mollys_matte
Har läst i andra trådar att man kan sätta ut vattenväxter när det är frostfritt, hur är det med en näckros som bor i en stor balja i trädgården? (vintertid så bord den i källaren i en hink)
den växer på ganska bra då jag har lysrörslampor i det rum den står nu till våren (mitt växtrum)
Christer i Falköping
Beror ju mycket på var du bor egentligen. Jag skulle nog ställa ut den nu här hemma i Falköpingstrakten. Skyddad mot sol nu i början förstås. Dessutom, varnar de för frost är det ju bara till att lägga något över som skydd.
Christer.
mollys_matte
Bor vid kusten utanför nyköping, tror det kanske är zon 2 här...
Ska nog ta å tvinga iväg sambon till biltema då när vi nu får en ledig helg så vi får tag på en bra balja så den får flytta ut... (hade en träbalja förut, men den har gett sig under vintern)
Christer i Falköping
Har själv en kruka i plast på c:a 300liter som jag tätat i botten. Nu skall även jag snart iväg och köpa lite växter till den. En näckros så klart, men även lite annat hade jag tänkt. Eftersom jag inte vill ha mer mygg än vi redan har, får några guldfiskar bo i den under sommaren också.
Christer.
mollys_matte
CITAT (Christer i Falköping @ 06-05-2008, 17:56) *
Eftersom jag inte vill ha mer mygg än vi redan har, får några guldfiskar bo i den under sommaren också.
Christer.

Guldfiskar? Sånna vanliga från djuraffärn? finns det inte risk att fåglarna tar dem?
Fast vi bor ju iof vid kusten, har inte tänke på om det blir mycket mygg, jag tror inte det.
Christer i Falköping
Ja, just sådana. Måste ju ha ett filter igång i den om man vill ha flera fiskar, vattnet blir grumligt annars. Men i sådana vattenvolymer kan man ha tre utan att det blir jolmigt i vattnet. Har man slöjstjärtar måste man ta in dem innan vattentamperaturen går ner mot tio plus, men en vanlig guldfisk kan vara ute tills vattenytan börjar frysa. Sedan har jag dem i min källare där det ligger runt 6-10 plus över vintern. Det finns en hel del andra akvariefiskar som går utmärkt att ha så på sommaren, t.ex. Kardinalfisk (OBS! Inte kardinaltetra) och mässingbarb.
Christer.
mollys_matte
Fast jag hade ju tänkt köpa en minabalja på 90 liter...
Men nu har jag nästan fått för mig att köpa en formgjuten damm, fast känner att 150 liter nog räcker för mig... *hehe*
Det är dumt att sitta här för mycket, man får så mycket ideer..

men i en ynka 90 liter balja, tror du nån guldfisk skulle gilla det?
Christer i Falköping
Oja, där kan du ha åtminstone två tycker jag. Om du har ett filter i kan du ha ett par till. Till akvarium brukar man räkna en liter vatten till en cm fisk (om du har rening alltså). Slöjstjärtar blir ju inte så vansinnigt stora, så om man räknar på det sättet skulle du då kunna ha 6 stycken i 90liters tunna.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon