Full version: Alien
Myosotis
Hittade ett litet monster på väggen för en stund sen. Vad är det för någonting? Det är en linjal den sitter på, så ni ser storleken.

zaaritha
Ser ut som en genmanipulerad bladlus!
Myosotis
rotfl.gif
"Belgian Blue"
zaaritha
Japp! flirting.gif
Myosotis
Men allvarligt: Det kanske är en bladlus. Hade inte en tanke på det eftersom jag hittade den inomhus (på tapeten). Och så var den rätt stabil, inte så mjuk som bladlöss brukar vara. Är det inte alldeles för tidigt på säsongen? Finns det så stora bladlöss?! Jag känner bara till de gröna, och så små svarta med vingar. Hittade inga bilder på google som liknar den här, kroppsformen stämmer inte tycker jag. Men det finns ju säkert massor av arter, har tyvärr ingen bladluslitteratur.
ystadhelen
Vild gissning: Bärfis???
/ Helen
amaira
Nog skulle det kunna vara en nykläckt bärfis...
messermark
Vägglus?
Piccante
CITAT (messermark @ 11-05-2008, 22:44) *
Vägglus?

Vill man få bilder på vägglus att jämföra med så kan man googla på "Cimex" vägglusens vetenskapliga släktnamn (jmf Anti-cimex, bolaget som utrotat ohyra).
amaira
Hoppsan, det såg ju likt ut... ohmy.gif Dock har de olika kroppsform, olika antenner, och Myosotis´ kryp har de här utskotten på sidorna bak. Så vägglus utesluter jag.

Bärfis utesluter jag också, när jag tittar närmare. Ditt kryp Myosotis, har på tok för många antennleder för att vara bärfis.

Ser allt helt olika ut också... Bärfisarnas ungar har dessutom sina stinkkörtlar synliga på ovansidan av ryggen. Såhär ser en nykläckt grön bärfis ut.

Med andra ord, jag vet inte vad det är, men det skulle vara roligt att få veta. smile.gif

Myosotis
Tack för engagemanget i alla fall! Jag lär mig en massa under tiden. Om ingen vet vad det är så är det nog en alien. wink.gif
Tar tacksamt emot fler förslag! Gossen kanske vet?
Piccante
Jag tror allt mer att det är ett bladlus efter att ha kollat i insektsböckerna.
Gossen Ruda
Bladlus eller någon annan växtsugare är väl det närmaste jag kommer fast det ingen grupp jag studerat närmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon