bissingen
04-05-2008, 11:02
Jag har köpt lökar till doftliljor och till en rosa blomma som heter kalljordskrinum. På förpackningen står det att man ska plantera dem i april, maj eller juni, men jag har inte vågat göra det än. Jag har aldrig planterat lökar tidigare, så jag är rädd för att de ska frysa sönder. Är lökar frostkänsliga?
Hej !
Jo, vissa lökar är frostkänsliga. Dahlior och Gladiolus i alla fall. Har du tänkt sätta dom i kruka eller direkt i marken? Hur långt upp i Sverige bor du ? Nu vet jag inte med dessa dina lökar, men sätter du dom i krukor så kan du iallafall ställa dom i garaget, eller täcka med tidningar om det blir minusgrader. Tulpaner, Påskliljor, Narcisser och dyligt kan ju vara ute året om, men det vet du säkert.
Hälsn Tepa
bissingen
04-05-2008, 11:37
Tack. Jag bor i göteborg och tänkte plantera ut i krukor på balkongen, men det känns som att nätterna fortfarande blir väldigt kalla ibland, så det kanske vore bra att vänta? (det är ju bara det att man blir så himla sugen av det underbara vädret wink.gif )
Hej !
Jag har inte väntat. Bor på ungefär samma nivå som du. Ska kolla på väderutsikterna varje dag och springa ut och täcka med tidningar om det tänker bli frost. Har några Begonior och Anemoner i krukor. Och så Dahlior och Gladiolus i landena.
Hälsn Tepa
bissingen
04-05-2008, 16:53
Jag testar jag också! Tack för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.