Jina
Hej!

Har mitt nya trädgårdsland utmärkt på tomten, och har nästan grävt ur det färdigt.
Sedan blir det dags att fylla på med jord, men vad ska jag använda för jord? Har minst 80 % sandtomt idag.
Vanlig matjord, fugerar det?

Behöver jorden sedan gödslas innan jag kan bruka den? I sådana fall, hur långt innan och med vad för gödsel?
Ko-gödsel, Algomin, Blåkorn? g.gif

Kan nämna att marken är fd skogsmark, så tuvor och liknande har grävts bort. Dock kan det finnas kvar rötter från tallar m.m. på sidorna om det tilltänkta landet.

Är en rookie när det kommer till trädgårdsland, men är väldigt intresserad av allt med växter och odling, så jag är villig att prova det mesta! yahoo.gif

Bor i Zon 6.

Alla tips och förslag på vad som kan vara lämpligt att odla i min zon osv är hjärtligt välkomna!

Tack på förhand!! thanks.gif
Fenja
Sandjord skulle jag förbättra med torv, lera, grus om det blir för finkornigt och naturgödsel, till exempel välbrunnen ko-, häst- eller hönsgödsel. Försök att gräva bort alla rötter du kan, de stjäl en massa näring. Lägger du på gräsklipp under säsongen så är det också jättebra, både näring och struktur.
Odla de grönsaker du tycker om, använder du en fiberduk över så blir det både varmare och ogräsfriare!
Mvh
Fenja
EKLO
Jag som också har en ren naturtomt gräver upp lite nya land mest hela tiden (snarare spettar, eftersom det är så mkt sten) - men jag har inte sandjord i backen utan eg. ganska mullrik och bra jord, tror jag (maskrik - det brukar ju vara ett gott tecken). När du följt Fenjas tips om att förbättra jorden kan du göra som jag gör: jag sår en massa olika saker, bara lite av varje, för att se vad som växer bra - och så satsar jag mer på dem året därpå. I förra säsongens nya land växte t ex dill, persilja och potatis bra (jag hade bara en kort rad av varje sort), men en del morötter, rödbetor, ärter klarade det inget vidare. I år har jag läst på lite vad det kan bero på (läser mest Truedssons bok Grönsakslandet och Israelssons bok Köksträdgården) - och har förbättrat jorden en del för nya försök, satsar dock mest på dem som gillade läget redan förra året. Kort sagt: Man får testa sig fram. Men att sedan täckodla - både under säsong och tjockt vintertäcke - ger verkligen mycket bättre jord.

Roligt är det hur som helst, och bättre kan det alltid bli.

mvh Eklo
eugenia
Ett råd: se upp för "matjord" man köper med ett helt lastbilsflak. Den kan i värsta fall vara jättedålig, och det vet man sällan för än man står där med den. Jag tror att du vinner mycket på att följa dessa råd du fått och bygga upp din jord bit för bit genom att mullberika jorden succesivt. Har du redan hunnit fylla med matjord gäller samma sak: mullberika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon