Kathy

Har fått höra att Vattenfall planerar att gräva ner elledningar som går intill tomtgränsen mellan vår sommarstuga och en annan sommarstuga.
Min fråga är nu, behöver de ta hänsyn till ev planteringar, bärbuskar och annat som finns där de ska gräva eller får man finna sig i att sånt kan bli bortgrävt?
Kathy

26 som läst tråden men ingen som har någon idé? unsure.gif
ingrids
Har du kontaktat Vattenfall - de måste ju ha något de går efter. Det kan ju också gälla olika regler för olika typ av gräv.
tinnak
De har inte rätt att skada något som finns inom dina fastighetsgränser utan att du får ersättning för det.
Däremot har de, om de inte lyckas komma överens med markägarna förhandlingsvägen, möjlighet att tvinga sig till att få använda den mark de behöver för att lägga ned ledningar. Ersättningen för intrånget bestäms i sådana fall av lantmäteriet.
theseraphim
de ersätter antingen via omplantering dvs de kan flytta dina plantor men inte flytta tillbaks dem igen eller så får du en mindre ekonomisk ersättning men den tar inte hänsyn till nostalgi eller historia utan vad en ny planta i regel kostar. Tyvärr så får du i regel aldrig vägra...eller du får vägra men de får gräva ändå.
Sussie F-Flower
När det skulle grävas fiberledning här, för två år sedan, så var fiberföretaget tvungen att få servitut på vår samfällighet-förenings mark.
Det var inget som dom hade tänkt på utan de tog för givet att det var ok.

Men så hade vi en juridikstuderande husägare som visste annat.
Ingen får gräva på annans mark utan tillåtelse av markägaren.

(Tänk om jag skulle komma hem till dig och börja gräva... shy.gif )

Vill Vattenfall lägga sin ledning på annans mark kan de ju hyra marken tror det kallas för "nyttjanderätt" i tex 10-25 årsintervaller. Då är marken fortfarande i er ägo.
Alt. att NI ser till att få en bra kompensation.
Tänk på att marken över ledningen är "förbrukad" sedan!
Ett servitut gäller ju för all framtid.

Det är möjligen inte så att det redan ligger en ledning där, som ska bytas ut...???

Nu har i allafall fiberföretaget även servitut på vår mark, jag tror att det är en meter på varje sida om ledningen. Så nu får ingen gräva eller bygga stuga, förråd etc. just där, över ledningen.
Vi kom fram till en förlikning så det löste sig efter mycket om och men.

Ang. din fråga så tror jag (rätt så övertygad) att de blir skyldiga om något blir skadat eller "bortgrävt".
Så blev det hos oss. Dom fick komma tillbaka flera ggr och fixa med väg, diken, kanter etc. (kostnadsfritt givetvis). Inga diskussioner!

Ett tips till: Fotografera, dukumentera allt som händer så Ni sedan vet exakt var den ev. ledningen ligger.
Kostar en slant om någon skulle råka gräva av den...

Lycka till.
Kathy
Ojj, här kom det fram saker som jag inte ens tänkt på.

Tack så jättemycket för era svar!! wub.gif
Ralf
finns väl en ledningslag
som bland annat fiberoptikbolagen trodde gällde dom oxå, men den gällde bara för el o tele...
Sussie F-Flower
...Förstår inte hur du menar Ralf...?

Fiberkabeln är ju el och tele, och så bredband förstås.
Susanne i Linköping
Hmmm, om det finns en ledning får man inte bygga över den... finns här någon som vet om man får dra om ledningen (på egen bekostnad förstås) om den ligger där man vill bygga? Det ligger ett avloppsrör precis där jag skulle vilja bygga ut mitt hus. Förresten är min veranda byggd rakt ovanpå ledningen redan, om ritningen stämmer.
Karin zon 6
Det finns två sätt för Vattenfall att gå tillväga:

Alt. 1. Vattenfall sluter avtal med markägaren om att få lägga ner ledningen i marken. Ett avtal är ju en överenskommelse, dvs något som båda parter är överens om. Vattenfall ansöker sedan om inskrivning av avtalsservitutet hos inskrivningsmyndigheten. Parterna kommer överens om en engångsersättning för intrånget och för eventuella skador på växter mm.

Alt. 2. Vattenfall ansöker om ledningsrätt hos lantmäterimyndigheten (Lantmäteriet). Det kan de endast göra för ledningar som är av allmänt intresse, tex elledningar som försörjer flera fastigheter. På så sätt kan de tvinga sig till en rättighet, tex om markägaren inte vill gå med på avtalsservitut. Det behöver dock inte vara så att markägarna och Vattenfall inte kommer överens. Ofta väljer Vattenfall att ansöka om ledningsrätt för att få till en rättighet på ett enkelt sätt. Lantmäteriet kan bilda ledningsrätt för 100-tals fastigheter i ett enda beslut, medan om Vattenfall själva skulle skriva avtal, så måste de skriva avtal med 100-tals fastighetsägare= tidskrävande=kostsamt. Lantmäteriet värderar intrånget och annan skada och bestämmer vilken engångsersättning som Vattenfall ska betala till markägaren.

Oavsett alternativ så brukar alltid elbolagen försöka välja det alternativ som är bäst för båda parter när det gäller att skona träd, buskar etc. De försöker alltid att göra så lite skada som möjligt, eftersom det kostar att ersätta buskar också, men ibland är det billigare att ersätta en buske än att dra ledningen på ett annat ställe.
Ralf
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-05-2008, 16:08) *
...Förstår inte hur du menar Ralf...?

Fiberkabeln är ju el och tele, och så bredband förstås.

nja i början av bredbandstiden lade just bredbandsbolaget kablar kors o tvärs o hänvisad till denna ledningslag, men den gällde ej för dem..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon