Vår Prunus Sargentii verkar ha tappat lusten att blomma

.
[attachment=17769:KörsBärsTräd.jpg]
Har för oss att den inte gillar den sura jorden som vi har för övrigt (Kungälvs kommun, rätt nära kusten), så vi har kalkat en del. Som synes stortrivs kungsängsliljorna under: det säger en del av jordens pH-värde just där.
Vad gör vi för fel?
Det är ju ett mycket ungt träd, det har väl fullt upp med att växa!
ingrids
05-05-2008, 09:33
Om ni planterade det förra året och det blommade då kan det ha berott på hård drivning och så hoppar det över ett år, blomning tar kraft så det kan vara som kurt säger att det har fullt upp att växa.
Den planterade vi för drygt tre år sedan. Den blommade mycket den första våren och sedan dess allt mindre för varje vår. Det är det som oroar mig.
ingrids
05-05-2008, 09:55
Ajsan - då går jag bet helt är jag rädd. Det enda jag hittar åt lite raskt är att Ph 7 kan vara obra men att Ph 6 funkar bra, det var något med någon upptagningsförmåga av olika ämnen ....
För basiskt kanske? Latmanslösningnen är i så fall att inte göra ett dugg under 3-4 år åtminstone, och se om det blir allt bättre... kollar vidare det spåret.
Tillväxten förra året ser OK ut. Trädet satsar på att etablera sig och växa och har inte tid med förölningen är min första gissning.
Markerna ser ytliga ut, kanske berg strax under? Då kommer bevattning att krävas under många år.
Malus är inte så kräsna med surhetsgraden i jorden. Det är viktigare att hjälpa trädet att ha gräsfritt vid rötterna och att vattna vid torka.
Tack Cilla!
Visst är jorden tunn där, det är ju Bohuskust! Om det är ett par decimeter jord till berget är det mycket...
Vi har nyss fått vattenbrunn, så vi slipper vattna på kånkat vatten. Det ordnar sig.
Gräset är lite besvärligare. Ska vi plantera marktäckare runtom? Vilka i så fall?
Att rycka gräset är nog inget vidare alternativ.
Det bästa är om man kan ha helt öppen jord i en ring, med ett så litet träd räcker det kanske ,med en ring på ca 1m i diameter. Om man tycker att det är väldigt jobbigt att rensa ogräs man använda markduk, eller täckmarterial.
Man kan plantera gröngödslingsväxter, t ex mindre ärtväxter som honungsfacelia .
Jag har en annan erfarenhet än Kurt - öppen jkord är sällan det bästa alternativet. Däremot det andra som Kurt också föreslår.
Trädet borde ha sina rötter strax utanför den uppgräva cirkel man ser nu. Och där finns en och annan grästuva. De kan man spada bort helt ytligt och lägga kompost, kogödsel eller något annat som inte är så kväverikt. Och sedan plantera kraftiga gröngödslingsväcter som ger mycket markskugga (och som därmed hindrar avdustning). Bovete, blodklöver mm - det som finns i de färdiga påsarna från de större fröfirmorna är bra. Honungsfacelia är vacker och finns med i påsen men de passar bättre om man har fetare jord och djupare jordlager.
Växterna slår ni sedan ned/klipper och låter ligga kvar. Vill ni att de ska fröså sig själva gör ni det efter frömognaden, annars innan.
En och annan slingerkrasse kan man peta ned också, det ser kul ut och om man klipepr av dem innan de vissnar blir det en massa material som kommer tillbaka till jorden.
Tack alla! Nu vet jag klart bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.