Elvira83
Satte ner mina förgrodda potatisar i onsdags, alltså för 5 dagar sedan. Groddarna var ca 1 cm långa och hade lila färg (även lite grönt), precis som jag läst att dom ska se ut.

Ungefär hur lång tid tar det innan jag kan se blasten börja sticka upp? Jag är SÅ otålig.

Såg idag att ruccolan och rädisorna börjar titta upp så smått, bara på några timmar såg jag skillnad från när jag kom hem till för en stund sedan smile.gif Otroligt att man kan se sådan skillnad, det är nästan så man vill sitta och titta för att man är rädd att missa något!!! smile.gif

Elvira83
Ingen?

Alltså, ungefär hur lång tid tar det innan potatisens blast börjar synas? Om man inte förgrott? Om man förgrott...

Jag är bara ute på ett ungefär... och hur mycket vatten ska dom ha innan dom kommer upp. Jag har väldigt sandig gjord och efter de här varma dagarna har jag varit tvungen att vattna varje kväll (har verkligen känt på djupet också)
rosita
Skulle tippa på att man ser blasten 2-3 veckor efter att man satt dem. Svårt att säga, det beror ju på dels hur mycket man förgrott dem och dels på vädret... 60 - 80 dagar tar det till skörd i alla fall!
Fågelvägen
Här i zon 2-3 tog det 11 dagar. Potatisarna var förgrodda, men groddarna var inte mer än ca 5 mm. Jag har inte vattnat alls och jorden är torr, sandblandad trädgårdsjord.
Elvira83
CITAT (Fågelvägen @ 09-05-2008, 21:56) *
Här i zon 2-3 tog det 11 dagar. Potatisarna var förgrodda, men groddarna var inte mer än ca 5 mm. Jag har inte vattnat alls och jorden är torr, sandblandad trädgårdsjord.

Okej, då borde dom vara på väg upp nu för mig.... hoppas bara att jag inte vattnat ihjäl dem fear.gif Bor i zon 3 och det har ju varit rejält varmt om dagarna...
Elvira83
WOHO! När jag tittade i landet imorse så såg jag blast på väg upp yahoo.gif Jag kan inte ha tittat riktigt noga igår kväll...

yahoo.gif yahoo.gif *bara en nybörjade kan bli så här glad över livstecken* blush.gif
hjärtegull
CITAT (Elvira83 @ 10-05-2008, 09:48) *
WOHO! När jag tittade i landet imorse så såg jag blast på väg upp yahoo.gif Jag kan inte ha tittat riktigt noga igår kväll...

yahoo.gif yahoo.gif *bara en nybörjade kan bli så här glad över livstecken* blush.gif

Jag vet precis hur du känner dig, förra året var första gången jag satte egna potatisar, och när jag såg den första blasten titta upp så kände jag mig som en stolt nybliven mamma och var strålande överlycklig hela helgen tongue.gif det är ju så kul!
Johanna O
Kan bara instämma! Är även jag förstagångsodlare av potatis och nu har blasten tittat upp sen en vecka tillbaka och det är fantastiskt spännande och jag är så stolt! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon