|
Full version: Kräsna katter.
Imperialis
05-05-2008, 16:20
Jag blir så trött..Mina katter som jag har fått är så fruktansvärt kräsna, dom vill bara ha en slags typ av foder nämligen blötfoder ut av ett visst märke, som börjar på W (om katten själv får välja), så har man inte gjort nån reklam  . Har nu försökt å byta ut blötfodret till tårrfoder,för mindre miljöpåverkan, men dom ratar det helt, man blir så trött, gjorde ett test i helgen med bara torrfoder, dom bara titta å gjick där ifrån. sen när dom väl fick sin "W" så käka dom tills dom spydde.. Är det så att katter är så kräsna? Jag har också hört att producenter blandar i beroendeframkallande substanser (nicotinamid) i fodret som gör att väljer just "deras" märke. kan det vara sant? jaja vad ska man göra
Whiskuchi
05-05-2008, 16:26
Kloka katter som väljer burkmaten framför det mindre nyttiga torrfodret!
Solstorm
05-05-2008, 16:52
Burkmat brukar anses som mindre miljöförstörande än torrfoder. Torrfoder som till största delen består av vegetabiliskt protein (katten är ett rovdjur och en köttätare) är så processat och behandlat att det lär påverka miljön mer än vad det gör med burkmat. Om du tänker på köttdjurens miljöförstöring så är det till största delen slaktavfall som går till djurfoder.
ingrids
05-05-2008, 17:11
Känner igen det där med kräsna katter - skulle inte våga ge min blötmat med tanke på vad han anser vara "gammalt" av det han får smaka. Den katten sätter bäst före datum minst en vecka innan producenterna. När det gäller miljön har jag funderat ett tag på torsk och tonfisk smakande kattfoder - vi människor uppmanas ju dra ner på konsumtionen av dessa fiskar.
Whiskuchi
05-05-2008, 17:16
CITAT (ingrids @ 05-05-2008, 18:11)  När det gäller miljön har jag funderat ett tag på torsk och tonfisk smakande kattfoder - vi människor uppmanas ju dra ner på konsumtionen av dessa fiskar. Det är troligtvis bara resterna av människofödan i burkarna, så så länge människan ändå äter nämnda fiskar tycker jag inte det är något större problem - bara bra att "skräpet" går åt.
Solstorm
05-05-2008, 17:16
Fisk ska bara ätas i mycket måttliga mängder av katterna. Fast om man tittar på innehållsförteckningen så är det bara några få % av innhållet som är det som de kallar fodret. (Virrigt skrivet, jag vet) Ex torsk så är det ofta bara smaksatt med torsk och det kanske är något annat som är huvudingrediensen. Nu kan jag inte tala för alla märken men det är ganska vanligt att det är så.
[quote name='ingrids' date='05-05-2008, 18:11' post='833909'] Känner igen det där med kräsna katter - skulle inte våga ge min blötmat med tanke på vad han anser vara "gammalt" av det han får smaka. Den katten sätter bäst före datum minst en vecka innan producenterna.  Så är det med min hankatt, kräsen så det förslår! Medan en av mina honkatter, Tessa, äter allt hon kommer över och mer där till. Såg i höstas att hon blivit riktigt fet och testar olika foder, bl.a. Eukanuba för tjocka katter, vilket hon ska ha 40 gr om dagen. Har testat även Specific, som är större torrfoder och som hon skulle ha lika mycket av och det glufsade hon i sig. Men viktmässigt går hon inte ner ändå. Så det där med mat hos katter är ju så olika.
Whiskuchi
05-05-2008, 17:37
CITAT (CillaM @ 05-05-2008, 18:31)   Så är det med min hankatt, kräsen så det förslår! Medan en av mina honkatter, Tessa, äter allt hon kommer över och mer där till. Såg i höstas att hon blivit riktigt fet och testar olika foder, bl.a. Eukanuba för tjocka katter, vilket hon ska ha 40 gr om dagen. Har testat även Specific, som är större torrfoder och som hon skulle ha lika mycket av och det glufsade hon i sig. Men viktmässigt går hon inte ner ändå. Så det där med mat hos katter är ju så olika. Alla mina tre gick ner i vikt när jag började ge dem fri tillgång på blötmat (den mättar bättre än torrfoder och innehåller jämförelsevis lite kolhydrater - och det är de som är boven)
Hade också en honkatt för ett antal år sen som sen försvann ute, jag förstod inte bättre att märket W (hon fick bara det)gör dom kräsna och bara vill ha blötmaten. går katterna inomhus, så tycker jag du ska hälla upp torrfoder till dom, åka bort, inte göra en stor sak av att de ska äta fodret, låtsas som det regnar, ge färskt vatten flera meter minst ifrån torrfodret. Katten dricker inte vatten i naturen där de äter, sandlådan likså en bra bit ifrån vattnet. Så katten kan gå sitt stråk från maten, vattnet och sandlådan. De här dyrare fodren som inte finns på Ica är toppen, luktar inget illa på toaletten, inte som blötfoder gör i alla fall. Är man inte hemma med tiggande katter är det toppenbra de får en dos morgon, em och kväll. Problemet tror jag blir att katter lär känna en, de vill ha sin vilja igenom - av naturen, har den inte ätit på några dagar så sticker man åt dom de dom vil ha, jag tycker att det gäller där man måste ändra på beteendet. Svårt om den går ute för då blir den mer hungrig och behov av vätska också från blötmaten. katter är vanedjur - det är svårt ändra ett beteende. Jag skulle satsa på ett dyrt torrfoder icke fr matvaruaffärerna. De brukar vara så att katten inte äter det fodret så får du lämna tillbaka den till affären - fast de börjat ätit ur påsen - affären skickar den dit den i sin tur köpt - och får pengarna tillbaka - det är en ypperligt tillfälle för dig just nu - det är såna tillfällen som den här möjligheten är till för.. Det är ett jättebra tips. Kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på annat tycker jag det skulle vara det bästa - dessa torrfoder jag pratar om är himelskt goda för katterna. Finns med mera fett i som gör lukten mycket godare - finns välja vilken form på bitarna, prata med affärsinnhavaren om just dina katter och du från hjälp utifrån dina katters behov, var jag du skulle jag välja ett med mkt fett i början - är urgott för katternas luktsinnen(katterna luktar till sig maten innan de äter den, inte som vi männsikor känner smaken i munnen (därför trilskas de ochså vid foderbyte), (anser fettrikt foder om de inte har problem med övervikt förstås) alla katter jag vet älskar sån mat - alla vinnner på det - och du ska inte ge dig- du gör katterna mycket vinning i denna mat mot blötmaten. Skippa blötmaten helt inte en enda gång, långt fram kan man sen ge det som godis i helgerna, så gör jag.
Solstorm
05-05-2008, 17:52
CITAT (Whiskuchi @ 05-05-2008, 18:37)  Alla mina tre gick ner i vikt när jag började ge dem fri tillgång på blötmat (den mättar bättre än torrfoder och innehåller jämförelsevis lite kolhydrater - och det är de som är boven) Precis så fungerar det! Katter är inte skapta för att äta massa kolhydrater som det finns i torrfoder, också i bantningsfodret. Kolhydraterna ökar suget, (jämför med människors sockersug) Även om katten hålls på sträng diet och går ner i vikt så går han ju och är vrålsugen hela tiden. En del torrfoderkatter får diabetes, något som jag aldrig har hört att katter som äter ett bra burkfoder gör. Men det ska vara ett bra foder med högt köttinnehåll, det finns ju dålig burkmat också. Tyvärr är det så att de foder som säljs hos veterinär hör till de sämre fodren, även deras burkmat. Titta efter burkmatssorter i vanliga butiker och som har högt innehåll av kött och jämför priserna. En glad överraskning. De bästa sorterna hör till de billigare. En anledning till det billiga priset kan vara att man inte lägger ner lika många miljoner på reklam. De stora torrfodermärkena lägger ner oändligt mycket pengar på reklam. Bl a håller de i veterinärernas utbildning i näringslära för katt och hund. När stamtavlorna kommer på kattungarna så får man med gratiskuponger på smak och doftberikat torrfoder. De har verkligen lyckats med sin marknadsföring.
Whiskuchi
05-05-2008, 18:07
CITAT (Solstorm @ 05-05-2008, 18:52)  Men det ska vara ett bra foder med högt köttinnehåll, det finns ju dålig burkmat också. Jag sticker ut hakan och påstår att även dålig burkmat är bättre än torrfoder och det inkluderar de dyra märkena i fackhandel och hos veterinärer
Solstorm : det du skriver är nytt för mig - det var intressant och jag håller med - stackars våra katter som nästan känns som de ska behöva vara några försöksdjur om de ska hålla sig friska eller ej i dagens mat som finns.
MrsVain
05-05-2008, 18:29
Nu blir jag väldigt fundersam. Jag har alltid hört att det är "dåligt" med burkmat, att torrfoder är att föredra. men vår katt brukar få både och, olika märken både av torr och blöttmat. Dock inte ngt som innehåller fisk eller skaldjur, det gillar han inte  Dock äter vår katt väldigt mkt och jamar massa hela dagrna efter mat(han har inte mask, för han är nyligen avmaskad) Däremot är han nykastrerad och sen dess ger han inte sig iväg på lika långa turer, så han förbränner ju inte på samma sätt. men vilken mat skall jag ge honom för att han skall vara mätt men inte bli för fett ? Men visst även min kise är väldigt förtjust i W, läste på den burken att en vuxen katt skall äta en hel sån burk om dagen... Sen köpte vi nått dyrt kattfoder i djuraffären och då skulle han bara ha 60g, jag tycker det är jätte svårt att veta hur mkt mat som är lagom. För kise hade helst ätit hela dygnet runt  Man vill ju inte vara grym!
Solstorm
05-05-2008, 18:31
CITAT (Whiskuchi @ 05-05-2008, 19:07)  Jag sticker ut hakan och påstår att även dålig burkmat är bättre än torrfoder och det inkluderar de dyra märkena i fackhandel och hos veterinärer  Håller med igen. Mina katter äter främst mjau burkmat. En del katter som är känsliga i magen kan bli dåliga av det i början om de inte är vana vid det. Tetran lär vara mildare för magen men den är dyrare. Absolut bästa maten gör man själv men då behöver man plugga på lite. Ibland ger jag en burk av lite sämre foder bara för variationens skull. http://devonrex.se/kokbok/kokbok.htmlhttp://naturalcat.forum24.se/Ett argument för torrfoder brukar vara att de äter högkoncentrerat foder så att de äter mindre och skiter mindre. Finns det någon som skulle våga ge sina barn högkoncentrerad mat så de äter mindre och skiter mindre? Det är också betydligt vanligare med urin och njurproblem hos katter som äter torrfoder. Antagligen för att de får för lite vätska i sig. Allergier är också vanligare bland torrfoderskatter. Hoppas att ni orkar läsa länkarna, man lär sig massor där.
anncharlotte
05-05-2008, 23:08
CITAT (Imperialis @ 05-05-2008, 17:20)  Jag blir så trött..Mina katter som jag har fått är så fruktansvärt kräsna, dom vill bara ha en slags typ av foder nämligen blötfoder ut av ett visst märke, som börjar på W (om katten själv får välja), så har man inte gjort nån reklam  . Har nu försökt å byta ut blötfodret till tårrfoder,för mindre miljöpåverkan, men dom ratar det helt, man blir så trött, gjorde ett test i helgen med bara torrfoder, dom bara titta å gjick där ifrån. sen när dom väl fick sin "W" så käka dom tills dom spydde.. Är det så att katter är så kräsna? Jag har också hört att producenter blandar i beroendeframkallande substanser (nicotinamid) i fodret som gör att väljer just "deras" märke. kan det vara sant? jaja vad ska man göra  Tycker det är ett bra val dina katter gör, blötmat är oftast bättre för katten än vad torrfoder är. Så fungerar det praktiskt och fungerar det med deras magar så fortsätt med blötmaten. Nu har jag inte nån koll på vad innehållet just i W-maten som dina katter har valt är, ett bra foder innehåller mycket protein och inget spannmål eller socker. Så kika på innehållsförteckningen och jämför, jag tror du kan göra ett bättre val. Apropå din fråga om katter är kräsna, så ja det är dom :-) och envisa till tusen. Det är heller inte helt ofarligt att låta en katt svälta, speciellt tjocka katter som helt plötsligt slutar äta kan drabbas av fettlever som i värsta fall kan döda dom.
Då har jag lärt mig nåt nytt, har alltid hört att burkmat inte skulle vara bra för katter, även om de flesta jag haft slukat maten men givetvis, med de argument ni har lagt fram så låter dessa ganska vettiga.
Rosmarin
06-05-2008, 08:47
CITAT (ingrids @ 05-05-2008, 18:11)  Känner igen det där med kräsna katter - skulle inte våga ge min blötmat med tanke på vad han anser vara "gammalt" av det han får smaka. Den katten sätter bäst före datum minst en vecka innan producenterna. När det gäller miljön har jag funderat ett tag på torsk och tonfisk smakande kattfoder - vi människor uppmanas ju dra ner på konsumtionen av dessa fiskar. Hm, ja om man läser innehållsförteckningen noga på sådana produkter så är det nog just "smakande" som stämmer. Brukar ofta innehålla 4% fisk per färdig produkt när det anges Kattmat MED tonfisk t.ex. De som heter just "...med fisksmak" etc, vågar man ju knappt tänka på hur mycket annat kostigt jox de måste innehålla... Det finns ju veterinärtestat torrfoder som även kräsna katter brukar tycka om. Det ÄR dyrare, ja helt klart men katterna äter mindre och bättre, om man följer doseringsanvisningarna.
Whiskuchi
06-05-2008, 09:08
CITAT (Rosmarin @ 06-05-2008, 09:47)  Hm, ja om man läser innehållsförteckningen noga på sådana produkter så är det nog just "smakande" som stämmer. Brukar ofta innehålla 4% fisk per färdig produkt när det anges Kattmat MED tonfisk t.ex. De som heter just "...med fisksmak" etc, vågar man ju knappt tänka på hur mycket annat kostigt jox de måste innehålla... Det finns ju veterinärtestat torrfoder som även kräsna katter brukar tycka om. Det ÄR dyrare, ja helt klart men katterna äter mindre och bättre, om man följer doseringsanvisningarna. Det är minst lika mycket konstigt jox i torrfoder - plus vegetabilier
Rosmarin
06-05-2008, 11:25
CITAT (Whiskuchi @ 06-05-2008, 10:08)  Det är minst lika mycket konstigt jox i torrfoder - plus vegetabilier  Jag menar i torr och i blötfoder!
Lemonne
06-05-2008, 12:01
Min lilla tisse tycker att vi kan byta, så hon drar hem massa byten till mig (gärna levande; senaste veckan har jag fått 1 levande ekorre, 1 levande mus, 1 död groda och 1 död duva). Hon lägger bytet vid mina fötter och sätter sig förnöjt vid sin matplats och jamar pockande mot kylskåpet. Det är kräsenhet med stort K - bara Mjaus blötfoder duger.
 Vad glad du blir Lemonne? Middagen räddad!
Lemonne
06-05-2008, 21:29
CITAT (Wilmer @ 06-05-2008, 22:05)   Vad glad du blir Lemonne? Middagen räddad! Absolut!! Jag hoppar högt av glädje! Men jag lyckades rädda ekorrungen (vill jag tro iaf). Den hade inga synliga skador och jag lyckades få ut den ur lägenheten efter mycket om och men. Sen hade katterna utegångsförbud hela dagen.
 Jag hade gråtit floder om jag fått hem en halvdöd/död ekorrunge. Din klarade sig säkert
Ingrid Zon3
06-05-2008, 22:07
CITAT (mirjam @ 05-05-2008, 18:46)  Kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på annat tycker jag det skulle vara det bästa Jag gissar att du inte menade så, men snälla ni, lämna inte era katter ensamma hemma i dagar och tro att ni löser foderbytet på det sättet. Jag blev inspirerad att läsa innehållsförteckningarna på kattmaten, chockerande läsning måste jag säga. Mina "tyranner" delar på en portionspåse billig blötmat (med torkade nässlor strödda över) till kvällsmat, mest för att hålla matte sysselsatt tror jag  . Den blötmaten (handlarkedjans eget märke) innehåller SOCKER!!! Men vänta nu. Ingen katt behöver socker, eller hur. Det får bli en annan sort nästa gång. Förutom detta innehåller den 82% vatten. Det är säkert jättebra för katter som inte dricker men jag ställer också vattenskålar långt från matskålarna så mina dricker. Förutom detta får de torrfoder (Hills) och en del annat, som ost, dåligt avskrapade yoghurttallrikar (osötat förstås), en lite rått kött ibland, "katt-sushi" i form av tinade råa spättafiléer (bara till fest), mm. När de jagar, vilket inte verkar hända så ofta längre, äter de upp hela mössen förutom gallblåsan som brukar bli liggande. Jag håller på att räkna på näringsinnehållet i torrfodret jämfört med det blöta. Inte helt lätt. verkar dock vara samma proportioner mellan råprotein och råfett, vad det nu är för nåt... Hur vet ni att blött foder är bättre än torrt? Var kan jag läsa mer?
anncharlotte
06-05-2008, 22:11
CITAT (Rosmarin @ 06-05-2008, 12:25)  Jag menar i torr och i blötfoder! Om man läser innehållsförteckningen på Mjau blötmat så innehåller den bara kött och vatten. Med andra ord just det som katten behöver. Iofs ca 80% vatten, men det är ju ett bra sätt att få katten att få i sej tillräckligt med vatten, vilket ju ofta är ett problem med katter, dom dricker för lite. Torrfoder innehåller alltid vegetabilier och ofta spannmål. Lite grönsaker är inte dåligt för katten men spannmål är nått den inte behöver. Så jag anser att om man inte vill ge sej på att tillreda sin katts mat själv, utav rått kött till en väl avvägd blandning så är det bästa man kan ge Mjau blötmat. Men jag lever inte som jag lär, har svårt att få det att fungera här hemma med blötmat, det kräver ju att man har lite regelbundna vanor och det har inte vi. Mina katter blir också lätt risiga i magen av det, antagligen ett övergående problem om man sakta försökte vänja dom vid det. Men som sagt jag har fallit för torrfodrets bekvämlighet och ger mina katter Orijen, det torrfoder som jag tycker är det bästa. Det har den nackdelen att det innehåller fisk, vilket ju är ganska vanligt att katter utvecklar allergi mot, men än så fungerar det bra här. Och Orijer innehåller inget spannmål vilket ju är bra.
Whiskuchi
07-05-2008, 08:24
CITAT (Ingrid Zon3 @ 06-05-2008, 23:07)  Hur vet ni att blött foder är bättre än torrt? Var kan jag läsa mer? Matildas Kokbok
Rosmarin
07-05-2008, 09:33
Jo precis, det är inte alltid lätt att leva som man lär... I mitten av januari var vi hos goda vänner vars hund äter torrfoder. Detta foder innehåller "grönsaker" i form av orange torrfodersbitar och gröna dito. Hunden sorterar systematiskt bort dessa och äter bara de andra som man väl får tro innehåller kött. Vännerna tyckte det känns slösaktigt att slänga hälften av all hundens mat varje gång, men eftersom hunden som även han är mycket kräsen äter bra av den andra hälften så vill de inte byta foder. De gav mig en liten påse innehållande grönsakerna och tyckte jag skulle prova om min katt ville smaka på dessa. Vi skrattade och sa att javisst, man vet ju aldrig  !!! Vet ni vad som hände? Katten tyckte detta var det godaste HON någonsin ätit och nu är det hon som sorterar : Hennes vanliga hårdisar ligger kvar orörda och hon äter bara de gröna och orange bitarna. Något annat vill hon INTE ha!!! Nu är hon ute hela dagarna, och jagar bra så hon lär nog få i sig de proteiner mm som hon behöver i alla fall, men visst är det lustigt? Min veterinär sa när jag frågade att katten kommer förmodligen att äta som vanligt igen om hon känner behov av det. Viktigt bara i en sådan här situation att hålla ett öga på att hon inte går ner i vikt eller verkar "hängig".
ang min text... kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på nåt annat tycker jag skulle vara det bästa ..... nej det är klart att jag menade att man skulle komma hem under dagen.....hi hi - tänkte om man jobbade dagtid så blir katterna ju själva under en stor del av dagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|