Full version: Rådjur i rabatterna
tepa
Hej !

Finns det något bra tips mot att få bort nattliga besök av rådjur i trädgården? Hänga upp CD-skivor bland rabatterna ? Vilken metod är lämpligast ?

Tacksam för svar.

Hälsn Tepa
Fru fet
Ja, säg till om du hittar något bra vapen. Jag för en ojämn kamp mot familjen Bambi här, och det som funkar bäst är punktmarkering av särskilt attraktiva plantor och rabatter. Jag kör rå-väck eller så´na där kuddar på pinne. Trädgårdslandet brukar jag ha hönsnät om. Tråkigt men nödvändigt.

CD-skivor? Tja, mina rådjur bara flinar åt dem kan jag säga (jag har försökt!)

Lycka till!

jenny
tepa
Tack, Fru Fet. Nu blir jag ännu gladare om du kan förklara "punktmarkering" ? Och vad är Rå-väck, för något och var finns det att köpa ? Kostnad ?

Hälsn Tepa
Fru fet
Rå-väck är en slags tjärliknande fet,. smörja som man stryker på pinnar och sticker ned bland växterna. Jag brukar stryka lite på spaljéer och pallkragarna runt landet också. Luktar apa. Rå-odör är en slags förpreparerade kuddar som man blöter och gör likadant med (ser ut som små gröna korvar ungefär). De skall räcka till en omkrets på dryga kvadratmetern. Skulle tro att de kanske innehåller klassikern blodmjöl och ammoniak (man kan ju göra egna kuddar av oasis). Jag har köpt mina på Zetas men jag skulle tro att man kan köpa dem lite överallt. Kostnad? Minns ej med knappa hundralappen för rå-väck kanske och runt 30 kr per rå-odörkudde kanske.

Lycka till!

jenny
Fågelvägen
Hej Fru Fet! Jag tror du förväxlade Rå-Väck och Rå-Odör i din beskrivning. Rå-Väck (åtminstone de gröna små kuddar som jag mött i förtvivlat bortmotande av rådjur!) har haft följande nackdelar:
De har ingen effekt på rådjur
Besökande hundar äter gärna upp dem, flera stycken gröna små korvar per hundbesök!
Med tanke på att de inte fungerar (i våra trakter) är de hutlöst dyra, 35 kr/st.

Rå-Odör (en lite tjärliknande smörja, luktar bitumen tycker jag - inte så illa) fungerar någotsånär, regnar inte bort. Tråkigt dock med kletiga pinnar överallt. En liten burk, rätt dryg att använda, kostar skjortan (179 kr sist jag mötte en).

Somliga använder blodmjöl upplöst i vatten, vattnar kring de viktigaste plantorna och säger att det fungerar bra, också när lösningen ser ut att ha regnat bort. Värt att prova?

Om man har mycket Nepeta, lavendel, salvia och oregano i rabatterna verkar rådjuren att missa en del godbitar som de normalt skulle gilla.

Att hålla sig med växter som anses giftiga fungerar bara delvis: förra hösten käkade rådjuren upp vartenda rabarberblad hos oss. Grannens helleborusblommor försvann också.

CD-skivor? Nä, det går inte våra rådjur på.

Ett tips jag inte provat: häng upp riktigt simpla billiga tvålar på noshöjd i trädgården, ju gräsligare parfym dess bättre.

Tyvärr finns det tydligen inga allmänna tumregler om rådjurs vanor. I vissa trakter äter de "ALLT", på annat håll får i alla fall en del plantor vara i fred. Och så växlar deras vanor tydligen också från år till år.

Om det kan trösta dig: trostar.gif vi är många som är lika ledsna över att rådjuren inte nöjer sig med skogens rådjursgodis. Och att de nödvändigt ska feja hornen mot våra ömt planterade små fruktträd, när skogen är full av rönnar och hassel.

Mariaberg
Prova genomskinlig skokräm på bladen!
Maria
tepa
Hej !

Hihihi, humoristiskt skrivet, Fågelvägen. Hihihi. Hittills har inte rådjuren ätit något hos mig. Och så var det nog inte rådjursspår heller, utan något annat. Vad? Runda små cirklar, ca 5 cm i diameter. Men jag VET att rådjuren har ätit av mina rosenknoppar ifjolsomras. Tänkte förekomma dessa iår, och fixa så att de inte vågar närma sig mina eventuella rosplantor, om det nu tänker växa några sådana. Planterade nämligen rosor ifjol, har nog liv, men vi får se om det går så långt att det blir blommor på dom.

Maria, genomskinlig skokräm måste jag absolut pröva. Någon annan som tror på det?

Hälsn Tepa
Chivvie
För många år sedan när vi var nyinflyttade i vårt radhusområde använde jag hjorthornsolja med gott resultat. Vet inte om det finns att få tag på numera.
tepa
Chivvie, och var smörjer man det ? Var köper man det ?

Hälsn Tepa
Chivvie
Det var 29 år sedan, så jag kommer inte ihåg var jag köpte det. Det var en mörk kletig sak, nästan typ tjära.

Men jag kommer ihåg att det luktade "pyton" och jag tog pinnar och doppade i det och stack ned lite här och där i rabatterna. Det var främst krokusarna som blev snaggade innan jag började behandlingen, men därefter fick de vara ifred.
Fru fet
Hehe, det gjorde jag säkert. 179 spänn för en sån där liten burk? Kan det vara möjligt (jag gömmer raskt undan alla kvitton från inköp av diverse trädgårdsprylar längst ner i plånboken whistling.gif )?
Det tråkigaste med smörjor av olika slag och för den del billiga tvålar är just att de luktar tycker jag. Man väljer noggrannt ut tjusiga rosor med fantastisk doft och så luktar det billig tvål när man sticker dit näsan thumbdown.gif . Den enda ros som aldrig blivit rörd av rå(o)djuren är min Hurdal och den liktar inte confused.gif

jenny
Fågelvägen
Visst Jenny, det är för jävligt! crazy.gif
Ett par tips till: vår kommuns viltvårdare (som jag gnällt hos om rådjuren flera gånger) föreslog:
1. skaffa hund! (vill inte)
2. Spruta vatten på rådjuren!
Men spruta vatten är minsann lättare sagt än gjort - precis när man fixat slangen och vridit på kranen har ju rådjuret ställt sig någon annanstans och blänger vänligt med spetsade öron. Lånade t.o.m. en leksaks-vattenkanon av barnbarnen, men kom aldrig tillräckligt nära.
Mariaberg
På trädgrådsbloggen.se har användare testat skokrämen det var så jag fick reda på det, lycka till! Maria
Gillan
Jag tillhör dem som aldrig använt annat än blodmjöl. Både där vi bor nu och där vi bodde förut. ca tre ggr/år strör jag en sträng runt rabatterna. Blandar inte ut med vatten. Så länge jag sprider ut mitt mjöl, håller sig sötnosarna till gärdet, glömmer jag, ja då får jag skylla mig själv crying.gif

Det finns dock ett men har jag hört. Har man hund så kanske de vill slicka i sig blodmjölet. Jag har inte hund själv så jag vet ju inte av egen erfarenhet.
tepa
Hej alla

Det var ju många tips att välja och vraka bland. Tack alla. Men fler är välkomna.

Hälsn Tepa
tepa
Hej !

Läste i en veckotidning att Allium skrämmer bort rådjur, sork och möss. Jag har inga Allium. Någon som har erfarenhet ? Kan detta stämma?

Hälsn Tepa
Eva i Västerås
Hittar du sättlök så är det ju allium det också. Och vitlök.
Men jag har hört att på en del ställen äter rådjuren dom också.
Fast på andra ställen funkar det.
Sork ska inte gilla det, fast där jag bodde förut gick dom helt enkelt en annan väg in till potatisen.
tepa
Hej Eva

Tror nog det är värt ett försök, alltså. Ska skaffa snarast Alliumlökar och sätta bredvid mitt Ros-land. Ifjol hade det slagit ut några knoppar, 5-6 stycken, de hann bara börja slå ut och så hade rådjur varit dit och knipsat av hela kvisten. Jag var så ilsken så det var inte klokt ! Nu har samma kvist 5-6 utslagna små rosor, och de har nog suttit där flera dagar. Såg aldrig rådjur ifjol på vår tomt, men grannen sa att det var rådjursspår i Ros-landet då, och dom där djuren ääälskar rosenknoppar.

Hälsn Tepa
Majasvärld
Jag har lagt hundhår i rabatterna och det funkar alldeles utmärkt rolleyes.gif Förutsättningen är ju förstås att man har tillgång till en hund som lämnar ifrån sig ganska mycket hår när man borstar... Annars tror jag att människohår funkar också, kanske kan man hämta hos en frisör flirting.gif Detta är ju en väldigt miljövänlig metod...
tepa
Hej

Lammull har man ju hört talas om, men hundhår ? Månne det är djurlukten ? Vi har ingen hund. Tveksam till människohår. Någon mer som har den uppfattningen att människohår skulle funka ?

Hälsn Tepa
AstaC
Ja hos oss lär det inte fungera med hundhår. Grannen har två stora hundar som emellanåt även springer i vår trädgård och det gör då ingen skillnad.
Hur klarar ni besvikelsen? Jag klarar det inte alls bra. Ser rosorna med massor av knoppar och blir jätteglad och går sedan och väntar och så kommer det ett sånt J-A djur och käkar upp alla knopparna och jag blir bara jätteledsen. Jag funderar allvarligt på att gräva upp rosenbuskarna och byta ut dem mot något som inte rådjuren äter.
Vi hade tänkt plantera klätterrosor mot vårt nya staket, men jag börjar känna som att jag inte vill längre. Känns som att jag mest har lust att strunta i trädgården. I alla fall i allting som blommar.
tepa
Hej AstaC

Nej, Asta. Så där drastisk ska du väl inte behöva vara. Cd-skivor upphängda lågt i träden, eller som jag har, hängade i snören på pinnar istuckna i roslandet har iaf funkat hittills i sommar. Sen om du har något som lyser ute, utelampa helst, vi har solenergilampor i några land. Det gör att cd-skivorna blänker farligt, när de rör sig i vinden.

Hälsn Tepa
AstaC
Tack Tepa för dina uppmuntrande ord. Och jag vet att jag låter drastisk. Men jag tar det här hårt. Jag har mer eller mindre tappat intresset för trädgården efter flera rådjursbesök. Det är ju inte som med sniglar och andra där man börjar se tecken och så kan man stoppa dem. Rådjuren tömmer varenda knopp på rosenbuskarna, plus de nya skotten, och sedan är det inte mer med de buskarna förrän till nästa år. Och då kommer de tillbaka. Rådjuren.

Jag går inte ens och kollar i trädgården längre som jag gjorde förut - struntar i den. Den är bra att sitta i, men i övrigt så får den vara.
Sorry - för min deppighet. Vi får hoppas den går över. Jag har gått över till att fixa i huset istället. Det känns mer belönande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon