Full version: störbönor
jenniepennie
Kan störbönor som står 2 meters höjd på påsen, klättra på en enkel pinne, eller måste de ha nåt nät-aktigt?

Och: jag vill gärna se bilder! Det är alltid kul att se hur andra har gjort.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har pinnar längs med väggen på altanen + snören som jag kan fästa i altanen vid taket som hjälp för att hålla uppe all grönmassa. Jag brukar ta rejält grova käppar från när jag beskär våra jättehäggmispelbuskar. Det måste vara rejäla käppar + de får inte vara för halkiga. Störbönor blir ganska tunga plantor och nog tycker jag de brukar bli mer än 2m höga.
astrantia
Min erfarenhet är att de klättrar bra på pinnar.

Men en pinne som står utan någon form av stöd klarar sig knappast. Det blir så tungt att den välter. De bör därför fästas på något vis.

Jag brukar sätta i flera höga pinnar som jag knyter ihop i toppen. Då bildar de ett enkelt torn och stöttar varandra. Blir förvånansvärt stabilt även om man använder rätt klena pinnar.
Har tyvärr inga bilder på det no.gif (Årets "torn" är inte byggda än)

jenniepennie
jasså, de blir tunga... ok, det visste jag inte. Vad bra att veta! Då får jag fundera ihop nåt. Vill snarare ha en rad än koner. Om man kör ner käpparna en bra bit i marken kanske det funkar. Ska ha dem i pallkragar, så de får ju även en del stöd av pallkragesidan.
Gurkan
Hela bladmassan + bönskidorna kan väga en del och dessutom blir det ett himla vindfång, bra att tänka på om bor blåsigt. Jag ska nog köra på "pyramid/tipi" varianten i år. Tycker det blir snyggt och jag har gott om plats så jag kan prova lite olika varianter.
Knytt
Har läst att man kan låta dem klättra uppför solrosors stjälkar. Det låter vackert smile.gif
buffy
Eftersom störbönor slingrar med hela stjälken och inte klättrar mha klängen som t ex ärter, så kan man låta störbönor klättra på pinnar eller snören. Ett år gjorde vi en ställning av två långa pilestörar med en tvärslå överst som förband dem, och från tvärslån hängde vi snören med tyngder längst ned. Det liknade en harpa och blev mycket vackert när bönorna klättrade upp. Vi satte ställningen i (dvs längs med) vindriktningen (det blåser oftast från väster här) men konstruktionen medgav en hel del rörelse utan att rasa ihop även när stänglarna var "fullvuxna".
jenniepennie
CITAT (buffy @ 08-05-2008, 15:30) *
Eftersom störbönor slingrar med hela stjälken och inte klättrar mha klängen som t ex ärter, så kan man låta störbönor klättra på pinnar eller snören. Ett år gjorde vi en ställning av två långa pilestörar med en tvärslå överst som förband dem, och från tvärslån hängde vi snören med tyngder längst ned. Det liknade en harpa och blev mycket vackert när bönorna klättrade upp. Vi satte ställningen i (dvs längs med) vindriktningen (det blåser oftast från väster här) men konstruktionen medgav en hel del rörelse utan att rasa ihop även när stänglarna var "fullvuxna".

Oj, vad häftigt! Nå't sån't var jag faktiskt inne på att göra, fast med bambupinnar i "ramen", men snören är ju både enklare och billigare. Hur långt hade ni mellan snörena? Står på såpåsen att man ska så med 12 cm avstånd. Det låter tätt tycker jag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon