Kat
Efter att ha arbetat med trädgården i flera år - utan att förstås vara närmelsevis något jag kan vara nöjd med förvisso - så funderar vi på att byta byn vi bor i till ett lite mindre tätbefolkat ställe.
Å ena sidan känns det enormt lockande att slippa den idoga trafiken och att ha grannarna så förfärligt nära, men å andra sidan så blöder hjärtat.

Hur bestämmer man sig?
Jag är så rädd för att ångra mig.

Det är många timmar utlagda både i planering och genomförande i denna trädgård. Att börja om igen med en helt oarbetad tomt känns inte alls lika inspirerande som att fortsätta på den jag har. Samtidigt skulle det nya stället bjuda på helt andra möjligheter, kanske främst hus- och livsmässigt.

Hur har ni som lämnat en trädgård ni arbetat med en massa tänkt?
Hur har ni lyckats skilja er ifrån allt det som ni inte kunnat ta med er, utan att se er om?

Usch, jag är så villrådig...

Lemonne

Det gjorde jätteont att lämna trädgården sad.gif Jag tänker ofta på den och sitter och funderar; "undrar om clematisen har klarat vintern" eller "nu måste ju rosorna slagit ut...". Samtidigt är det roligt att börja med något nytt, jag fick det lite mindre nu, så det blir lättare att göra det man vill med snabbt resultat. På sätt och vis lärde jag mig av de misstag jag gjorde i första trädgården och får en chans att tänka efter mer och planera bättre.

Jag gjorde slut på mitt förhållande, vilket innebar att jag fick säga hejdå till trädgården, och jag kan intyga att jag längtar mer tillbaka till trädgården än till förhållandet...

Kan nog inte ge dig något mer tips än att inte vara för nostalgisk. Man måste kunna gå vidare i livet, låt dig inte fastna på en plats bara för att du har lagt ner arbete på trädgården. Ta mycket bilder på den och se den som ett av dina "konstverk"!
Anic
Om du har tur så kanske den som tar över uppskattar trädgården lika mkt som du eller mer. Jag önskar att den som hade min trädgård innan mig hade varit mer intresserad och haft mer rabatter mm och mindre gräsmatta. Så du kanske gör någen en tjänst genom att låta dem ta över din trädgård och njuta av ditt arbete.

Fast om man inte tycker det är så jätteroligt att få göra om en ny tomt och bara vill njuta av sin gamla färdiga, så är det nog inte så lätt att lämna den. Hoppas det löser sig för dig.

Jag hade nog inte tyckt de var roligt att behöva lämna något man slitit med för att börja om på nytt. Fast just nu hade jag gärna lämnat min tråkiga trädgård för att flytta til en redan färdig trädgård.
Kat
Det är väl mycket det att mer eller mindre hela trädgården är ett 'work in progress' som gör att det känns så väldigt jobbigt. Det är mer snyggt innuti mitt huvud än det är på själva tomten egentligen. Det är uppgrävt här och där, ligger pressenningar som ska döda envetet ogräs och det är fullt av projekt överallt.
Det blir till att lämna över något som bara är halvfärdigt, men ändå en stor del av min själ.

Nu satt jag ute och rensade lite nyss, till tonerna av grannens trimmer, så just då kändes det som rätt beslut att lämna. Men så blir det tyst ett tag - och då kommer tankarna igen...
omena
Jag förstår precis vad du menar! Vi funderar på att försöka hitta nytt pga buller där vi bor, och jag skulle helst vilja bo lite mer lantligt. Men det känns samtidigt så svårt att lämna vårt nuvarande hus och trädgård. Vi har inte bott här så länge (knappt ett par år), så vi kanske inte har lagt ner lika många timmars arbete, men väl åtskilliga timmars funderande och planerande. Så jag vet ju precis hur fint det ska bli - sen när alla planer är förverkligade! Och det är det ju såå tråkigt att lämna, både huset och trädgården. Men vi har sagt att vi inte flyttar till första bästa utan letar tills vi hittar något annat vi tycker om. Så jag tänker som så att detta är chansen att försöka hitta ett hus som redan har en trädgård som är mer lik det jag vill att vår nuvarande ska bli! (Nu: prydligt och rätt tråkigt, inga träd, jag vill ha lummigt och frodigt med "hemliga" trädgårdsrum)
Lady Hamilton
Jag kan tänka mig att det är svårt att lämna men eftersom ni redan "tänker som ni tänker" så tror jag att ni igentligen redan bestämt er trostar.gif Vad som kan vara bra att fundera på är vilka växter du skulle sakna mest/vill 'behålla' och gör klart vid ev. försäljning att dessa växter kommer att "följa med er". Nu vet jag inte om ni redan har sett något lämpligt hus? annars kan du ju låta trädgården avgöra om ni hittar "likvärdiga" hus. Problemet med en färdig trädgård är just att den är "färdig" Har man tur så gillar man den. Men vill man ändra kan det bli minst lika mycket jobb som med en 'obefintlig' och det kan bära emot. Får man däremot "börja om" då har man ju inget att ta "hänsyn" till och man kan göra saker 'pö om pö' Och nu vet du ju mera om "hur" du vill ha din trädgård så du behöver ju inte genomgå de klassiska nybörjar misstagen tummenupp.gif Lycka till
Alexander-VG-zon3
kan du inte flytta med de växter som du gillar mest ??

eller ta frön och annat .

jag hade gjort så och sedan börjat om på en ny trädgård fast med gamla växter .
Kat
Ska vi dra härifrån så känner jag absolut att jag måste ta med några av, eller delar av, de växter jag känner för mest. Det är till och med så att ett par små träd som jag fått i present måste med.
Men det känns ändå som en klen ersättning.
Huset vi kollar på just nu har en rejält tilltagen tomt, men den har INGENTING förutom en plan yta illa skött gräsmatta (och jag som inte ens gillar gräsmatta!) och två buskar Berberis. Varken trädgårdsgång eller tillstymmelse till rabatt existerar.

Men EN positiv sak med att byta trädgårdsprojekt är i alla fall att jag denna gång ska göra allting efter konstens alla regler. Mindre hafsverk och mera grundjobb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon