort en pod i höst kanske?

Jag ska som du köra hydro utomhus i sommar. Jag tänkte kör 4 eller 6 plantor av sorter jag inte bestämt ännu, i en 60 liters behållare. Har funderingar på växthus för det,
men kommer nog köra det oskyddat mot altanräcket. Funderar på doppvärmare i vattnet under juni och hösten eller tror du man klarar det utan?

Började fundera nu vad det egentligen är som sitter i mina olika krukor, och lyckades leta fram min lista/karta. Det visar sig att det inte är en PI 260560 till vänster, utan en C02598.
PI 260560'n slingrar sig dock framför nagan och upp i den stora plantan. Var nog lite väl optimistisk med antalet plantor som skulle få plats när jag planterade då dom trängs rejält nu..
Får jag Pods på Nagan så ska jag gärna skicka över några, om inte annat för provsmakning smile.gif

Lite skillnad i Heat också hoppas vi coolgleam.gif

Jag tänkte kanske köra doppvärmare så det inte blir för kallt på natten, men frågan är om det är nödvändigt. Första gången jag odlar i hydro(första gången öht egentligen),
så jag kör trial and error approachet smile.gif
Tror däremot att problemet kommer vara att hålla tempen nere under dagen när solen gassar som mest. Funderade om man kanske
skulle "försänka" behållaren i marken, och på så sätt hålla nere tempen g.gif

Vad ska du köra för slags hydrosystem om man får fråga..? Jag kör "ebb och flod"-varianten om du inte listat ut d från bilden..

apisen
freddie

Chili april 2008.jpg
Lombardo och Apache. Sådda i februari med extraljus, sedan slutet mars enbart naturligt ljus.
chilihead
CITAT (apisen @ 06-05-2008, 19:22) *
Var nog lite väl optimistisk med antalet plantor som skulle få plats när jag planterade då dom trängs rejält nu..
Får jag Pods på Nagan så ska jag gärna skicka över några, om inte annat för provsmakning smile.gif

Hehe, jo, hydro har en tendens att bre ut sig. Är nog aningen optimistisk när jag ska köra 6 st. i en 60 liters tank också, men det är väl mest för att jag tror att det funkar under locket och vill därför ta till vara på allt.

Låter härligt att man kanske får sätta tänderna i en Naga redan i år! yahoo.gif Missade det tåget i år och hade så många sorter på gång. men, men.... alla odlar det ju så man blir ganska sugen tongue.gif Käkade faktiskt en Red Scotch Bonnet förra helgen. Jag kände mig ungefär sådär --> crazy.gif , och den är ju bara 1/3 så stark som Nagan biggrin.gif

CITAT
Jag tänkte kanske köra doppvärmare så det inte blir för kallt på natten, men frågan är om det är nödvändigt. Första gången jag odlar i hydro(första gången öht egentligen),
så jag kör trial and error approachet smile.gif
Tror däremot att problemet kommer vara att hålla tempen nere under dagen när solen gassar som mest. Funderade om man kanske
skulle "försänka" behållaren i marken, och på så sätt hålla nere tempen g.gif
Där hade du faktiskt en skitbra idé!!! Jag har lurat på det där också och har varit helt inne på att bara måla tanken vit och hoppas att temperaturen är dräglig. Nu har ju jag sådant taskigt solläge så jag har inte så mycket effektiv sol/dag på min baksida, så det kommer finnas rikligt med tid för återhämtning.

Ett vitt lock till tanken och nedsänkt i jorden med en doppvärmare. Det låter ju riktigt bra alltså!

CITAT
Vad ska du köra för slags hydrosystem om man får fråga..? Jag kör "ebb och flod"-varianten om du inte listat ut d från bilden..

Jag tänkte bara köra på bubblarmetoden. Luftpump kopplad till air-curtains (eller syreslang med massa hål som slingrar kors och tvärs runt tanken). Har kört med den metoden tidigare fat bara med olika syrestenar. Billigt, enkelt och fantastiskt resultat. Dock aldrig utomhus!

Jag har inte byggt min tank ännu. Har kollat runt på lämpliga behållare och funderat över hur det ska gå till, men inget klart ännu. 1/6 är det väl tänkt att det ska vara klart så har ingen panik över hydron ännu. Däremot är jag ruskigt less över att ha vardagsrummet och badrummet fullt med plantor sad.gif
skogstroll
om inte mina hade bladlöss så skulle jag fota dem -cry-.gif
DragonLady
Jag satte mina chilifrön 26feb. paprikan 2 veckor senare tror jag yes.gif
Skogstroll, Spraya dem med såpa/vatten blandning vänta en timme eller så och spola sedan av lössen, upprepa nästa dag.
Corpse
Blåser lite nytt liv i tråden med ett par nytagna bilder.

Piri piri 8 majBlomma på min ena piri piri. Funderar på om jag ska plocka blommorna för att få plantan att växa mer istället. När ska man i så fall ta blomman? Direkt när knoppen börjar bildas, eller ska man vänta lite?

Habanero 8 majHabanero. Eller kan det möjligtvis vara en scotch bonnet? Dom var lite tröga i början, men har kommit igång lite senaste veckorna.
N1ghtCrawler
Odlingen som den såg ut tidigare i veckan (växer som bara den) Dax att plantera om de med, som de står nu så står de 2 i varje kruka, det är nog lite trångt.

Bjuder på 2 blommor med:

Preussen
CITAT (Corpse @ 08-05-2008, 19:23) *
Blåser lite nytt liv i tråden med ett par nytagna bilder.

Piri piri 8 majBlomma på min ena piri piri. Funderar på om jag ska plocka blommorna för att få plantan att växa mer istället. När ska man i så fall ta blomman? Direkt när knoppen börjar bildas, eller ska man vänta lite?

strunta i att ta blomman. spelar ingen roll när plantan är så stor. även när plantor är mindre spelar det ingen större roll heller.
cecland
Visserligen bara en vanlig enkel paprika, men en bra närbild på blomman.
Paprikan övervintrade i mitt fönster, utan extraljus. Trodde inte att det skulle funka.
Bilden tagen 1 maj 08.

freddie

Chili i motljus2 9 maj.jpg

Chili i motljus 9 maj.jpg

Dom e på gång, dock ej börjat blomma som man kan se!
DragonLady
Undrar hur lång tid det tar innan de blir röda.. någon som vet confused.gif
glee
Årets plantor:
Den ena är chili och den andra paprika, jag vet inte vilken som är vilken.. biggrin.gif

Nånstans där nere kan man ana en blomknopp..

Förra året hade jag en planta som såg ut såhär:

chilihead
bjussa på lite mer jord i år så ska du se att resultatet blir ännu bättre!

3 av mina har stått i 10Liters i 3 veckor nu. det gör susen. om ett par veckor är det dags för alla att släppa loss sina rötter i stora krukor. dom längtar!
glee
Ja det ska jag göra.. jag har en tendens att plåga alla mina stackars växter i för små krukor whistling.gif
DragonLady
Tror den första är chili o den andra paprika, chilin brukar ha lite smalare blad än paprikan iaf. mina flirting.gif
glee
Ah, så man kan se skillnad så.. vad bra smile.gif
Knytt
Frukt på Hungerian Hot Wax i förrgår smile.gif
Ramred
Här kommer en bild på en första liten capsicum hos oss, av typ "long slim". Bilden är tagen för ett par dagar sedan, så den har växt till sig lite sen dess, plus att det kommit fler. Men så himla kul tycker jag.

[attachment=18279:Första_c...slim__2_.jpg]
Preussen
lite smått o gott

C.chinense, Congo Trinidad redan frukt på den och till höger ser man ett ämne. borde dock väntat med att flytta ut denna oxå men men.

Pubescenshörnan

C.Pubescens, Manzano Tere

myrtille
Jag iddes aldrig så några fröer i år. Den kalla och blöta sommaren som var gjorde att mycket aldrig hann mogna. Sen tyckte jag smaken påverkades också. Det tog udden av mitt odlingsintresse lite grand, men när jag ser era bilder saknar jag det att ha småplantor på gång. Jag har lyckats övervintra tre plantor. De ser kanske inte så roliga ut, men är på väg att kvickna till nu när de fått komma ut igen. Min Naga Morich sätter fullt med frukter även om de än så länge är ganska små.
Preussen
ah, härligt med fler bilder från kontinenten.
Knytt
Kul att du lyckats övervintra dem, får man fråga hur du gjorde? smile.gif
myrtille
Å, tack ska ni ha. Jo, jag klippte ner valda plantor till hälften ungefär och ställde dem i ett svalt rum. Jag har ett rum "för mycket" i min lägenhet där jag brukar stänga av elementen under vinterhalvåret bara för att huset har så dålig isolering (värmeräkningarna är sjukt höga). Där har varit runt 15 grader. Sen har jag inte gjort så mycket. Om jag ska vara helt ärlig lämnade jag dem vind för våg. Några plantor dog och det tror jag beror på en kombination av dålig vattning och ljusbrist - det tappades en hel del blad. Sen fick de en intensiv bladlusattack som jag läst kan ha att göra med att växter utsöndrar socker i toppen om de får bli för torra och det gillar bladlöss. Jag blev tvungen frångå min princip att hålla odlingen helt giftfri för att bli kvitt dem. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon