Jag har en gammeldags dubbel rosa pion som sattes 1989. Det tog då tre år innan den blommade. Mycket knoppar då men bara 4-5 blommor. Sedan har den för varje år blommat mindre och mindre och de två senaste åren inget alls. Sol till halvskugga är läget. Den växer också dåligt. Vad är det för fel? Är det någon som har en förklaring?
Tacksam för svar.
Carin Hessmo
Hannele
18-08-2003, 17:32
En gång, när jag grävde upp min pion, rötter som en schweizerost,
någon mask (?) hade grävt gångar...
Jag grävde upp plantan och tvättade rötterna och planterade om på nytt ställe.
Hur länge sedan är det du flyttade din pion? Har den börjat blomma om igen?
Carin
Ett har jag lärt om pioner på senare tid och det är att de inte vill ha så djup jord. Den ska visserligen vara näringsrik, lucker och väldränerad, men man kan inte (som jag gjorde) lägga på lager av kompost och gödsel varje år för då hamnar de för långt under jordytan til slut.
Jag har några buskage pioner som stortrivs och blommar fint och ett otal som krymt ungefär som du beskriver. I år grävde jag upp dem och satte dem i ny jord på soligare ställen, och de tog fart på en gång.
När jag tidigare flyttat pioner har de blommat efter 3 år.
Alltså, jag är ingen pionexpert - mina har bara stått fyra år och inte hunnit få såna problem än - men kan det inte vara näringsbrist som gör att de tacklar av? De böcker jag har säger att man ska gödsla lite omkring dem (inte mitt i) varje år för att de inte ska tröttna och behöva planteras om.
Sen en kommentar för att förtydliga det Cilla sa: Pioner bör ha djup jord som deras kraftiga rotsystem kan växa ner i men de ska inte stå djupt i den. Rotklumpens övre del ska vara alldeles under ytan.
Tack för det språkliga förtydlingandet Ingo, det var planterat ytligt i djup jord jag menade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.