Lotta22
Nu har ett rött murarbi flyttat in. Hålet fylldes med en pollenpropp, sedan murade hon igen hålet med lera.

Bibatteri för solitära bin Solitära bin är utmärkta pollinerare och med tillgång till lämpliga boplatser kan de väsentligt öka skörden av frukt och bär i din trädgård. Solitära bin vill ha hål som är 3-13 mm i diameter, beroende på sort och ca 5 cm djupa. Hålen får inte vara öppna i mer än en ända. Använd inte impregnerat trä. Annars tar du vad du har; vass, kapad bambu, tjocka plankstumpar, torra stubbar m m. Hålen ska placeras horisontellt, gärna med öppningen i morgonsol. Artikel om solitära bin finns i Natur & Trädgård nummer 1/08.

Rött murarbi Rött murarbi (hona) lämnar pollen i en uppborrad stubbe. Foto: Lotta Flodén

Fågelvägen
bravo.gif Lotta! Hoppas det kommer fler. Roligt att du bjöd på en bild.
Susanna
Åhh vad läckert!

Jag satte upp mina första bi-batterin förra helgen. Hoppas på gäster snart.
KURT
Och gäst nr två kan mycket väl ha varit en parasitstekel!
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 06-05-2008, 06:56) *
Och gäst nr två kan mycket väl ha varit en parasitstekel!

Nu skall du inte vara så negativ. tongue.gif

Kul att se att batteriet fungerade. Du vet väl att Rödmurarbiet numera har nytt artnamn, Osmia bicornis, istället för det gamla O. rufa?
Lotta22
Parasitsteklar är också välkomna även om bina är lite gulligare... Igår började murarbihonan leta efter ett nytt hål att lägga en larv i men inget verkade duga även om det fanns säkert 50 stycken hål med samma diameter! Hon undersökte alla hål minutiöst i säkert en timme (sen stog jag inte ut att titta längre).

Någon som vet hur lång tid det tar för larven att bli färdigutvecklad och krypa ut?
Piccante
Vad kul att inflyttningen har börjat smile.gif Nu blev jag sugen på att göra ett eget.
Gossen Ruda
CITAT (Lotta22 @ 06-05-2008, 14:23) *
Parasitsteklar är också välkomna även om bina är lite gulligare... Igår började murarbihonan leta efter ett nytt hål att lägga en larv i men inget verkade duga även om det fanns säkert 50 stycken hål med samma diameter! Hon undersökte alla hål minutiöst i säkert en timme (sen stog jag inte ut att titta längre).

Någon som vet hur lång tid det tar för larven att bli färdigutvecklad och krypa ut?

Dom flesta större solitärbina har bara en generation per år så det är först nästa år dom färdiga bina kommer fram.
Wilmer
OJ, tar det så lång tid? Övervintrar de som larver/puppor då, inmurade?
Lotta22
Jag misstänkte att det var så. Då får jag väl vänta med att fota när de gnager sig ut...

Här är iallafall bilder på pollenproppen och det senaste igenmurade hålet.

Solitära bin
Foto: Lotta Flodén

Gossen Ruda
Kompletterar lite, jag skulle ändå ringa Björn Cederberg och passade på att fråga. Dom tidiga vårbina övervintrar som fullbildade insekter och gnager sig ut när det börjar bli varmt. Bina som kommer fram ungefär efter midsommar övervintrar som larver och förpuppar sig ett par veckor innan det är dags att krypa fram.
Lotta22
Snälla Gossen Ruda, om du pratar med Björn Cederberg igen, så kanske du kan ställa några fler frågor?:
1. Murar de vuxna bina in sig på hösten i samma typ av hål som de lägger sina ägg i?
2. Förstår jag rätt om äggen som läggs nu, blir färdigutvecklade bin först till nästa midsommar?
3. Lägger det röda murarbiet ett eller flera ägg i samma hål? Jag har sett rester efter ett flerkammarbygge under ett tygstycke men såg aldrig vilken sorts bi det var.

Väntar med spänning på svar.
Gossen Ruda
CITAT (Lotta22 @ 08-05-2008, 21:24) *
Snälla Gossen Ruda, om du pratar med Björn Cederberg igen, så kanske du kan ställa några fler frågor?:
1. Murar de vuxna bina in sig på hösten i samma typ av hål som de lägger sina ägg i?
2. Förstår jag rätt om äggen som läggs nu, blir färdigutvecklade bin först till nästa midsommar?
3. Lägger det röda murarbiet ett eller flera ägg i samma hål? Jag har sett rester efter ett flerkammarbygge under ett tygstycke men såg aldrig vilken sorts bi det var.

Väntar med spänning på svar.

Lite kan jag själv. tongue.gif

1. Dom vuxna bina dör frampå sommaren, dom lever några veckor upp till ca en månad.

2. Uttryckte mig lite oklart där. Osmia-bina och andra bin som kommer fram tidigt på våren blir fullbildade bin under sommaren/hösten och övervintrar som sådana så dom snabbt kan komma fram när det blir varmt. Andra biarter som kommer fram lite senare, ungefär från midsommar och framåt, övervintrar som larver och förpuppar sig på våren för att sen kläckas när det är dags.

3. Där är jag lite osäker, man jag har för mig att Osmia bygger enstaka celler. Tapetserarbina av släktet Megachile och Ullbina, Anthidium, tror jag bygger flera celler efter varandra. Skall kolla med Björn nästa gång vi har kontakt.

Kan tillägga att dessa bin, Tapetserarbin, Ullbin och Murarbin tillhör samma familj, Megachilidae, eller buksamlarbin. Anledningen till namnet är att dom istället för att transportera pollenet på bakskenbenen som dom flesta andra bin har en tät matta av hår på buken där pollenet fastnar.

160kvm stort hus
ha ha, jag läste osama bin och tänkte.. HJÄLP! ( mördarbin? )

Va roligt! Hoppas det flyttar in nån i min snart. Har iofs inte tittat till den på ett tag...

Gossen Ruda
En rättelse bara, även Osmia-arterna bygger så många celler som får plats i röret.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 09-05-2008, 11:32) *
En rättelse bara, även Osmia-arterna bygger så många celler som får plats i röret.

Det är väl en stor investering att finna eller gräva ett lämpligt hål, så det utnyttjas till max!
Lotta22
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2008, 22:21) *
Lite kan jag själv. tongue.gif

1. Dom vuxna bina dör frampå sommaren, dom lever några veckor upp till ca en månad.

2. Uttryckte mig lite oklart där. Osmia-bina och andra bin som kommer fram tidigt på våren blir fullbildade bin under sommaren/hösten och övervintrar som sådana så dom snabbt kan komma fram när det blir varmt. Andra biarter som kommer fram lite senare, ungefär från midsommar och framåt, övervintrar som larver och förpuppar sig på våren för att sen kläckas när det är dags.

3. Där är jag lite osäker, man jag har för mig att Osmia bygger enstaka celler. Tapetserarbina av släktet Megachile och Ullbina, Anthidium, tror jag bygger flera celler efter varandra. Skall kolla med Björn nästa gång vi har kontakt.

Kan tillägga att dessa bin, Tapetserarbin, Ullbin och Murarbin tillhör samma familj, Megachilidae, eller buksamlarbin. Anledningen till namnet är att dom istället för att transportera pollenet på bakskenbenen som dom flesta andra bin har en tät matta av hår på buken där pollenet fastnar.

Tack för svaren!
Nu är sju hål igenmurade och det verkar som om biet slutat eller så är det för kallt.
ängsvädd
CITAT (Lotta22 @ 15-05-2008, 19:49) *
Tack för svaren!
Nu är sju hål igenmurade och det verkar som om biet slutat eller så är det för kallt.

Har biet lagt en larv och pollen i de igenmurade hålen?

Var håller biet till, bor det också i ett av hålen?
Gossen Ruda
CITAT (MimmiH @ 15-05-2008, 19:57) *
Har biet lagt en larv och pollen i de igenmurade hålen?

Var håller biet till, bor det också i ett av hålen?

Först samlar biet ihop så mycket pollen och nektar att det räcker för att en larv att bli fullbildad. Sen lägger det ett ägg och försluter cellen. Sen kan ytterligare celler byggas utanför om plats finnes. Ofta byggs ett par tomma celler ytterst som extra skydd. När inte biet samlar pollen brukar det sitta i bohålet för att skydda innehållet mot snyltare och tjuvar, nattetid exempelvis.
KURT
Biet själv lever väl på nektar?

Som komplement till bibatteriet, kan man ju lägga ut tomma snäckskal . Så kanske man kan då besök av snäckbiet, som bygger bon just i tomma snäckskal.
Gossen Ruda
Ja, dom vuxna bina behöver bara nektar som bränsle. Det är larverna som behöver proteinrikt pollen för sin uppväxt.

Snäckmurarbiet, Osmia bicolor, är en liten kuf. Utbredningen är lite skum för det finns bara moderna rapporter från Öland, Gotland, Västergötland, Uppland och Dalarna. Möjligen och troligen är det lite ovanligare och därför förbisett, vi är inte speciellt många som samlar och inventerar steklar.
Myosotis
Hur många arter finns det som bygger i husväggar (fogarna mellan tegelstenar)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon