Full version: Lesset Citronträd
Stevick
Här kommer lite bilder på mitt lessna citronträd... det blev så här någon gång i vintras, känns som grenarna e för tunna o bladen för stora.. När jag tog ut det i växthuset planterade jag om det, o såg då att de hade typ som små små larver, smala o långa, i jorden... de var döda, men sköljde av all jord o planterade om det, men det ser inte piggare ut ändå? Skall jag klippa ner det nu istället o hoppas på att den har kraft o skjuta nya skott?

Mvh Vickan

MariaÖrebro
Jag hade klippt ner de långa smala grenarna lite, så att det får en chans att lägga energin på de friska grenarna och även att det kan grena ut sig. Klipp precis ovanför ett bladpar. Kolla jättenoga att du inte får spinn och annat ovälkommet på trädet, och spraya med Provado Plus så fort du ser minsta oknytt! Jag har haft två citronträd som höll på att tvärdö en sensommar för många år sedan. De fick spinn, och tappade vartenda blad. Jag klippte ner dem jättemycket och så fick de stå på toa en hel vinter. På våren åkte de ut på altanen. Efter någon månad började det komma blad, och idag har jag det ena kvar. 13 år gammalt.... Ge alltså inte upp om det kommer oväntat besök....
Lady Hamilton
Håller med Maria men jag skulle ställe trädet skuggigt och duscha av det med några dagars mellan rum (använd vatten slangen och spruta bara på bladen,grenarna o stammen, håll plantan lutande så att det inte kommer så mycket vatten i jorden) Ta in det vid minusgrader annars kan du låta de stå ute Tror också på att det kommer att repa sig tummenupp.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon