CITAT (mollys_matte @ 05-05-2008, 10:08)

Fast den har vissnat nu, på bara nån vecka, det är det som oroar mig lite.
Klipp av de vissna bladen och kolla så att det är bara rötterna, inte rhizomet, som står i jorden.
Själv lyckades jag aldrig med irisar tills jag fick reda på att rhizomet ska utsättas för solljus.
Här är ett utdrag från
http://www.irisar.se/Några tips om hur du lyckas få friska plantor med många blommor
- Plantera helst i full sol, med ca 30-40 cm mellan plantorna.
Tänk på att plantera så ytling att rhizomen blir belyst och uppvärmd av solen.
Ju mer sol, ju rikligare blomning nästa år! - God dränering av jorden.
Tillsätt gärna grus om du inte är säker på att jorden är väldränerad eller höj upp planteringsstället, så att vattnet dräneras bort. - Plantera ytligt.
Vid plantering skall du plantera så ytligt att du ser rhizomen i markytan.
När plantorna levereras har vi klippt ner både rötter och bladmassa, så att plantan skall börja bilda nya rötter och rota sig ordentligt innan den behöver ge näring till en massa blad. Om du tycker att plantan vill "tippa" är det bara att stötta den lite med en pinne tills den rotat sig ordentligt. - Vattna efter planteringen så att jorden säkert kommer i kontakt med rötterna. Är det mycket varmt är det bra om man vattnar tills de nya rötterna kommit igång.
- Gödsla bara lätt. Använd inte kraftig kompost eller halvbrunnen stallgödsel Detta leder till snabb och kraftig tillväxt av bladmassan och ökar kraftigt risken för rötangrepp på rotdelarna. Använd inte gödselmedel med för hög N-halt. Ge istället långtidsverkande gödsel med låg N-halt. Tänk på att det är olämpligt att sprida konstgödsel direkt på rhisomerna, det kan ge brännskador.