Bylestintan
Gissa om jag blev deppig när jag kom hem efter ett par dagars bortavaro och upptäckte att den trädgårdshjälp jag så glatt mig åt att få, helt hade missuppfattat mig och mejat ner en hel häck. Det var en rejält uppväxt vindskyddande ärt-växt häck. Vet inte exakt vilken sort.

Nu är det panik. Häcken måste ersättas, men med vad? Är det någon som har tips på vad man ska välja. Bor i Uppland. Det måste ju gå ganska fort att få både höjd och volym i den... Annars blir det så omysigt. ..
jegi
Det kanske är en sibirisk ärtbuske då? Ska du inte vänta och se om den skjuter nytt från backen, om den är väletablerad så kommer den nog att blir hög igen på några år.
Solstorm
Låter som en sibirisk ärtbuske. Om det finns något kvar av den så växer den ganska fort.
Fågelvägen
Jag förstår att du blev förskräckt ifall du inte tänkt dig total nerklippning av häcken! w00t.gif
Men IFALL det är en häck av sibirisk ärt så har din trädgårdshjälp troligen gjort just som man brukar göra: då och då klipper man ner den helt för att få den tät och fin ända nerifrån. Just sibirisk ärt blir lätt gles och skranglig nertill om man bara toppar den. Om du ger den lite extra näring (kogödsel t.ex.) kommer den att växa upp igen jättefort. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon