|
Full version: Irisproblem..
Sussgirl
04-05-2008, 20:29
Hej!
Jag har en iris som är nyinköpt för i år, den har gröna blad men rhizomen är lite mjuk och bladen har fått brunt på kanterna. Vad kan jag göra för att den ska må bra igen?
Tacksam för svar. Susanne
Hej !
Jag har tre Irisar nyinköpta för i år. Rhizomen vet jag inte vad det är, men mina har nog också lite brunt i kanterna. Annars står dom spikrakt upp och ser ut att må bra. Så det kanske inte är något fel ?
Tepa
Hej igen !
En av mina tre irisar blommar nu, den vita. Hur har det gått med dina ?
Tepa
Sussgirl, nu blommar två av mina tre nya irisar ! Du har inte skrivit hur det gick med dina.
Hälsn Tepa
Sussgirl
18-05-2008, 19:01
Hejsan!
Jo irisen lever så jag hoppas den tar sig. Har vattnat lite på den ska rota sig men inga knoppar ännu inte ens på dom jag satte förra året. Men jag tror dom är lite sena för dom är inte så höga ännu bladen.
Härligt att dina blommar! Har du några bilder? Vore kul att se hur de ser ut.
/Susanne
Gunilla T
19-05-2008, 17:51
Om det är Iris germanica, trädgårdsiris ni pratar om så skall dessa irisar ha det ganska torrt och väldränerat. Blanda gärna in sand/grus i jorden vid plantering. Rhizomen eller rotknölen får absolut inte sättas för djupt, då blommar de inte. Rotknölen skall sitta precis under jordytan, gör inget om den syns lite.
Christer i Falköping
19-05-2008, 17:54
Mina ligger helt oban jord, allt för att solen skall steka så mycket som möjligt. Om solen kommer vill säga. Christer.
Sussgirl, här kommer bild. Gunilla, visste inte att de skulle planteras torrt i sand/grus jord. Sol ska de ha, det visste jag. Men som synes var det nog rätt gjort iallafall.
Hälsn Tepa
Sussgirl
19-05-2008, 18:44
Hej!
Oj var köpte du dina irisknölar som var så stora redan? Fina!
Har planterat som det står att dom ska ligga ovan jord rhizomerna. Såg idag första knoppen i en iris som jag planterade förra hösten =) kul!
/Susanne
Ingrid Zon3
19-05-2008, 19:36
Gäller det även strandiris I. sibirica? att de ska "planteras" ovanpå jorden liksom?
Hej Sussgirl, köpte dom på Rosenblads, en trädgårdshandlare på Åland. Det står Värö Trädgård på "lappen" som var instucken i krukan. Dom var klara för utplantering. Det står "Småiris" Lilly White (den vita) och Little Shadow (den blåa) på lapparna. Dom har nog knölarna under jordytan, så det kanske inte gäller att plantera dom så högt då, eftersom två av tre blommar. Den tredje var vit, syns inte till nån knopp ännu. Nu ser jag faktiskt att det står att de ska stå torrt i väldränerad jord, men det var nog inget jag tänkte på när jag planterade...
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
19-05-2008, 20:05
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 20:36)  Gäller det även strandiris I. sibirica? att de ska "planteras" ovanpå jorden liksom? Nej, deras rötter skall ned i jorden. Dessutom behöver de fuktigare jord. På namnet låter det ju som om de skall stå blött, men så är det inte. Utan en vanlig rabatt blir utmärkt. De behöver ju inte heller stå i lika mycket sol som skäggirisarna, men något mer än halvskuggigt bör de ha om blomningen skall bli rik. Christer.
Ingrid Zon3
19-05-2008, 20:41
Tack, då behöver jag inte gräva upp dom igen  Har en jätterugge som kom hit för ett par år sen och någon lite mindre som kom senare. Nu har jag fattat att det finns sorter även av den. Inte lika spektakulära som germanican kanske men en Silver Edge och en White Swirl skulle inte vara helt fel. Kan en solstekt slänt vid en södergavel vara OK för en Germaninca?
Christer i Falköping
19-05-2008, 20:51
Passar utmärkt. Så länge inget skuggar rotknölen så är det nog ett väldigt bra läge. Sibirican är den lågmälda systern till den mera vulgära och utsvävande germanican. Fast det finns olika sorters skäggirisar också, inte bara germanicor. Christer.
Ingrid Zon3
19-05-2008, 21:10
Sååå farliga är de väl inte  Jag har stor respekt för ditt kunnande, Christer, men jag måste undra lite över detta med Germaincan: Jag har en som växer inuti en mahonia, knappast det soligaste stället i trädgården. Där har den stått sen innan jag flyttade in 2003. Roten har inte fått en solgnutta på över 4 år iaf. Den har blommat duktigt varje år. Om jag nu skulle flytta ut den i gasset så får den ju helt annan miljö än tidigare. Har tänkt flytta på den men undrar om det inte skulle bli lite väl abrupt.
Sussgirl
20-05-2008, 09:01
CITAT (tepa @ 19-05-2008, 20:58)  Hej Sussgirl, köpte dom på Rosenblads, en trädgårdshandlare på Åland. Det står Värö Trädgård på "lappen" som var instucken i krukan. Dom var klara för utplantering. Det står "Småiris" Lilly White (den vita) och Little Shadow (den blåa) på lapparna. Dom har nog knölarna under jordytan, så det kanske inte gäller att plantera dom så högt då, eftersom två av tre blommar. Den tredje var vit, syns inte till nån knopp ännu. Nu ser jag faktiskt att det står att de ska stå torrt i väldränerad jord, men det var nog inget jag tänkte på när jag planterade...
Hälsn Tepa Hej! Jag har också irisar köpt från Värö trädgård men det finns inte på så många ställen att de säljer irisar. Har beställt från frankrike (cayeux) så jag väntar på mina irisar som ska komma i juni. *längtar* har beställt en 12-14 sorter så hoppas dom är fina. Men har hört att dom ska vara bra. Svårt att få tag på de sorter man vill ha -iallafall där jag bor. /Susanne
Christer i Falköping
20-05-2008, 17:40
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 22:10)  Sååå farliga är de väl inte  Jag har stor respekt för ditt kunnande, Christer, men jag måste undra lite över detta med Germaincan: Jag har en som växer inuti en mahonia, knappast det soligaste stället i trädgården. Där har den stått sen innan jag flyttade in 2003. Roten har inte fått en solgnutta på över 4 år iaf. Den har blommat duktigt varje år. Om jag nu skulle flytta ut den i gasset så får den ju helt annan miljö än tidigare. Har tänkt flytta på den men undrar om det inte skulle bli lite väl abrupt. Tack skall du ha! Jag kan ju bara ge råd efter vad jag fått lära mig och efter egna erfarenheter, så ibland kanske det inte stämmer alls, men det är ju det somär så fantastiskt med växter. De skiter fullständigt i vad vi tror vi kan  Desto roligare då att din blommar, när den enligt alla konstens regler inte borde det. Tror inte att en flytt till ett soligare läge skulle kunna påverka den negativt i alla fall. Den borde ju vara rätt stor nu kan jag tänka, så varför inte göra ett test och dela den? Sätt de olika rotbitarna på olika ställen och se om du upptäcker någon skillnad (och berätta det här sedan). Det kan vara ett bar sätt att ta död på något som kanske kan vara en trädgårdsmyt. Själv har jag en som vars rotstock är helt täckt av flocknäva, den kan omöjligt få något solljus alls där. Såg ingen blomma förra året vad jag minns, men skall hålla koll på den i år. Blir det blomma på så berättar jag här. Christer.
Hej !
Här kommer en bild av den blåa Irisen, som har slagit ut idag. Igår var den ju bara en knopp. Det har ytterligare kommit en knopp, som jag inte såg igår !
Hälsn Tepa
Ingrid Zon3
20-05-2008, 21:42
CITAT (Christer i Falköping @ 20-05-2008, 18:40)  Den borde ju vara rätt stor nu kan jag tänka, så varför inte göra ett test och dela den? Sätt de olika rotbitarna på olika ställen och se om du upptäcker någon skillnad (och berätta det här sedan). Det kan vara ett bar sätt att ta död på något som kanske kan vara en trädgårdsmyt. Själv har jag en som vars rotstock är helt täckt av flocknäva, den kan omöjligt få något solljus alls där. Såg ingen blomma förra året vad jag minns, men skall hålla koll på den i år. Blir det blomma på så berättar jag här. Christer. Ja, jag ska dela den efter att den blommat (om den gör det). Nu när vi (Iris och jag) vet om att den står problematiskt kanske den tvärvägrar  . Det är ingen stor rugge som mina strandisar, utan 5-7 stjälkar (eller vad det nu kan heta) som dessutom står lite spritt. Misstänker att ingen gjort något åt dem på uppåt 7 år så det är ju hög tid för delning ändå. Och jag tänker nog plantera dem lite olika så får vi se. Det blir väl dags att rapportera resultatet i juli nästa år kanske (som om jag skulle komma ihåg det då...). Eller är dom tjafsiga som en del pioner och vägrar blomma året efter flytt?
Christer i Falköping
21-05-2008, 03:36
De dör så sakteliga i mitten när de växer åt sidorna, så därför brukar man säga att de skall delas ver tredje till fjärde år. Man sparar bara de delar som känns hårda och friska. De brukar reagera positivt på delning och flyttning tack och lov. Om den skulle blomma sämre i år mot vad den brukar, så kan ju det beror på den dåliga sommaren förra året, det är nämligen hur det var året innan som bestämmer hur bra den blommar i år. Kyla regn och rusk har jag svårt att se att det skulle påverka positivt direkt Christer.
Sussgirl
21-05-2008, 08:37
Hur är det egentligen när man nyss planterat en knöl med iris? Har läst på något ställe att man ska vattna så att rötterna får kontakt med jorden. Men man får väl inte vattna för länge? Nu har det ju regnat i ca en vecka så nu känns det som att dom sitter fast iallfall så jag tror jag ska sluta vattna annars kanske de ruttnar istället. Så jag inte gör fel när jag får mina irisar från frankrike...
/Susanne
Christer i Falköping
21-05-2008, 16:39
Jag gör det de första dagarna, men inte mer. De behöver inte så mycket vatten. Så du kan lugnt slappna av nu. Christer.
CITAT (Sussgirl @ 20-05-2008, 10:01)  Hej! Jag har också irisar köpt från Värö trädgård men det finns inte på så många ställen att de säljer irisar. Har beställt från frankrike (cayeux) så jag väntar på mina irisar som ska komma i juni. *längtar* har beställt en 12-14 sorter så hoppas dom är fina. Men har hört att dom ska vara bra. Svårt att få tag på de sorter man vill ha -iallafall där jag bor.
/Susanne Här kan du beställa fina Irisar. http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
Christer i Falköping
21-05-2008, 17:31
Såg att de hade en del vackra trädgårdsirisar på Coop nu. Svinaktigt dyra dock. 70 spänn för en rotstock med en stjälk på. Då får de allt vara bra exklusiva om jag skall köpa någon för det priset. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 21-05-2008, 18:31)  Såg att de hade en del vackra trädgårdsirisar på Coop nu. Svinaktigt dyra dock. 70 spänn för en rotstock med en stjälk på. Då får de allt vara bra exklusiva om jag skall köpa någon för det priset. Christer. Då ska du definitivt INTE köpa från Lilla Fiskaregatans i Lund för där kostar de amerikanska hybriderna upp mot en 300 spänn styck.  För 10 år sedan köpte jag en hel del därifrån, dyra redan då. Underbara irisar som har följt med i flytten från Lund till Sjöbo.
Christer i Falköping
22-05-2008, 17:20
Tack och lov blir jag sällan så "fanatisk" (skrivet med ett leende på läpparna) att jag köper så dyra perenner (träd och buskar skall vi dock tala tyst om). Tack och lov finns det ju växtbytardagar där man kan få en hel del fina växter, som annars skulle kosta skjortan. Dessutom sår jag en del själv, jag vet, det blir ju inte de fantastiska som man kan köpa, föroftast är de helt fantastiska. Men ibland har man tur. Sådde en hel del I.sibirica i vintras och hoppas att något kul kommer fram där, men det tar ju några år innan man få se något resultat. Plus att ma kan ju tigga fröer från just de fantastiska sorterna någon annan köpt för dyra pengar  Då kan det ju bli något alldeles speciellt av dem. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 22-05-2008, 18:20)  Tack och lov blir jag sällan så "fanatisk" (skrivet med ett leende på läpparna) att jag köper så dyra perenner (träd och buskar skall vi dock tala tyst om). Tack och lov finns det ju växtbytardagar där man kan få en hel del fina växter, som annars skulle kosta skjortan. Dessutom sår jag en del själv, jag vet, det blir ju inte de fantastiska som man kan köpa, föroftast är de helt fantastiska. Men ibland har man tur. Sådde en hel del I.sibirica i vintras och hoppas att något kul kommer fram där, men det tar ju några år innan man få se något resultat. Plus att ma kan ju tigga fröer från just de fantastiska sorterna någon annan köpt för dyra pengar  Då kan det ju bli något alldeles speciellt av dem. Christer. Det har jag inte ens funderat över tidigare, att ta fröer från mina amerikanska irisar. Det ska jag banne mig göra i år. Snart slår dom ut!
Christer i Falköping
23-05-2008, 14:12
Inte alltid de ger frön dock. Kanske skall jag till att tigga några av dig i så fall Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|