beccis80
Har stammat upp en jättestor gran och gjort en jättefin planteringsyta "under" den... Nu börjar det klia i fingrarna och jag vet inte vad jag ska plantera riktigt? Det är ju skuggigt... Vill nog helst ha perenna växter, och kanske någon sorts krypande växt.
Funderar på att sätta någon form av sommarblomma också som inte är perenn...
Öppen för alla förslag, är ganska ny på detta! rolleyes.gif

mvh// b
tepa
Hej !

Guldstarr, Kaukasisk Förgätmigej, Rosenplister, Mor och Barn, Heucherella, Näva, Funkia, Rökblad, Sockblomma och Skenhortensia. Dessa perenner står under rubriken "Skuggrabatten", som jag har läst i en kompis trädgårdstidning. Sidan kopierade jag och sparade för framtida behov. Dessutom vet jag att Revsuga rekommenderas skuggigt läge. Då får de vackra blåaktiga blad, blommorna är små, rosa. Har inte erfarenhet av alla dessa, men Förgätmigej, Funkior, Revsuga, Plister och en Hosta har jag.

Hälsn Tepa
Mollis
Jag tycker mycket om Revsugan, fina röda blad och blålila blommor och den sprider sig som vinden. Jag har också en annan favorit under mina träd på skuggsidan, Liljekonvaljen, den blommar ju inte så länge men det gör ju å andra sidan inte de flesta andra blommorna heller..
Christer i Falköping
Astillbe finns ju numera i väldigt många sorter, till och med jag som aldrig gillat dem börjar falla rätt rejält för dem nu.
Christer.
ingrids
Under en stor gran kan det nog bli ganska torrt och många skuggväxter gillar fukt vilket trasslar till det. Sitter själv just nu med ett liknande problem och en plantskolektatalog.
Skuggtåliga nävor har jag funderat på, praktstenört, bergenia Morgenrote, gul nunneört, fänrikshjärta (kanske inte tål så jättetorrt men jag har sett den växa gott under takutsprång), sockblomma,, alunrot PalacePurple, skuggröna, skuggbräcka, och vintergröna. Listan kan göras ännu längre - och inte har jag plats för ens hälften heller smile.gif
Mollis
Näe, såna där skuggiga växter som också tål torka är svåra att hitta..men vintergröna (även om jag tycker att den är jättetråkig) och Astilbe funkar ju alltid, Ormöga är mycket finare tycker jag, och sen får man nog, beroende på Rådjursstammen, anpassa sig, Funkia funkar ju inte alls med Rådjur t ex....
beccis80
Hej allihop och tack för alla svar! Jag åkte till min närmsta handelsträdgård och fick hjälp av en tjej som verkade duktig... Följande har jag nu grävt ner (på vinst och förlust blink.gif )

Similacina racemosa (vipprams)
Pulmonaria Officinalis Sissinghurst (fläckig lungört)
Vinca Minor (Vintergröna)
Hosta Sieboldiana (Daggfunkia)

Hoppas nu att detta ska fungera! Det är, som ni också påtalat, ganska torrt under den här granen, men jag ska försöka vattna med regelbundenhet...
Tror att det skulle bli väldigt fint, har försökt att färgmatcha med lite annat i trädgården...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon