GrönAnna
Hjälp, jag ska ha fest! help.gif
Fyller 50 i juni och tänkte ha en anspråkslös fest för släkt, vänner och jobbarkompisar. Är en riktig festnovis, så nu börjar jag få kalla fötter för hur jag ska ro detta i hamn...
Festen tänkte jag ha i min torpträdgård (jag bor så litet, både i stan o vid torpet 45&40kvm) och jag räknar med att det blir 40-50 personer som kommer o går under dagen. Massor med frågor uppstår, de flesta handlar om min osäkerhet om vad man "måste" och inte "måste" när man bjuder in till en sån här fest (bortsett från den som handlar om vad sjutton jag tar mig till om det blir dåligt väder - men den lämnar jag därhän för tillfället!). Ja, det är lite pinsamt att oroa sig för sånt vid min ålder, men jag är riktigt tonårs-osäker när det handlar om den här sortens aktiviteter blush.gif . Har ingen festerfarenhet, har alltid varit knytkalas-typen, och aldrig haft så många personer hemma hos mig.
Såhär har jag tänkt: Kall buffé, släkten först kl.13-15, sen de andra från ca 15.00. Är det vettigt att dela upp gästerna så eller bättre att ha öppet hus en viss tid för alla?
Tänkte bjuda på egengjord fransk potatissallad och kall skivad fårskank el dyl. Till det hembakt grovt bröd& taboule (istället för grönsallad), Pinocciotårta m jordgubbar/hallon/blåbär, kaffe o te. Välkomstbål och ngt glas vin (tänkte bag-in-box eller ska det vara öl?) till maten + vatten (ej bubbel, vanligt gott brunns-). Låter det ok? Andra förslag? Papperstallrikar och plastglas blir nödvändigt att använda.
Massor med praktiska problem uppstår nu. Torpköket är pyttelitet, med enbart ett litet kylskåp=dåligt med kylmöjligheter. Maten får i möjligaste mån göras i stan o transporteras ut (1 timmas bilresa), hur förvara, kylhålla? Hur beräknar jag hur mycket potatis/tomater/vin/bröd etc. jag behöver? Måste jag nån ost frukt el liknande också, eller räcker det jag tänkt? Vad mer ska jag tänka på?
Jag har ont om stolar, så jag tänkte be gästerna ta med sig ihopfällbara egna i mån av plats i bilen, är det ok? Alla som kommer är hjälpsamma och inte särskilt "krävande" och de vet att jag bor trångt o enkelt.
Tar tacksamt emot alla tips ni har för att det ska bli en lyckad dag!
Om ni inte kan hjälpa mig så tipsa gärna om annat lämpligt forum där jag kan diskutera detta!
Mollis
Oj vad roligt! Du har helt rätt tänk ju! Jag är själv ganska van vid stora tilldragelser där jag använder all min projektledarerfarenhet för att få det att funka. Jag ska komma med lite konkreta tips och råd som säkert gör det hela lättare för en novis..återkommer med dessa snart!

Mvh
Mollis
*Stintan*
Har du ingen möjlighet att sätta upp partytält? Vi bad folk ta med sig stolar och om dom hade hopfällbara småbord.
Öppet hus mellan vissa klockslag tycker jag personligen är att föredra men det är ju en smaksak.

Beträffande maten så kanske jag skulle ha en grönsallad också, alla kanske inte gillar taboulé. Taboulé kan ju nästan ses som ett alternativ till potatissallad. Ost och någon frukt tycker jag du ska ha. Och avsluta med kaffe och tårta. Nu blev jag hungrig giggle.gif Du kan ju ha både vin och öl och vatten. Dom som kör vill väl inte ha vin då kan lättöl vara ett altenativ.

Att beräkna mängden tycker jag är jättesvårt och jag är alltid rädd att det inte ska räcka så det blir alltid en massa över hos mig. Tur det finns frys.

Har du någon som kan hjälpa dig under dagen för det blir säkert en massa spring och hålla koll så att inte faten blir tomma.

Hoppas ni får kul och trevligt på festen!
Lilla Birka
Varför inte önska sig en fest i stället för andra "onödiga" gåvor? Jag brukar säja att det är för tokigt att den som ska firas ska behöva göra allt jobb. Om man inte tycker det är vansinnigt roligt förstås. I vår släkt (som är stoooor) har allt flera börjat göra så att barnen eller syskonen till den som ska firas ordnar festen! Dessutom är det ofta så att i ett parförhållande får kvinnan stå för alla förberedelser och fixande inte bara när hon själv fyller år utan också när maken/sambon ska firas!
Fram för fest som present!
MrsVain
Det låter som en himla trevlig tillställning! Den hade jag gärna gått på, men sen tänker jag på....Du som faktiskt fyller år, tycker jag läser in panik och stress i ditt inlägg. Du har ingen som kan hjälpa dig att organisera maten?

Kylväskor med kylklampar och hinkar med vatten är utmärkt till att kyla ner saker. Men jag funderar ändå.....om du nu är knytkalas-typen, skall du inte fortsätta vara det på din 50årsdag? det känns som ett stort projekt att ro i land.....det skall ju inte sluta med att du får stå och slava för alla gästerna.....det blir lätt så..... Ditt upplägg låter himla trevligt och jag tycker detär helt OK att be gästerna att ta med sig stolar. Men det är inte helt fel med ett grillknytkalas heller! Att du kanske gör potatissallad och lite grönsaker och sen får var och en ta med blandat kompott att grilla....förstår svårigheten i att ni är så många som skall äta.....tror det är mkt smart att dela upp lite bland besökarna med olika tider.. Nja det är klurigt. Men kör på som du tänkt men delegera ut uppgifterna, kasnke att ngn annan kan hjälpa dig att baka bröd exempelvis? Tror du klarar det utan ost, även om ost är himla gott tror jag man ofta har en tendens att ha för mkt mat!

Lycka till!

oj nu hann de komma två inlägg innanjag var klar tihi,
GrönAnna
Åh, tack för tankar o idéer! Nu fick jag tänka om lite, och det behövde jag. thanks.gif

Jo, ni har helt rätt, det är lite panik o stress i huvudet inför dethär. Fest som present, LillaBirka, låter som en fin-fin idé! Tror också att mina vänner skulle tycka det, så jag börjar nu fundera på om jag kan delegera mer dvs.mycket och sen stå för "basen" så att säga? (Hur många kilo potatis till 50 pers?) confused.gif

Mrs Vain: Du har ju helt rätt!!! Varför ska knyt-kalas-kvinnan plötsligt förvandlas till totalentreprenör över en natt när hon fyller 50? Det är det som gör mig stressad, tror jag. Jag ska tänka om lite, tror jag, så inte prestationsångesten tar över när det är tänkt att bli kul för alla, inklusive mig själv. slap.gif

Kylväskor, kylklampar får jag försöka låna ihop, men det kanske löser sig om jag delegerar mer, för då behövs de ju för transport av mat ut till torpet. Hinkar med kallt vatten har jag massor.
Grill-knytis lät ju himla trevligt, men då skulle jag få be gästerna att ta med sig grillar också, och det är kanske att ta i.
Stintan43: Grönsallad kanske jag får lägga till då, och kanske fundera på att släppa taboulen istället? Den är ju ganska matig och himla god, men kräver ju mer förarbete och förvaring än en grönsallad. Svårare att beräkna mängd också.

Ett partytält har jag sen förra året, då regnet öste ned på midsommar. Kan ev. skaffa ett till, det kan ju komma till nytta framöver i andra sammanhang.
Jag ska fundera lite igen, och se hur jag kan involvera mina vänner mer aktivt. Lite åt knytis-hållet trots allt och då känner jag mig mer hemma igen i tanken igen yes.gif
Kom gärna med fler tankar!
MrsVain
Så bra!
Nä det var just det här med hur man skule grilla så mkt mat som ställde till det....
En god vän till mig gifte sig i sommras och då lagade vi mat till festen. Då var det fler gäster, jag tror vi var 80 gäster. Men då hade iaf bruden skrvit vad som skulle lagas och vad de skulle innehålla (viktigt på av allergier och så) och sen var vi ett gäng på 6st som lagade all maten dagen innan, så blev det liksom en grej av själva matlagningen också. Då gjorde vi paj, potatissallad, massa olika sallader och salsor och tzatsiki och olvier och bröd , ost och tårta och gud jag minns inte med det var en massa mat! Åh det var väldigt trevligt, så jag tror inte att dina vänner har ngt emot att hjälpa till. Så antingen delegerar du ut en rätt åt var och en , eller så träffas ni alla kvällen innan över några glas vin och lagar all maten tillsammans, då kan de ju hjälpa dig med att bygga partytält och duka också smile.gif

och hur mkt potatis som går åt....svårt men mindre än vad man tror, vi hade jätte mkt mat över! och då åkte ändå maten fram en extra gång frammåt småtimmarna.

och jag tycker nog du skall ha både vin och öl som alternativ.
GrönAnna
Tack igen, MrsVain! Nu har knytkalaskvinnan i mig vaknat, och tänker så det knakar. Jag har inte helt lagt bort grill-tanken, faktiskt...den är för tilltalande för att avfärdas snabbt. Det är ju dessutom så trevligt att grilla tillsammans, aktiverar alla på ett enkelt sätt, lätt för folk som inte känner varandra att småprata vid tillagningen.
I torp-köket har jag bara en bänkspis med två plattor, så maten måste nog förberedas/lagas i stan kvällen innan, förvaras under natten och transporteras ut nästa dag. Pytteköket i torpet kan möjligen användas till att färdigställa sallad och tårta, men inte tillaga. Vispa grädde, fixa dressing o sånt alltså.
Funderar vidare...

MrsVain
Hej! Ja det är ju det som är fördelen med grillning. Precis som du säger, lätt att börja småprata med varandra! plus att man läser problemet med sittplaster eftersom inte alla kommer att sitta ner samtidigt! Antingen får du låna ihop grillar, och ha många olika eller försöka hitta såna stora gamla tunnor som man delar på mitt och har två storgrillar smile.gif

Men då kan ni laga maten tillsammans inne i stan då smile.gif
Tror det blir toppen bra,du är ju ute i god tid med planeringen !

Men det som är viktigt när man bjuder så mkt olika folk är just som du säger att försöka få igång alla och prata med varandra, En bekant hade bordspalcering på sin 50års fest, utefter interssen och yrken , och då placerade hon folk som inte kände varadna så väl bredvid varandra, men som hon ändå trodde kunde ha ngt gemmensamt. Kan bli svårt med bordsplacering iditt fall, Men sen hade hon små lekar också, inget avancerat men lite frågesprot och så. Kan vara bra att ha i bakfickan, dock inte lekar som kräver fysisk aktivitet, det brukar inte vara så populärt rolleyes.gif

Go knytkalas! och gemensam matlagning! Jag är själv väldigt förtjust i det så det är därför jag inte vill att du släpper tanken !
GrönAnna
Nä, bordsplacering finns inte alls med i tanken, bortsett från min egen aktuella bords-och stolsbrist så har jag svårt för det, även om jag förstår idén. I mitt fall är det ju inte heller meningen att alla ska vara där samtidigt.
Är lite inne på tanken att dela upp tiden med en timme emellan; släkten mellan 12-14, resten från 15 och framåt. Ev kan då släktingarna få kall buffé med mer "färdig" mat, medan vänner o jobbarkompisar kanske kan ta med sig och grilla?
Kat
När det gäller stolar och bord, så har jag några enkla benbockar och några stubbar jag brukar dra fram när det utomhusfest. Mellan dessa lägger jag några bastanta plankor och får enkelt långbord mellan benbockarna och långa sittbänkar mellan stubbarna. Enkelt och lite charmigt.
GrönAnna
Bra idé Kat, ska genast googla efter benbocksbeskrivningar! Borde gå att snickra ihop, har en del plankor i vedbon. Enkelt o charmigt är i min smak!
Anic
Om ni ska grilla och inte har tillräckligt många vanliga grillar kan ju engångsgrillar var bra i det här fallet, de är ju inte så stora att ta med.
Är är icakurierens test på engångsgrillar, bäst var tydligen Skogens Picnicgrill 22 kr.
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2006...3/grilltest.pdf
MrsVain
Engångsgrillar är bra, men jag ser skräckscenariot framför mig att folk snubblar på grillarna och skadar sig! ninja.gif Svårt när man skall vara så mkt folk på en liten yta att ha engånsgrillar eftersom de oftast står direkt på marken.
Anic
Man får väl ha ett bord för grillarna med något som inte är så lättantänt på bordet under grillarna (folie?). Eller leta upp en avskild plätt.

Annars kan man göra en hinderbana av grillarna, de som inte tar sig igenom får ingen mat, kan bli spännande tongue.gif
GrönAnna
CITAT (Anic @ 05-05-2008, 20:26) *
Man får väl ha ett bord för grillarna med något som inte är så lättantänt på bordet under grillarna (folie?). Eller leta upp en avskild plätt.

Annars kan man göra en hinderbana av grillarna, de som inte tar sig igenom får ingen mat, kan bli spännande tongue.gif

Oj, vad spännande idéer som dyker upp nu! En slags kombination av lek och förtäring med inbyggt riskmoment... giggle.gif
...tänkte över detta med engångsgrillar, det kan gå, men jag har en hel del mindre och väldigt rörliga barn bland gästerna och dessutom minst tre hundar så...mnja, jag tvekar.
MrsVain
CITAT (Anic @ 05-05-2008, 20:26) *

Jag röstar på hinderbanan!! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon