mianyckelpiga
04-05-2008, 20:15
Vi har denna växt på tre olika ställen i trädgården, på mindre lämpliga ställen. Någon som vet om det är ogräs eller om det är perenn? Bara så vi vet om vi ska plantera dem på lämpligare ställe eller gräva upp och slänga.[attachment=17770:DSCN0729_2.jpg]
Jag tror det är bergklint
mianyckelpiga
05-05-2008, 07:06
Ok, och bergklint är en perenn eller ogräs?
Om bergklint är ett ogräs eller perenn är en smaksak. Du blir i alla fall inte lätt av med den om du försöker. Själv är jag väldigt förtjust i den, men har tröttnat på att ha den i rabatten. Jag försöker med alla medel att flytta ut dem i periferin, dikeskanter och liknande. Men man kan ge sig den på att det kommer upp en ny planta igen där du grävde upp den gamla. Spelar ingen roll hur djupt du än gräver.
Att jag inte vill ha den i rabatten beror mest på att den gärna lägger sig ner efter ett tag om man inte stöttar den i tid. Fördelen däremot är att den blommar i princip precis hela sommaren om man knipsar bort vissna blommor. Och den är vacker.
Sussie F-Flower
05-05-2008, 08:04
Jag tycker också att den är vacker. Problemet jag hade med den när jag flyttade till mitt hus, för snart 5 år sedan, var att den tog över i hela rabatten.
Jag höll på att bli vansinnig. Den poppade upp här och var och växte så fort att andra växter nästan inte fick något ljus till slut.
Då bestämde jag mig för att gräva upp hela rabatten, ca 30-40 cm djupt. Rensade och pillade bort alla små vita "sytrådsrötter". Bytte delvis jorden, men förbaskat också... -dom kommer ändå!!!!!!
Ett tips mianyckelpiga:
Håll den på avstånd där du inte får in den i själva rabatten. I varje fall om du vill ha några andra växter också.
Här där jag bor kallar vi den även för "flerårig blåklint".
mianyckelpiga
05-05-2008, 20:40
Och ni är rätt säkra på att det är bergklint? Bladen är lite ludna om det kan hjälpa till.
Sussie F-Flower
06-05-2008, 08:08
Ja, bladen är ludna....
om du vill kan jag fota några av mina så får du se...
Anna i Åkarp
06-05-2008, 08:22
Såna har jag också, så jag tackar så mycket för informationen jag med!
mianyckelpiga
07-05-2008, 19:28
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-05-2008, 09:08)

Ja, bladen är ludna....
om du vill kan jag fota några av mina så får du se...
Ja hemskt gärna!
BjursBerit
07-05-2008, 21:53
det kan vara purpurklätt också...
Hmm

, håller med Berit om att det kan vara purpurklätt också...............så här ser mina Bergklint ut i alla fall. Ska bli intressant och se om Sussies ser lika dana ut. Ludna är bladen oavsett.
[attachment=17903:2008_05_...002_Odla.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.