Full version: Ogräsinvasion
GunBritt
Hej
Otyget på bilden invaderar min trädgård. Vad är det för något?
undrar GunBritt
glassica
Usch... jag vill inte säga det.... men det ser ut som Kirskål.... ohmy.gif
/// Jessica
Eva i Västerås
Nej, jag tror inte det är kirskål. Den ser mindre ut, och bladen är inte likadana.
Svalört?
Var växer den och hur stor är den? Hur ser blommorna ut? Gula, som små smörblommor?
Vita?
GunBritt
Nej, det är inte kirskål, den objudna gästen känner jag igen. Plantan på bilden är en dryg decimeter stor. Så stora är plantorna nu men de fortsätter växa. I fjol hade jag ett slags ogräs som blev mellan en halv och en meter högt och blommade med gula hästhovsliknande blommor. Jag lät några plantor växa för jag trodde det var prydnadsväxter som förirrat sig in till mig. Nu misstänker jag starkt att de där plantorna är föräldrar till årets babyinvasion men jag är inte säker. Just nu är plantorna som sagt en decimeter och består av en grov rot och en massa smårötter runtomkring. Bladen sitter tätt samlade i en rosett ut ifrån roten. Och det finns fruktansvärt många sådana!
mvh GunBritt
Fanny-Lo
Kan det vara nån sorts nejlikrot? Jag har ett ogräs hos mig som jag fick identifierat som nejlikrot och det påminner om detta. Sprider sig med frö, mååånga frön. Små gula blommor.
GunBritt
Det skulle kunna stämma med nejlikerot, det liknar den typen av växter. Men var sjutton kommer sånt ifrån? Jag har aldrig haft det tidigare och jag har haft trädgård lääääänge.
GunBritt
glassica
Det är jag som ser Kirskål överallt... wacko.gif
Jag ser såklart nu att det inte är det... blush.gif
/// Jessica
Söttok06
Jag tycker att det ser ut som Libbsticka, en kryddört. Har du smakat på den? Libbsticka smakar som Selleri ungefär. Den kan bre ut sig som ogräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon