har ju onekligen lite dille på allium, men jag har ibland problem med att få dem att stanna kvar i livet..
Har både vanlig gräslök som blommar vitt, kinesisk gräslök, kajplök - som jag undrar om dom kommer upp i vår alls? - och lite diverse prydnads-allium.
Men kan nån säga vad dom skulle trivas som BÄST i? Jag har ganska mycket sand, hästskit och ogräs, och förvisso lever det mesta, men jag känner att dom skulle kunna frodas avsevärt mer?
Några förslag?
// Bea
Jag tycker inte att löksorterna är särskilt krävande. Men håll ogräsfritt där de växer så kommer de upp mycket bättre!
Mvh
Fenja
Fru fet
06-05-2008, 18:26
Mina allium frodas och sprider sig villigt i vanlig trädgårdsjord. Har styv lera som jag grundgödslat med
pås-ko och lite annat, och efter blomning brukar jag rafsa ner lite benmjöl. Framåt hösten brukar jag lägga på en del löv och gräs för strukturens skull (inte som gröngödsling men för att att öka mullhalten lite samt för viss vintertäckning) av andra växter.
Jag vet inte hur lång livslängd alliumarter har? Mina äldsta är inne på tredje året.
jenny
Jag kanske helt enkelt är lite för snål med "maten"? för det är väldigt mycket sand här..
Vanlig gräslök (Allium schoenoprasum) vet jag att grannen har en planta som säkert är 20 år, fast det är knappast samma lökar, den gör väl nya alllt eftersom skulle jag tro?
// Bea
Jag läste i mina örtaböcker igår kväll och där står det att gräslöken kräver en mulhaltig lite kraftigare jord, regelbunden ogräsrensning, vattning vid torka samt delning var 3:e-4:e år.
Jag vet att vi hade samma gräslökstuva i 9 år i mitt föräldrahem, kanske delade mamma den jag vet inte ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.