Jag planerar för en rabatt med diameter 4,2 m. För att komma åt att ansa utan att trampa sönder någor skulle jag gärna ha några rejält stora stenar, men hur får man dem på plats? Kan man gjuta i betong och "toppa" med en stor, men inte så hög sten? Hos oss finns ingen sten, men det finns "dumpad" sten ett par hundra meter härifrån.
Här finns tusenmiljoner sniglar och minst lika många maskrosor, så jag måste komma åt överallt annars kan jag lika gärna låta bli att plantera något.
Vad är "rejält stora stenar"? En kraftig säckkärra man man kanske ta stenar upp till 200 kg med. Man kan säkert släpa större stenar än så med en presenning under och sedan använda ett kraftigt lastband + ev en enklare vinsch.
Betong förstår jag inte varför man skulle krångla med?
Stevick
04-05-2008, 09:07
Om du ändå skall anlägga en ny rabatt, så skulle jag antingen rekommendera en grävmaskin, finns i många olika storlekar till uthyrning till privatpersoner, eller en kranbil, om det är någorlunda nära vägen, ca 10-15 meter ifrån... det sparar både rygg och armar...
ingrids
04-05-2008, 15:09
jag tron inte heller att du behöver fästa stenarna i betong, ett gruslager under kanske men inte inte gjuta fast. Men det beror ju på hur rejält stora de är. Håller också med om att hyra en grävmaskin - de flesta andra sätt blir man djupt olycklig av i höjd med sten 4 ...
the_jensens
04-05-2008, 15:43
välja en bra rund sten och rulla den det görde jag igår,det var för tungt att lifta i skotkärra. atka ryggen
*Ulrica*
04-05-2008, 15:49
Kanske jag som inte riktigt förstår vad du menar men trampstenar i en rabatt behöver väl inte vara så stora? Typ så att foten får plats och inte så tjock. Får plats minst tio i en skottkärra???
MrsVain
04-05-2008, 16:08
Ja är inne på ulricas spår...Man kan ta såna stenblock som man lägger gångar med, såna fyrkantiga, eller kantsten om man vill ha lite mindre. Men vanliga fyrkantiga cementplattor är ju jätta bra, då kan man ju sitta mitt i landet också. och de är inte så tunga
MrsVain
04-05-2008, 16:14
fast det är klart, du kanske inte tycker det är lika snyggt
*Ulrica*
04-05-2008, 17:54
Sedan... även om stenen ser "dumpad" ut så måste du alltid fråga markägaren innan du tar någon enda sten, någonstans ifrån, oavsett var och hur den ligger. Inte kul om någon arg markägare kommer och vill ha tillbaka sina stenar när du har hyrt en stor maskin för att få hem dem...
Det är kommunens mark och de är bara glada att vi tar deras sly, så jag tänkte fråga om sten med.
Om jag har liten sten är jag rädd att den sjunker ned, men makadam under kanske funkar. Kanske vår oblandade lera fungerar lika bra?
Kran har jag inte råd med och eftersom jag odlar på höjden skall jag inte gräva. Unrar om inte mor har en sådan där liten lastvagn...
Fågelvägen
05-05-2008, 18:11
Hej myy! Har du en skottkärra? I så fall kan du lägga skottkärran på sida, välta in stenen och sedan dra upp skottkärran i vanligt läge. Är det bara trampstenar du behöver så är det ingen konst att få hem dem med skottkärra, en sten i gången
Trampstenar försvinner inte i jorden. Lagom storlek är allt mellan 30 och 60 cm. De kan gärna vara platta, så är de lättare att hantera. Makadam under verkar onödigt, växter tycker om att ha sina rötter i fukten under stenarna. Det kommer att bli fint!
Sussie F-Flower
05-05-2008, 23:31
ingrids
06-05-2008, 09:01
Jag tror att mitt makadamförslag bottnar i att jorden i min trädgård är så fjärran från lera och jag misstänker den för att helt enkelt sjunka samman om fukt samlas under stenen. Där kan jag dock ha fel. Själv tänker jag helt enkelt bygga smala trä eller grusgångar inne i rabatterna just för att jag tror att stenarna blir underminerade. Brukar inte annars avundas folk med lerjord, men just i det fallet har du nog en fördel.
Leran är verkligen inget att avundas, såvida man inte är keramiker. Vore det inte för den totalt ogenomträngliga leran skulle jag inte byggt på höjden s.a.s. och därmed inte haft behov av trampsten.
Jag testar väl skottkärran då och satsar på halvstora stenar. Fast 60 cm sten väger en del...
*Stintan*
07-05-2008, 20:52
Jag har haft trampstenar i mina raatter i många år. dessa stenar var inte alls särskilt stora bara så att man kunde stå på dom och dom var ganska platta. Endast efter något år behövde jag rätta till ett par men aldrig sedan. Att ha stora stenar i rabatten verkar bökigt. Dessutom är ju mindre stenar lättare att hantera om det behövs om man skulle villja flytta om växterna.
Hej!
jag jobbar som Trädgårdsanlaggare och när vi ska anlägga en rabatt i en färdig trädgård så börjar vi ju från noll verkligen och jobbar fram hela rabatten från det. Därför skulle jag göra så här:
1 Gräva ut det du ska ha som rabatt + en del till (för att få bättre kant mot det andra).
2 Lägga i sand där du ska ha allt och köra med en padda ett bra tag (speciellt där dom utasatta delarna för stenarna är)
3 Sen så lägger du i en matta (finns olika beronde på vad du vill stoppa, men låt oss säga en vanlig för ogräs)
4Sen så lägger du eventuellt mer sand där stenarna ska vara om du nu inte vill ha växternas rötter att frodas där, och en massa jord där växterna ska finnas.
Då har du en "stabil" grund som hela rabatten ligger på. Dock så arbetar jag ju mest på större renoveringar av trädgårdar där vi gör hela trädgården från 0. Men detta är väl så bra grund jag kan tänka mig att ge dig!
Stenarna är det bara att lägga dit om dom inte är allt för stora, men annars så hur bu bara en grävare som gör jobbet åt dig. Kostar inte så mycke att hyra en som skickar dit stenarna åt dig, men du får ju öppna plånboken iaf

.
Sen så kan du ju alltid lägga dit en massa andra sorters stenar för att göra en "modern" trädgård som idag innehåller nästan uteslutande stora underhållsfria stenytor. Det finns ju hur många oliak stensorter som helst att välja på idag och dom kostar inte allt för mycket om du inte ska anläggga llt för stora ytor!
Om du vill veta något mer om trädgårdsanläggning skicka ett pm så ska jag försöka hjälpa dig!
//Fuel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.