Full version: Epiphyllum utan namn
Scout
Har en epiphyllum som är tre år gammal (från stickling). Dessvärre vet jag inte alls vad den heter, och det ska ju tydligen finnas tusentals olika hybridsorter.

Nu har den börjat blomma med fina rosa blommor. Den har nu tre blommor och tio knoppar i varierande mognadsfas. Blommorna är 10-12cm i diameter (mellan de längsta blombladen). Jag försöker skicka med bilder på blommorna. Det vore roligt att ha ett namn på den så att jag vet vad det är jag har.

Finns det någon här på forumet om kan det här med epiphyllum, som vet vad det kan vara för sort? Går det att avgöra vilken sort det är utifrån foton?

Här kommer en bild till.

Och en bild till
Oskar Blom
Jag vet inte, vilken sorts kaktus du har, men jag måste gratulera till en magnifik planta - och bara tre år gammal! Verkligen duktigt
Scout
Är det verkligen ingen här på forumet som kan det här med Epiphyllumsorter?
Skulle så gärna vilja veta vad den heter.
Fenja
Just rosa och röda episar finns det en massa av och det är svårt att gissa namnet... Googla bilder och se om du hittar en som verkar stämma.
Mvh
Fenja
Scout
Ojoj... Nu har jag googlat. Det verkar finnas oändligt många sorter. och ingen verkar se ut som min. Då är det väl bara att ge upp då. Men den är ju ändå rätt fin och verkar i alla fall vara blomvillig även utan ett namn.
lissa
Jag blev fast i googlandet, men som du säger, det finns ju oändligt många..
Svårt att kunna se när man inte har sett originalet dessutom, men jag har sett några som du kan sätta in i google, Harald Knebel, Zona rosa, Moloch, Tea for two,Petals plus, Ackermannii, Darrk Daphne...Många av dom finns med i den här saiten som dessutom har många links..Lycka till med sökandet..men ge inte upp, ta lite varje dag, för det är ju roligae och lättare när man vet vad man har...
katalog
KARIN B
[email="http://www.karinsepihobby.se/"]undefined[/email]

Det kan vara Giant Empress (Deutsche Kaiserin)

Karin

Christer i Falköping
Om du går in på Allt om trädgårds forum, finns det en kille där som heter Svante. Maila honom, om någon kan få fram ett namn på den så är det han. Han säljer sticklingar till en mängd olika sorter ibland.
Christer.
Scout
Va kul med så många tips!

Det som jag hittat som var mest likt var faktiskt ett par bilder på karinsepihobby.se

http://www.karinsepihobby.se/epihobby44.htm

http://www.karinsepihobby.se/epihobby45.htm

Tyvärr benämns de endast med "rosa hybrid", vilket ju var lite synd, att de inte hade något namn.

Men den där Giant empress var också ganska lik min faktisk. Det skulle kunna vara en sån. Men man kan ju aldrig vara säker, det finns ju så många som är sådär ganska lika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon