Anna of Vallentuna
Hej

Det känns som om jag kört samma uppsättningar av planteringskombinationer år ut och år in!
Snälla, hjälp mig med lite förslag på nya kombinationer eller ändringar och tillägg av befintliga.

Då jag just nu inte har möjlighet att övervintra en massa plantor, har jag endast två st stora exemplar av röda rosenpelargonier som ska planteras ut nu i vår - resten måste köpas in nytt för säsongen.
Jag har en entré i söderläge med gassande sol där jag brukar ha någon enstaka större kruka och en baksida i norrläge som brukar fyllas rätt snabbt av massor av olika krukor.
Jag brukar plantera olika sorters pelargonier eller fuchsior och kanta med lobelia eller petunior samt tagetes kantat med lobelia.
Vad kan jag mera sätta som tål full sol, att stå ute på en altan utan vind/regnskydd och som blir frodigt och fluffigt? Är egentligen ganska nöjd med ovanstående plantor, men skulle vilja fylla ut med ytterligare någon sorts växt / kruka. Spännande färgkombinationer?
Inspirera mig... wink.gif

Tack på förhand
Anna
LadyG
Har du plats för något litet träd kanske kunde passa, olivträd eller minipersika kommer jag automatiskt att tänka på.
Annars trivs rosmarin och tomater i solen, och de luktar ju gott också.
Anna of Vallentuna
CITAT (LadyG @ 05-05-2008, 13:52) *
Har du plats för något litet träd kanske kunde passa, olivträd eller minipersika kommer jag automatiskt att tänka på.
Annars trivs rosmarin och tomater i solen, och de luktar ju gott också.

Jag har absolut plats för ett träd på altanen, men det var ju det där med övervintringen...
Rosmarin kan man ju använda som kantväxt - det har jag faktiskt inte tänkt på, tack för tipset! rolleyes.gif
Kan man ha lavendel i kruka?
Den kan man ju plantera ut i rabatten på hösten sedan.
LadyG
CITAT (Anna of Vallentuna @ 05-05-2008, 13:57) *
Jag har absolut plats för ett träd på altanen, men det var ju det där med övervintringen...
Rosmarin kan man ju använda som kantväxt - det har jag faktiskt inte tänkt på, tack för tipset! rolleyes.gif

Absolut, jag har en lavendel som är på gång att börja blomma nu. Den står i sovrummsfönstret (söderfönster) och verkar trivas ypperligt om jag bara kommer ihåg att vattna den biggrin.gif

Jag tror att de kan övervintra där de står, träden alltså, om man bara skyddar krukan när frosten kommer. Lite köld måste man låta dem få, så de går i vintervila men när de tappat bladen och börjar se skräpiga ut kan man ställa krukan på frigolit och linda bubbelplats och någon gammal filt om. Sen ska den klara sig, om man bara ger den en yttepytte skvätt vatten också, så den inte torkar ut.
embees
CITAT (Anna of Vallentuna @ 05-05-2008, 13:57) *

Det finns ju Verbenor i alla tänkbara varianter och färger. Solälskare allihop. Lantana sådana som växer som buskar runt Medelhavet. De trivs utmärkt i vår södersol.
Betty
Verbena, nejlika och silvernjurvinda/silvergirland tillsammans i en stor kruka.
En bacopa/snöflinga ensam i en stor kruka med kraftig jord blir vackert klotformad.
Minirosor för 30 - 50:- /styck från "vilken ICA- eller Coop-butik som helst" blir stora och fina om man planterar dem i stora krukor.
Ett par spännande färgkombinationer: 1) Lila verbena och gulgröna penningblad. 2) Blå ageratum och silvrig helichryssum.
Anna of Vallentuna
CITAT (LadyG @ 05-05-2008, 14:01) *
Absolut, jag har en lavendel som är på gång att börja blomma nu. Den står i sovrummsfönstret (söderfönster) och verkar trivas ypperligt om jag bara kommer ihåg att vattna den biggrin.gif

Jag tror att de kan övervintra där de står, träden alltså, om man bara skyddar krukan när frosten kommer. Lite köld måste man låta dem få, så de går i vintervila men när de tappat bladen och börjar se skräpiga ut kan man ställa krukan på frigolit och linda bubbelplats och någon gammal filt om. Sen ska den klara sig, om man bara ger den en yttepytte skvätt vatten också, så den inte torkar ut.

Lavendel och rosmarin tillsammans med ett litet olivträd, eller kanske en uppstammad fuchsia... hmmm du har givit mig lite att fundera över... thanks.gif
LadyG
CITAT (Anna of Vallentuna @ 05-05-2008, 14:50) *
Lavendel och rosmarin tillsammans med ett litet olivträd, eller kanske en uppstammad fuchsia... hmmm du har givit mig lite att fundera över... thanks.gif

Varsågod smile.gif

Fuchsia är vacker och god också, man kan äta blommorna, fast folk ser alltid så knepiga ut när man lägger blommorna som garnering på salladen. Fast det är väl inte mycket konstigare än att äta ringblomma eller maskrosblad?
Anna of Vallentuna
CITAT (Betty @ 05-05-2008, 14:35) *
En bacopa/snöflinga ensam i en stor kruka med kraftig jord blir vackert klotformad.
Minirosor för 30 - 50:- /styck från "vilken ICA- eller Coop-butik som helst" blir stora och fina om man planterar dem i stora krukor.
Ett par spännande färgkombinationer: 1) Lila verbena och gulgröna penningblad. 2) Blå ageratum och silvrig helichryssum.

Verbenor har jag inte bekantat mig med tidigare, ska ta och kolla upp detta!
Klarar Silvernjurvindan och Silvergirlanden gassande sol? Är nämligen ute efter en tredje planta att fylla kombinationen med och då gärna någon mera slingrig, hängande växt

Har tidigare rynkat lite på näsan åt minirosor, men kanske man borde ge dem en chans?
Tillsammans med LadyG:s förslag om rosmarin och lavendel kan det ju bli riktigt fint!

CITAT (LadyG @ 05-05-2008, 14:53) *
Varsågod smile.gif

Fuchsia är vacker och god också, man kan äta blommorna, fast folk ser alltid så knepiga ut när man lägger blommorna som garnering på salladen. Fast det är väl inte mycket konstigare än att äta ringblomma eller maskrosblad?

Är lite nykär i fuchsian, den är så tacksam och klarar både lite regn och blåst på min stora altan... och vacker...

Skeptiska människor finns det gott om, ska genast utmana bekantskapskretsen med en liten topping av fuchsia
whistling.gif

CITAT (embees @ 05-05-2008, 14:06) *
Det finns ju Verbenor i alla tänkbara varianter och färger. Solälskare allihop. Lantana sådana som växer som buskar runt Medelhavet. De trivs utmärkt i vår södersol.

Har googlat bilder på verbenor då jag inte kunde se dem framför mig
Blir de "fluffiga" eller måste man fylla ut runt plantan med ytterligare annan planta, typ min beprövade lobelia eller liknande?
Betty
CITAT (Anna of Vallentuna @ 05-05-2008, 15:00) *
Klarar Silvernjurvindan och Silvergirlanden gassande sol? Är nämligen ute efter en tredje planta att fylla kombinationen med och då gärna någon mera slingrig, hängande växt

Min altan har rakt söderläge och blir gassande het, de klarar det utan problem.
Mollis
CITAT (Betty @ 05-05-2008, 14:35) *

Ja silvrig helichryssum är jättefin att ha med!

embees
CITAT (Anna of Vallentuna @ 05-05-2008, 15:00) *
Har googlat bilder på verbenor då jag inte kunde se dem framför mig
Blir de "fluffiga" eller måste man fylla ut runt plantan med ytterligare annan planta, typ min beprövade lobelia eller liknande?

Gå in på Impectas sida http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=H
och sök på verbena. Bland infot där finns bilder och angivet storlekar.
ingrids
Jag har precis samplanterat taklök, rosenbräcka, silverfärgad njuvinda och en dubbel rosa tusensköna i min torraste och soligaste lådplantering. Tusenskönan lär bli ersatt med något annat om ett tag, resten satsar jag på att det kämpar vidare nästan hela sommaren.
Anna of Vallentuna
CITAT (embees @ 05-05-2008, 16:04) *
Gå in på Impectas sida http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=H
och sök på verbena. Bland infot där finns bilder och angivet storlekar.

Perfekt, tack!
Måste erkänna att jag inte kan koppla alla namn till rätt planta, så bilder kan vara nog så bra... giggle.gif

CITAT (ingrids @ 05-05-2008, 16:32) *
Jag har precis samplanterat taklök, rosenbräcka, silverfärgad njuvinda och en dubbel rosa tusensköna i min torraste och soligaste lådplantering. Tusenskönan lär bli ersatt med något annat om ett tag, resten satsar jag på att det kämpar vidare nästan hela sommaren.

Just det, taklök kan man ju kanta lådan med...
Så tacksamt, bara att "noppa" taklöksbebisar i rabatten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon