Jag har lärt mig att det kan bli totalt fel om man gräver organiskt material ner i marken, man ska göra som naturen, lägga det överst.
Maskarna kommer äta upp det , luckrar jorden ( Du ska inte göra det heller!), bajsar helt perfekt gödning.
Va bara försiktig med plantorna när de är riktigt små ( 1-2 första veckorna) och ha klippet några cm ifrån plantorna, klippet ger så mycket gödning att det kan bli för mycket för de små !
Jag har öst nu klippet till vitlök och gul/rödlökar och de har nu ca. 5 -8 cm lager tätt överallt, jag tror att det kommer att räcka långt till sommaren och jag kan använda resten till nysådder och planteringar, möjligtvis lägger jag ett lager och täcket börjar bli tunn vid midsommar...
Som jag har läst ska man täcka tomater med klippet. ( men kan inte detaljer om hur det påverkar på fruktsättningen / bladbildning.
Men vad jag kan bedöma av mina andra växter i trädgårdslandet så mår alla bara bra av klippet.
Så jag litar på det

Jag tänker odlar i år i sand i hinkar i växthuset och täcka med klippt överst.
Jag har experimenterad med en planta under två veckor och den lever än och mår bra.
Sanden verkar hålla sig fuktig under klippet, vilket förvånar mig lite, man ha ju så varmt i växthuset och tomater är törstiga och ändå känner jag att jag inte behöver oroa mig för vattningen mer än andra tomater, så täckningen gör en stor nytta där