dallepistolen
Har läst i min bok och det verkar ju vara super med gräsklipp. Vi har växthus för att hålla undan alla våra sniglar. Hoppas bara att man inte får med nån jäkel in får se till att ta det på dagen när det e torrt så kanske man slipper undan om man har tur. Men hur gör man med gräsklipp ska man ha grässklipp i botten, jord och sedan gräsklipp ovanför eller hur funkar det?
KURT
Man kan både blanda det i jorden och/eller lägga på ytan, men kanske inte ända intill växten. Lägger man på ytan så håller det också kvar fukten. Gräsklippet tillför en hel del kväve, vilka växter tänker du göda?
dallepistolen
CITAT (KURT @ 04-05-2008, 09:47) *
Man kan både blanda det i jorden och/eller lägga på ytan, men kanske inte ända intill växten. Lägger man på ytan så håller det också kvar fukten. Gräsklippet tillför en hel del kväve, vilka växter tänker du göda?

Jag trodde man skulle göda alla växter. Vi har sått gröslök sallad persilja tomat gurka dill paprika basilika smultron jordgubbar. Ska även så palsternacka om det inte redan är för sent. E helt nybörjare som du kanske förstår
Sommartorparn
Det finns något som heter "täckodling", dvs man håller jorden täckt med gräsklipp och annat växtmaterial, rejält tjockt så att ogräs inte kan växa. Man måste förstås låta sina grönsaker komma upp en bit och sedan lägga växmaterialet mellan de späda plantorna. Principen är att man aldrig ska behöva gräva i en sådan jord utan maskarna gör jobbet att dra ner växtmaterialet, bryta ner det och lucka jorden. Växtmaterialet multnar och man lägger hela tiden på nytt. Jag tror jag läste om detta i en bok som heter "täckodling". Men det var innan mördarsniglarnas tid.... Täckmaterialet är idealiskt för snignarna att gömma sig under och lägga sina ägg, så jag vet inte vad man ska göra i dagens läge. Allt som är bra för en levande jord är också bra för sniglar (kompost, marktäckning, kvarliggande löv och kvistar, etc.) g.gif

En enklare variant är att lägga gräsklipp under buskar och mellan perenner, inte lika tjockt som vid täckodling, men det stoppar ändå lite mot ogräs, det håller fukten i jorden, och det är mums för maskar. Grönt gräsklipp innehåller dessutom mycket kväve. Man kanske kan krafsa runt lite i det ibland för att se om några sniglar gömmer sig? dunno.gif
Lady Hamilton
Jag använder gräsklipp över allt i trädgården (har dock inga problem med sniglar) Under buskar i rabatterna o i potatislandet (odlar potatis i sand) I växthuset har jag sand och har bla. jordgubbs plantor planterade i sanden Tidigare odlade jag gurka o tomater också i sand bäddar och täckte med 10 cm gräsklipp 2-3ggr/säsong. Nu mera odlar jag gurkorna o tomaterna i hinkar fyllda med ko-på-påse och lägger ett rejält lager gräsklipp ovan på några gånger under säsongen och det växer väldigt bra

rosita
Jag använder också gräsklipp som gödning och jag har aldrig märkt att sniglarna gömmer sig där, trots att vi har mycket mördarsniglar. Men de har kanske inte kommit på det ännu... sleeping.gif
omena
Jag använde gräsklipp i vårt växthus förra sommaren och det fungerade väldigt bra, det gav både näring och höll fukten i jorden. Jag gjorde inget mer än lade det på marken runt plantorna (som i vårt fall var enbart tomater) och fyllde på någon gång.
Vi hade massor med sniglar i trädgården men jag märkte aldrig att det skulle följt med någon snigel in i växthuset. Klipper man gräset på dagen är det nog ingen större risk för medföljande snyltare till sniglar, för de rackarna brukar ju inte visa sig förrän på kvällen när det skymmer.
LottaK
Jag fick gräsklipp av min granne idag.
(Själv har jag ingen gräsmatta så jag får utnyttja honom.)
Mina frön har inte kommit upp så jag la gräsklippet i komposten
tänker att näringen kommer till pass en annan gång.
Är det rätt?
Hoppas att nästa gång ska jag kunna lägga ut det direkt
mellan så-raderna. Kan man lägga gräsklipp innan fröna grott och visat sig?
KURT
Ettåriga växter och grönsaker kan man ge gräsklipp under hela säsongen. Men perenner och buskar bör man inte ge för mycket kväve senare under säsongen. Man bör också vara lite försiktig så att man inte ger för mycket kväve till de växter som sätter frukt, då blir det mindre med frukt och mera blad.
katah
jag odlar med täckningsmetoden och strör klippet runt alla plantor.
Om jag vore dig skulle jag sprida klippet i de mellanrummen där du har sått, förutsatt att du vet var raderna ligger wink.gif

Det är roligt att du från börjar får lära dig denna toppen -metod !
efter ett par år har du väldigt fint jord och du slipper mycket rensande
och det är faktiskt helt sant vad det står på böckerna, man behöver inte vattna, rensa ( bara lite) , godsla ...
därför kan jag odla så mycket som jag gör!
dallepistolen
CITAT (katah @ 04-05-2008, 18:54) *
jag odlar med täckningsmetoden och strör klippet runt alla plantor.
Om jag vore dig skulle jag sprida klippet i de mellanrummen där du har sått, förutsatt att du vet var raderna ligger wink.gif

Det är roligt att du från börjar får lära dig denna toppen -metod !
efter ett par år har du väldigt fint jord och du slipper mycket rensande
och det är faktiskt helt sant vad det står på böckerna, man behöver inte vattna, rensa ( bara lite) , godsla ...
därför kan jag odla så mycket som jag gör!

OK så kul! Hur gör du lägger du bara ett lager ovanpå eller lägger du i botten också eller kanske på annat sett?
Belunn
Jag försöker odla tomater i kruka och funderar på att lägga på lite gräsklipp. Vad gör gräsklippet för nytta när det inte finns några maskar? Är det bara för fuktigheten då eller blir det näring också? Är det dåligt att ha gräsklipp till tomater på grund av att det i första hand främjar bladtillväxten och inte frukten?
katah
Jag har lärt mig att det kan bli totalt fel om man gräver organiskt material ner i marken, man ska göra som naturen, lägga det överst.
Maskarna kommer äta upp det , luckrar jorden ( Du ska inte göra det heller!), bajsar helt perfekt gödning.

Va bara försiktig med plantorna när de är riktigt små ( 1-2 första veckorna) och ha klippet några cm ifrån plantorna, klippet ger så mycket gödning att det kan bli för mycket för de små !

Jag har öst nu klippet till vitlök och gul/rödlökar och de har nu ca. 5 -8 cm lager tätt överallt, jag tror att det kommer att räcka långt till sommaren och jag kan använda resten till nysådder och planteringar, möjligtvis lägger jag ett lager och täcket börjar bli tunn vid midsommar...

Som jag har läst ska man täcka tomater med klippet. ( men kan inte detaljer om hur det påverkar på fruktsättningen / bladbildning.
Men vad jag kan bedöma av mina andra växter i trädgårdslandet så mår alla bara bra av klippet.
Så jag litar på det smile.gif

Jag tänker odlar i år i sand i hinkar i växthuset och täcka med klippt överst.
Jag har experimenterad med en planta under två veckor och den lever än och mår bra.
Sanden verkar hålla sig fuktig under klippet, vilket förvånar mig lite, man ha ju så varmt i växthuset och tomater är törstiga och ändå känner jag att jag inte behöver oroa mig för vattningen mer än andra tomater, så täckningen gör en stor nytta där
Basil
I somras och höstas täckodlade jag en plätt jordgubbsplantor med gräsklipp och oj vilken skillnad i grönheten på bladen. Jordgubbsplantorna utan gräsklipp blev snabbt bruna men de med gräsklipp förblev knallgröna även när snön kom och nu när snön är borta är de knallgröna. Om det blir mycket bär vet jag ännu inket smile.gif.
shaman958
längtar nu tills planterna kommer upp så jag kan täcka jorden ordentligt! som täckodlingsentusiast ogillar jag starkt naken, torr jord med yrande ogräs överallt sad.gif
endast potatis och vitlök jag kan packa inn ordentligt.

jag har lagt tidningspapper med täckmatriale på på gångvägarna i landet...funkar bra!

vad är det mest optimala täckmatrialet tycker ni??

min bästa mix: finhackat hö 70% iblandat gräs 30%.

recept: sprid ut hö på den oklippta gräsmattan i en långsmal rad, kör över några ggr med gräsklipparen, montera sän på uppsamlaren och samla upp.

varför? det försvinner inte så fort som rent gräs gör, är inte SÅ kväverikt ,ett bra start-täcke i början av sesongen. pluss att det är snyggt tongue.gif

på hösten efter skörden kör man samma, kan byta ut hö mot torrt löv.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon