|
Jag har ställt ut mina Änglatrumpeter på vår takövertäckta terrass. Där brukar jag ställa dem redan i april om det inte är föör kallt. Alla andra växter har jag antingen satt i fullsol i växthuset under tredubbla fiberdukar, men jag har även satt utplanteringsväxter i skuggan på norrsidan av huset. Där får de stå i en vecka sen åker de ut på plats, antingen i rabatt eller i kruka.
Alla mina perenner står ute under dagtid. Jag tar in dom eller täcker med fiberduk om det finns hot om frost. Jag funderar nästan på att vara djärv och plantera nästa helg och täcka det nyplanterade med fiberduk.
Sommarblommor som petunior, lobelia och dahlior har jag fortfarande inne...Dom brukar jag börja avhärda i slutet av maj.
/Anki
Hej malin! Jag har börjat avhärda här nu. I alla fall perennerna får stå ute dygnet runt med fiberduk över på natten. Sommarblommorna har jag i växthuset, men ställer ut dem under dagen. Är det stark sol så lägger jag fiberduk över. Snart tänker jag nog prova med att låta dem stå ute på nätterna också ( med fiberduk förstårs). Jag har tom funderat på om det inte är dags att gräva ner bergvallmon. Det var en fågel som viskade nåt om det förut
Lady Hamilton
05-05-2008, 16:08
Samma här Har en del plant ute dygnet runt Eftersom det varit så varmt sista tiden har jag vågat Men naturligtvis tar jag in dem igen om det är risk för långvarig kyla Tillfälliga frost 'biter' ju inte så hårt så det klarar man galant med fiberduk (jag har mina plantor täckta nattetid enbart för att inte råddjuren ev. skall få vittring  och få för sig att det är mat  )
Och här har jag redan planterat ut både perenner och de flesta sommarblommorna, liksom 2 squash, 1 kronärtskocka och 4 tomatplantor (tomatplantorna står intill väggen med plast över). Nu får det inte bli frost... vi har ju nästan sommarvärme!
malin72
06-05-2008, 09:52
hej hopp på er!!! ok då kanske jag ska våga mig på att bära ut dom jag tycker är stora nog...jag har för mig att jag ställde allt vid väggen och la en massa lager duk över och att jag sen tog bort någon timma och sen över igen osv...och att jag hade allt täckt med flera lager nattetid men sommar blommor som tex vindorna och rosenbönorna känner jag mig osäker på ska man våga ta dom med eller ska jag bara ta alla perenner tro
Jag har petunier aster och flox ute hela dagarna under duk perennerna har jag ute dygnet runt, de jag har inne är tagetes och dalierna, måste för att få plats med grönsakerna, igår var det -2 när jag kom hem, blev lite orolig men de klarade sig.
CITAT (Lady Hamilton @ 05-05-2008, 17:08)  Samma här Har en del plant ute dygnet runt Eftersom det varit så varmt sista tiden har jag vågat Men naturligtvis tar jag in dem igen om det är risk för långvarig kyla Tillfälliga frost 'biter' ju inte så hårt så det klarar man galant med fiberduk (jag har mina plantor täckta nattetid enbart för att inte råddjuren ev. skall få vittring  och få för sig att det är mat  ) Jag brukar vänta ganska länge med avhärdning. Kanske jag kan våga mig på att flytta ut perenner. Man bör väl ha flera lager fiberduk på natten eller ..........?
Skryppan
06-05-2008, 17:53
Jag har allt ute, massa perenner och sommarblommor (verbena, blommor för dagen, solrosor, luktärter och sånt som jag glömt namnet på). Jag tar bara in chili och tomat på nätterna. Jag har kanske varit för djärv, men jag kollar väderprognoser varje kväll!
Skryppan lite väster om Sthlm
PS. Jag undrar mest över varför det heter AVhärda.
Jag hade allt mitt ute i natt med fiberduk över.  Såg på termometern att den gått ner till 0,9 grader Både fuchsia och pelargoner hade visserligen flera lager med fiberduk  men gissa om jag blev orolig.... Har visserligen haft dom på avhärdning i en vecka och går var första natten ute Men dom slokade inte ens Har planer på att plantera ut allt när tulpanerna blommat över  Har en stor kruka med många tulpaner, där många sommarblommor ska få plats när jag grävt upp tulpanerna. Nästa år ska jag förresten ha låga vårlökar, dom basketspelarna jag har ute nu blir jag mest nervös över så fort det blåser lite. Förra året var allt planterat i mitten på maj och det ser ut som det blir likadant i år.
Lady Hamilton
06-05-2008, 19:50
CITAT (Alba @ 06-05-2008, 12:26)  Jag brukar vänta ganska länge med avhärdning. Kanske jag kan våga mig på att flytta ut perenner. Man bör väl ha flera lager fiberduk på natten eller ..........? Jag brukar köra med ca 2-3 lager Kanske 4 första nätterna om det är flera minusgrader. Men blir det inte mer än -2-3° och de har varit ute ett tag så klarar de sig galant med 1-2 lager
Mica548
06-05-2008, 20:10
Jag är nog för rastlös i kombination att jag inte får plats med alla plantor inomhus så jag har ställt ut allt utom de minsta som fortfarande står under lysrör. Tomaterna täcks med fiberduk de få nätter det varit under 10. Satte det mesta i plastväxthusen (har 4!) för ca 3 veckor sedan, men plasten har varit av sista veckan.
Med ett tiotal tomatplantor som är 1,5 m var så finns det banne mig inte plats inomhus. I helgen åkte dessutom min Väderkvarnspalm (på en meter ut). Ingen pardon här inte! De små palmplantorna (ca 5-10 cm) har varit ute hela tiden. När det gäller växter tror på det gamla militära ordspråket "Det som inte dödar, härdar" Så jag kommer att ha några av Sveriges mest tåliga palmer om 20(?!) år.
Tomaterna har fått lite vita blad och några av de minsta plantorna har dött av köld eller solchock, men det gör inget. Har allt för många plantor ändå! (Typ dör 10 av 40 sommaraster är det ingen panik. Det finns så det räcker ändå)
Planterade ut tobaksblomster, sommarflox, "ornamental grasses" från T&M, mirabilis och dahlior igår. Det enda som märktes i eftermiddags var att snigelj-arna har varit där och tuggat, men i övrig helt ok.
/Mica
Österläge
08-05-2008, 14:47
CITAT (Skryppan @ 06-05-2008, 18:53)  PS. Jag undrar mest över varför det heter AVhärda. Precis, varför heter det AVhärda? Borde det inte heta PÅhärda eller nåt sånt?  Jag har för övrigt börjat avhärda mina chili, paprikor, aklejor mm nu - sätter ut den på morgonen om det är minst 10 grader o tar in dem på kvällen. Men vi har ju 15-20 grader på dagen så det är rätt varmt nu... Aldrig kallare än 7 grader på natten heller, om några dagar får de stå kvar ute dygnet runt!
skogstroll
08-05-2008, 14:53
i helgen ska jag få 2 säckar hästmoja av mamma så jag ska gödsla i växthuset och sen ställer jag ut tomaterna där. Jag har satt dit några testplantor redan som jag av- eller påhärdat i sådär två veckor (puh) med fiberduk på i växthuset och de ser ju ut att må bra  så jag kör på i helgen... ska bli vaaarmt
malin72
13-05-2008, 19:27
jag undrar om vi får bo kvar nu när jag har mycket på avhärdning på altanen, grannarna tror väl inte att man är klok först åkte allt ut sen skulle det bindas upp lite sen täcktes det över [attachment=18169:år_2008_...__Large_.jpg] [attachment=18170:år_2008_...__Large_.jpg] [attachment=18171:år_2008_...__Large_.jpg] [attachment=18172:år_2008_...__Large_.jpg]
Uteplatsen. Jo, "avhärda " låter ju precis tvärtom. "Tillhärda" kanske det skulle heta.
Hälsn Tepa
EJag har haft ute mina Pelargoner, fuchsior, etc dygnet runt i början av maj. Det har ju varit ganska varmt. Men nu är dom inne hela dagarna istället tack var det kylan just nu
CITAT (Dilara @ 18-05-2008, 15:03)  EJag har haft ute mina Pelargoner, fuchsior, etc dygnet runt i början av maj. Det har ju varit ganska varmt. Men nu är dom inne hela dagarna istället tack var det kylan just nu Kylan bröt ut när jag i princip hade planterat ut det mesta  Har en numera fibervävintäckt balkong nattetid.  . Det är bara lewesia, pensékrukorna och syrénkrukan som slipper Även om det är 5 grader ute nu dagtid, ska jag inte  ha fiberväv på på dagarna  . .....får nog bli 4 grader innan jag får panik
Tulipanaros
18-05-2008, 19:23
Hm. Mina små knölfänkålsplantor har stått på balkongen hela köldperioden igenom, natt och dag. Det är skyddat, i och för sig, nära husväggen, och de mår prima. Men kommer de att tro att det har varit vinter och börja blomma så fort jag planterar ut dem? Borde jag så nya plantor för säkerhets skull?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|