Full version: Try!
catlin
Kan jag beskära blåtryn nu? Samma fråga då det gäller spireor och syrener som har förvuxit sej.
Ingo
Jag tror inte att nu är den mest rekommenderade beskärningstiden för någon av de där buskarna men jag tror säkert att det funkar. Med buskar och träd är det så att om man inte vet när de ska skäras så kan man prova med tidig höst, för nästan inga vedväxter tar skada av att beskäras då.

Try (lonicera-släktet) kan tappa sugen om man skär dem för hårt, så var lite försiktig med blåtryn.
Hannele
Syrener blir perfekt på att underhållsbeskära nu - det beror lite på åldern, hur mycket?
Try skulle jag vänta med till senvintern - avlägsna några av de äldsta grenarna helt.
Spirea är bäst att beskära direkt efter blomningen, gallra bort de äldsta grenarna till marken.
Hannele
Syren; tänk på att blomknopparna bildas i toppen på varje gren - redan på hösten.
Klipper man bort dem, blir det inga blommor där på två år... blink.gif
Syren går bra att klippa på hösten, september. Efter blomningen går också bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon