whizkid
Har ett gammalt fint päronträd på tomten som har blivit invaderat av myror...jag är osäker på vad dom kallas men dom är röda och stora...dom flesta är nog ca 1cm långa.
Vad gör dom? Förstör dom något?
Vill gärna ha bort dom...
KURT
Förmodligen placerar det ut och sköter bladlöss, alternativt om det sipprar ut söt sav någon stans? Man kan sätta en limring på stammen, men den måste då sitta mycket tätt åt, så att de inte går under. Annars kan man ju leta reda på själva samhället och få bort det.
Eva i Västerås
Är det vanliga skogsmyror? Pissmyror?
Dom gör nog inte så mycket i så fall.
ChristinaC
Jag har och har i alla år haft vanliga skogsmyror i mina körsbärsträd och på pionknoppar bl.a. Har aldrig märkt att de skulle göra någon skada, pionerna blommar som vanligt och körsbär blir det.
Själv har jag just nu skogsmyreinvasion i mitt hus, - mindre trevligt, och de älskar vissa ställen, bl.a mitt datamodem (!) av någon märklig anledning, så nu ska jag hämta myrdosor hos Anticimex trots att det bär mig emot. Bor man mitt i skogen är det nog oundvikligt med skogsmyror tyvärr.
KURT
De känner av värme, det kan ju vara en anledning att de söker sig till datamodemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon