Full version: Läge för bambu?
mollys_matte
Jag har ett par bambu som jag tänk gräva ner, men vet inte riktigt var det blir bäst...
Min första tanke var att sätta dem nedanför en ca 1 m hög mur där det är sol mest hela tiden.
Men sen vet jag inte om det är tillröckligt skyddat, för vill inte de ha skyddat?

Andra iden är framför altanen till gäststugan, men där är det desto skuggigare och de kan kanske bli lite för stora.
Nån som har nåt tips?
Vill ju helst ha dem vid muren, men det är ju fullsol och ibland lite blåsigt.
Bassam
1--Bambu trivs i halvskugga, dvs. att den får sol några timmar per dag, ta noga med vattning under torra väder.
.
2--Den trivs bäst i neutral eller svagt sur jord, men klarar också måttligt alkaliska jordar så länge den är väldränerad, den kvävs om jorden är för blöt. Du kan t.ex. köpa perennjord eller rosjord i säck att plantera den i och lite sand och torv kan du också blanda i.

3--Ge den sedan regelbundet kompostjord, särskilt om jorden är tung och innehåller mycket lera. Kompost ökar mullhalten och näringsvärdet i jorden och förbättrar jordstruktur och dränering. Bambun gödslas regelbundet med ett gödselmedel som innehåller 10% kväve, 5% fosfor och 5% kalium, ge ca. 25-50 g per m2. Börja gödsla i mars - april för att få igång tillväxten hos de nya skotten och ge den en gödselgiva till i juli - augusti. Första året efter planteringen är dock inte gödslingen nödvändigt.
4- de behöver skyddväv under vårsol.
Lycka till, H:Bassam
Thomas Wahlqvist
HEJ MR pLANTAGEN
1--Bambu trivs i halvskugga, dvs. att den får sol några timmar per dag, ta noga med vattning under torra väder.

Beror ju på vilken sort det är, Phyllostachys vill ha mycket sol

.
2--Den trivs bäst i neutral eller svagt sur jord, men klarar också måttligt alkaliska jordar så länge den är väldränerad, den kvävs om jorden är för blöt. Du kan t.ex. köpa perennjord eller rosjord i säck att plantera den i och lite sand och torv kan du också blanda i.

Bambu är inte kinkig med jordtyp, den trivs i all god trädgårdsjord.

3--Ge den sedan regelbundet kompostjord, särskilt om jorden är tung och innehåller mycket lera. Kompost ökar mullhalten och näringsvärdet i jorden och förbättrar jordstruktur och dränering. Bambun gödslas regelbundet med ett gödselmedel som innehåller 10% kväve, 5% fosfor och 5% kalium, ge ca. 25-50 g per m2. Börja gödsla i mars - april för att få igång tillväxten hos de nya skotten
Skotten ligger redan klara sen året innan, men visst vill den ha näring och ge den en gödselgiva till i juli - augusti. Första året efter planteringen är dock inte gödslingen nödvändigt.Varför då kan man ju undra! Ge den gödsel
4- de behöver skyddväv under vårsol.
Lycka till, H:Bassam

Bambu behöver ingen skyddsväv, men den bör inte stå i allt för kalla och blåsiga lägen.

Här är en bra Bambuklubb
http://www.bamboosociety.org/gbindex.html
mollys_matte
Mina bambusar är sånna där Fargesia, så då är stenmuren inget bra alternativ om de inte gillar full sol... *hrmmm*
Nu måste jag tänkte om, vad klurigt det blev wacko.gif
Fast det var ju tur att jag frågade annars hade det blivit galet.
Kruxet är att jag nästan inte har nånstans skyddat där det bara är sol några timmar, vårt hus ligger lite konstigt till.
Det är väl bara vid vår gäststuga, men där passar de inte alls in istället.
Thomas Wahlqvist
Har de bra och djup jord samt tillgång till vatten så kan de stå soligt.
Lite skugga rekomenderas mitt på dagen, men är väl inget måste.
Du kan ju flytta dem om de står för soligt.
Lotta i Gbg
Bergbambun, Fargesia murialae, kan stå i nästan vilket läge so m helst. Mina föräldrar hade gigantiska bestånd innan de blommade (ett 20-tal) på de mest skilda ställen i zon 3, sol och skugga, sand eller lerjord, de var lika fina överallt.
Thomas Wahlqvist
Hej Lotta.
Så dina föräldrar virade inte in dem i syntetiska fiberdukar :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon