mollys_matte
När jag växte upp så fick jag alltid höra att gullviva och blåsippa var fridlysta.
Nu har jag flyttat till ett annat län och så pratar svärfars sambo om att åka och plocka gullvivor.. Men säger jag, det får man ju inte!
Fast tydligen så sa hon att de väl inte är fridlysta här.
Så då undrar jag, jag har massor av gullvivor i trädgården, bland annat på det stället där jag ska inleda ett krig mot kirskål.
Får jag gräva upp dem därifrån och flytta dem till ett kirskålsfritt ställe?!
ingrids
Vissa växter är bara fridlysta i vissa län - så du får kolla med din länstyrelse (tror jag det är). Sen kan det ju vara planterade gullvivor i din trädgård och då får du göra precis vad du vill, vilket också gäller planterade blåsippor.
embees
CITAT (ingrids @ 05-05-2008, 14:05) *
Vissa växter är bara fridlysta i vissa län - så du får kolla med din länstyrelse (tror jag det är). Sen kan det ju vara planterade gullvivor i din trädgård och då får du göra precis vad du vill, vilket också gäller planterade blåsippor.

Jag har gullvivor och blåsippor som ett trevligt "ogräs" i min trädgård. happy.gif Det känns lyxigt att gå ut och plocka en bukett gullvivor.
mollys_matte
Jag kollade på nån hemsida, och då stod inte sörmland med på gullviva. (bodde i Örebro förut)

Tror det är självsådda gullvivor, det finns mängder överallt!

Så då borde det vara lugnt, för det verkade som sagt inte som att de är fridlysta här? nån nyköpingsbo som vet?
KURT
Och växer de på den egna tomten, så kan jag inte tänka mig att det har någon betydelse om de är fridlysta eller ej.
tepa
Kurt, inte jag heller. Jag gör vad jag vill på min tomt.

Hälsn Tepa
Kat
Är de fridlysta ska man visst inte få flytta dem ens på den egna tomten.
Däremot är det helt okej att chakta bort ett helt område med gullvivor och allt
- så vem bryr sig?
Jag flyttade i alla fall mina innan jag drog fram med traktorn i min trädgård.

Du behöver ju inte ta och diskutera saken med någon nitisk åklagare.
Digger
Klipp från Naturvårdsverket:
CITAT
Blåsippa och gullviva är populära vårblommor som många vill plocka. Blåsippan kan inte sprida sig om den plockas, vilket har lett till att den nästan har utrotats på vissa ställen där den har plockats intensivt.

Länsstyrelsen kan fridlysa växtarter inom länet. I Stockholms, Skåne, Hallands, Västerbottens och den del av Västra Götalands län som utgörs av f.d. Göteborgs och Bohus län är blåsippan i dag fridlyst. Gullvivor får inte plockas i Skåne, Hallands och Örebro län.

I resten av landet går det bra att plocka en egen bukett blåsippor eller gullvivor, men man får inte gräva eller dra upp blommorna med rötterna. Det är inte heller tillåtet att plocka dem för försäljning.
Christer i Falköping
CITAT (Kat @ 05-05-2008, 15:49) *
Är de fridlysta ska man visst inte få flytta dem ens på den egna tomten.
Däremot är det helt okej att chakta bort ett helt område med gullvivor och allt
- så vem bryr sig?
Jag flyttade i alla fall mina innan jag drog fram med traktorn i min trädgård.

Du behöver ju inte ta och diskutera saken med någon nitisk åklagare.

Så är det egentligen. Fridlysningen gäller alltså i den egna trädgården också. Men det är ju svårt att ta det på allvar när kommuner kan skakta bort mängder vid byggen och liknande. Så länge man gör det för att främja växten så tycker jag det är helt ok att flytta på dem som man vill.
Christer.
embees
CITAT (Digger @ 05-05-2008, 20:53) *
Klipp från Naturvårdsverket:

Märkligt!
Men jag får köra över dem med gräsklipparen eftersom de även har spridit sig ut i gräsmattan?
Och jag som brukar bryta av frökapslarna för att jag inte vill ha fler...hmm angry.gif
Blomstertanten
Om man har köpt gullviveplantor på en plantmarknad o de sedan har spritt sig så kan du göra vad du vill med dom !
Vem kan bevisa att det är vilda blommor i en trädgård ? naughty.gif
embees
CITAT (Blomstertanten @ 06-05-2008, 00:15) *
Om man har köpt gullviveplantor på en plantmarknad o de sedan har spritt sig så kan du göra vad du vill med dom !
Vem kan bevisa att det är vilda blommor i en trädgård ? naughty.gif

Ja, jag kommer fortsätta att plocka buketter. Bor i ett villaområde från 70-talet och jag kan inte i min livligaste fantasi tänka mig att vivorna skulle ha funnits här innan bygget, eftersom det var en bilskrot före.
Mina vivor är två olika sorter, både gullviva och lundviva. De gillar iaf mitt miniwoodland, nämligen förvuxna ligustrar. Det var nog en häck från början men de är planterade väldigt brett ca fyra meter. Så jag har stammat upp dem och låter lundväxter få föröka sig hejvilt där inunder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon