ängsvädd
Hej, min kompis bad mig fråga på odla vad hon har för liten blå blomma som täcker stora delar av gräsmattan. Jättefint:)

Någon som vet vad det kan vara för växt:

[attachment=17792:blablomma1.jpg]

[attachment=17793:blablomma.jpg]
Piccante
Jag ser inte bladen riktigt men är det inte teveronika ?
ängsvädd
Tack Markus, det är nog bäst att vi plåtar bladen ordentligt. Jag har iaf vidarebefordrat ditt svar till henne.
*Stintan*
Jo det är en teveonica. Här kallar vi den också "mormors glasögon". Jättesöt!
ängsvädd
Skulle bara säga att min kompis ringt tidigare ägaren till fastigheten, en gammal dam. Han sa att det är fjällveronika. Jag har tagit några bilder där man ser bladen också, ska ladda upp dem senare.

*Stintan*
Fjällveronika är det inte. Den ser ut så här:
fjällveronika
ängsvädd
CITAT (Stintan43 @ 05-05-2008, 18:08) *
Fjällveronika är det inte. Den ser ut så här:
fjällveronika

Tack Stintan smile.gif Följetongen fortsätter, jag återkommer med bilder
Piccante
Fjällveronikan är koncentrerad till fjällkedjan dessutom. Var bor din kompis som har dom i gräsmattan?
Fjälllveronikans utbredning i norden.

Kolla på dessa :Släktet Veronica i virtuella floran.
ängsvädd
Tack Markus, ska skicka länken till henne. Hon bor ca tre-fyra mil utanför Stockholm.

Bilderna blev suddiga.
NinaVästerplana
Hej!
Tycker det ser ut som ängsveronika, är blommorna fullt utslagna när det är mulet?
mvh ninah
ängsvädd
Tack, ska vidarebefordra detta.

Har nu fått bättre bilder på veronikan:

[attachment=17826:veronika.jpg]

[attachment=17827:veronika2.jpg]

[attachment=17828:veronika1.jpg]
Wilmer
Vi har en sådan gräsmatta i grannskapet, det är så vackert tycker jag..
Rosmarin
Ja visst ser det ut som mormors glasögon, som även heter t-ärenpris och som mycket riktigt är en typ av Veronika. Titta här: http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/plant...nica/index.html

(Hur långt länknamn som helst!!! Tur att man kan kopiera och klistra in på datorn!!!)
Lars-Olof Arvids
Jag tycker att den ser ut precis som den som färgar gräsmattan blå nedanför mitt hus nu. Den har jag bestämt till majveronika. Teveronikan är större och blommar lite senare, hos mig har den inga blommor än.

Olle
Åsa E
För att förvirra ytterligare så tycker jag att den är väldigt lik min trådveronika.
Trådveronikan är lågväxande, ca 5 cm hög, och breder ut sig med revor till täta mattor. Den blommar nu, och ända fram i juni.
ängsvädd
CITAT (Åsa E @ 07-05-2008, 14:17) *
För att förvirra ytterligare så tycker jag att den är väldigt lik min trådveronika.
Trådveronikan är lågväxande, ca 5 cm hög, och breder ut sig med revor till täta mattor. Den blommar nu, och ända fram i juni.

Ja, den är väldigt lik trådveronikan smile.gif Ska kika närmare och be min kompis kolla in den i virtuella floran, tänk om vi vet namnet på den nu biggrin.gif
Anders zon 1
Det är trådveronika. Blommar som bäst nu och brukar trivas utmärkt i gräsmattor. Teveronika blommar senare.
*Stintan*
Ja då hade jag fel. Tänkte väl också att det var lite konstigt att teveronikan blommade så mycket nu redan biggrin.gif
ängsvädd
Gåtan är nog inte löst ännu, en granne uppmärksammade mig på att blommorna inte var lika hos trådveronikan och kompisens blomma. Men vi ska kolla hur mycket blommornas utseende kan variera.
renate
Jag trodde också det är teveronika,farmors glasögon.Hm jag har de också i gräsmattan men försöker får bort de,de sprider sig förskräckligt.i den vilda delen av min trädgår får de sprider sig för de är väldigt söta.

[attachment=17939:PICT0004__Large_.JPG] [attachment=17940:PICT0005__Large_.JPG]
ängsvädd
Jag röstar iaf på att det är trådveronika. Färgen kan ju variera beroende på kamera och ljus. Får se vad de två andra inblandade tycker.

Tycker det är fint att ha dem i gräsmattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon