Vi har en måbärshäck som har mått hur bra som helst i drygt 20 år. Nu, helt plötsligt så dör ca var tionde planta. Några är svagt växande. Har någon haft liknande problem. Häcken är 20 år gammal. Men vi har en rad på andra sidan garagegången som är planterad för 6 år sedan, även där är häcken angripen . Våra grannar i närområdet har även dom frodiga måbärshäckar, som är mycket äldre än vår, men de verkar ha klarat sig. Är det någon slags sjukdom eller virus, tro - se bifogade bild.
sqrulan
04-05-2008, 15:46
För nåt år sedan så hadde jag en enda måbärs buske och varenda vår blev
den angripen av maskar som åt upp vartenda blad på några dagar,så kolla
om du ser några maskar som kalasar på dom.
Men det kan ju vara nåt annat också.
Okey, tack för tipset. Får kolla lite extra noga på häcken ifall det är något som kryper runt.
Larver kan inte kaläta enskilda plantor på det viset, det måste vara någon annan sjukdom. Du kan ju förbereda dig genom att ta nya sticklingar:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=4797
Vidför ledningar och husgrund skadas många trädrötter, och främst
äldre träd och kommer att dö under de närmaste åren efter ingreppet i berggrunden
p.g.a. grundvattensänkning och uttorkning.
Obs: du kan också kolla på rötter kanska haft de någon ohyra.
LYcka till, H: Bassam
Tack för bra svar. Nu har jag plockat sticklingar från friska häckplantor och gjort en liten "barnkammare" för dom.
Det där om att kolla på rötterna var en bra idé, det ska jag faktiskt göra. Jag vill minnas att någon lade ut vägsalt vid tomtgränsen för något år sedan för att få bort ogräs, det kan ju faktiskt vara en bidragande orsak till att en del av häcken dör,
p g a uttorkning, helt enkelt.
just nu jag hitade informationen kanske hjälperdig:
rotsårsnematoder
rotsårsnematoder är små maskar som man inte ser med blotta ögat de brukar attackera rötterna på växterna, de är inblandade i fenomenet som vi brukar kalla jordtrötthet. om du plantera kryddor taget : de sprider material som borta rotsårsnematoder även skrämma bort vita flygare. Mexikansk tagetes är den som utsöndrar mest av det ämnet som rotsårsnematoder inte gillar mexikansk tagetes är dock ganska tråkig och stor, ca 1,5m hög och brukar inte blomma i sverige.
Lycka till, H:Bassam
Tack för tipset. Vi ska gräva upp en häckplanta till helgen och kolla rötterna för att se hur det ser ut där. Vägsaltet som jag talade om var inte direkt vid vår tomgräns, utan längre bort. så den orsaken kan det kan det inte vara. Kanske är det rotsårsnematoder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.