Lunatrixx
Hej alla!

Jag hörde ett ljud ute igår kväll som jag inte alls kan identifiera och således driver det mig till vansinne!

Det är omöjligt att härma men beskrivningsmässigt kan jag väl försöka förklara det som om man tänker sig ljudet
av en elspänning men med vobbling.. blink.gif
Ljudet är väldigt overkligt, som om det skulle vara ett ljud gjort till en science fiction film?

Detta skedde i skymningen.. i utkanten av en åker.

Någon som kan veta vad jag kan söka på för att hitta ljudet?
Är det en fågel? Insekt?

Snälla hjälp mig ni som kan! sos.gif

ängsvädd
Grodornas parningsljud?
amaira
Volymstyrka? Tonläge?
Anders zon 1
Kanske en gräshoppssångare eller nattskärra?
Christer i Falköping
Här hemma har vi en fågel som låter som en get som bräker i en plåtburk, kan det vara ett liknande ljud? Tyvärr minns jag inte namnet på den, men den kallas bland annat flygande getabocken.
Christer.
Myosotis
Geten i plåtburken heter enkelbeckasin. Kom att tänka på tofsvipa, men de andra förslagen är lika troliga. Du måste försöka att beskriva ljudet bättre. Är det ihållande?
Tapio
Halaj!

Har du kraftledningar i närheten?
Det har jag.
Ibland surrar det i dem.
Vädret och tiden på dygnet (kväll, natt) måste vara rätt för att det skall ske.
Jag har läst om saken, men minns inte vad effekten heter.
Det har något att göra med att det lägger sig dagg på ledningen.

//T
Fågelvägen
Om det är enkelbeckasin - också kallad himmelsget! - så verkar den ha mycket regelbundna vanor. Åtminstone har jag nästan kunnat ställa klockan efter den: ca 22.00, samma rutt kväll efter kväll. Ljudet är ingen sång, utan "frambringas av de yttre stjärtpennorna". Ett härligt vårljud!
Saknar det där jag bor nu, för långt från åkrar och kärrmarker.

Kanske någon i forumet kan hitta den italienska hemsidan med fågelljud? Då behöver du enkelbeckasinens vetenskapliga namn: Gallinago gallinago.
zaaritha
Det kan inte vart en råbock?
Deras parningsrop är kusliga!
Lunatrixx
Hej alla!

Tack så jättemycket för er hjälp!

Jag lyssnade på enkelbeckasin på denna sidan Hyber - fåglar och visst var det den!
Jag är grymt dålig på att förklara saker jag hör men ni var ju kanonduktiga på att förstå det ändå!

Nu kan jag lugna min mor som knappt vågar gå ut här på kvällarna när hon hälsar på giggle.gif och jag har fått lära mig något nytt!

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon