messias
04-05-2008, 09:13
Jag har 2 fina granatäppleplantor i krukor. De är nog minst 2 år gamla. De bara växer hela tiden, så jag toppar dem. De är väl 25-30 cm höga nu. Men de blommar aldrig! Vad göra?

/Barbro
MariaÖrebro
04-05-2008, 09:22
Vad kul! Jag hade ett som var ca 3 år, som tyvärr dog i vintras. Hade det som vanlig krukväxt, så jag antar att det inte mådde så bra... Granatäpplen fäller ju sina blad på vintern. Jag kan inte svära på att jag har rätt, men jag tror att även granatäpplen behöver ha den där vintervilan, med svalt och ljust omkring sig under vintern. Sedan tar man fram dem till våren igen. Då borde de börja blomma, även om jag tror att det tar många år innan de gör det. Eftersom du har två träd kan du ju fortsätta göra som du gör nu med ett av dem, och ge det andra vintervila!
Alexander-VG-zon3
04-05-2008, 09:32
dom trivs inte inne egentligen . inne får dom fel vinter plus lättare att får ohyra .
dom ska vara ute när det är över +1c under hela året . och till hösten-vintern tas dom in efter ett par frost nätter och övervintras inne svalt 0c +10c och mörkt . under vintern ska krukjorden vara torrare men luften lite fuktigare . sedan innan den får blad ska den stå ute . alltså bladen ska utvecklas ute . och när den tas ut ( när det är runt +1c ) så sätts den i ett soligt och varmt hörn . blir det frost efter att den fått blad tar man in den i ett svalt utrymme under natten . ute ska den ges svag näring varannan vecka fram till juli och bara torka upp lätt . dom behöver lite frost för att trigga igång blomningen .
huruvida frukterna blir bra i Sverige vet jag inte .
mogge92
04-05-2008, 10:39
Om de växer, varför toppar du dem? de måste ju få växa till sig och bli lite större. Är det granatäpplen ifrån frösådd? isåfall kan du få vänta några år om du har otur...
Alexander-VG-zon3
04-05-2008, 12:31
granatäpplen är ibland benägna till att enbart bli en lång och tunn pinne på sådär 1m höjd när dom odlas här uppe . toppar man den såfall efter önskad höjd så blir dom mer knubbiga och buskiga och får även en tjockare stam .
mogge92
04-05-2008, 13:24
JO, det är sant, antar att det är en smaksak.
Alexander-VG-zon3
04-05-2008, 13:55
jo det är väl det . fast en av mina frösådder delade sig själv efter 2cm höjd . så alla blir inte långa pinnar .
jag tror om du gödsla med Algomin, du kan hjälpa växter att blomma på grund att algomin har bra PK som hjälper växter att ge knoppar och rosor,
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.