hjärtegull
05-05-2008, 15:14
Av någon konstig anledning så är jag med i en trädgårdsklubb, och får växter hemskickat en gång i månaden. (Detta är då konstigt eftersom det rimligtvis inte finns en gnutta plats över, varken på balkong eller fönsterbräda.)
Så; i det senaste paketet så fick jag en änglatrumpet, och jag skulle nog kunna klämma in den i ett hörn i lägenheten, men frågan är ju om det går att ha en änglatrumpet inomhus? Den kommer få stå soligt, med sol från mitt på dagen till sena kvällen.
Tacksam för alla svar : )
ingrids
05-05-2008, 15:33
Tveksam på om det går bra i en lägenhet - i växthus har jag dock sett det funka strålande.
Änglar som står inomhus drabbas väldigt lätt av spinn. Sen tror jag inte heller att man på kvällstid skulle stå ut med änglarnas blomdoft inne i ett slutet rum om de mot förmodan skulle trivas inne. Bäst är nog att de får stå ute där de trivs bäst.
Alexander-VG-zon3
05-05-2008, 20:15
tyvärr det går inte ,, som redan skrivits får den lätt ohyra plus är solen för lite och luften för torr . plus den växer sig stor . plus behöver den vintervila svalt runt +10c +5c .
Det går faktiskt att odla "änglar" inomhus! Men det gäller att vädra!!!! Doften från blommorna kan påverka en riktigt negativt och då menar jag ILLA! Sen behövs det rejält med extrabelysning och höjd luftfuktighet, samt att ohyran får man bukt med genom provadopinnar, provado+ spray och andra kemikalier.
Klarar man av dessa faktum, går det att odla inomhus. Annars är det betydligt enklare utomhus. Då är det bara en riktigt bra gödslad jord och massor med vatten som krävs.
hjärtegull
06-05-2008, 07:34
Puh, då är det nog bättre att jag donerar den till någon som har plats utomhus istället.
: )
Men tack för alla svar!
idapida
07-05-2008, 18:38
hejehj.. vill bara säga att min farmor har änglatrumpet året om innomhus! visst, på sommaren kan hon ställa ut den på altan ibland.. men det brukar gå jättebra å dom växter till fint å fort =) och vädra, det gör man väl hela tiden på sommarne, skönt att släppa in lite frisk sommarlukt menar ja =) och ohyran, blanda såpa och vatten å spraya på några dagar, det brukar funka!! lycka till om du ska behålla den =) dom e ju så vackra!! mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.